וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"פופוליזם ואובדן דרך": עתירה חסרת תקדים הוגשה נגד החלטת קיש לצמצם את טקס פרס ישראל

עודכן לאחרונה: 5.3.2024 / 13:38

"ההחלטה היא דוגמה נוספת להעדפת הבורות, הפלגנות והרדידות המחשבתית על פני היושרה והמקצועיות", כתבו שניים מיוזמי העתירה שהוגשה לבג"ץ ע"י ארגון בשער - אקדמיה למען החברה בישראל. "היא פוגעת באופן אנוש במוסד פרס ישראל - שב-70 שנות קיומו מעולם לא נדרס באופן דומה"

איל ולדמן משתף בתחושותיו על פסילת פרס ישראל בכנסת/ערוץ הכנסת

עתירה חסרת תקדים הוגשה היום (שלישי) לבג"ץ נגד החלטת שר החינוך, יואב קיש, לבטל את טקס הענקת פרסי ישראל במתכונתו הממלכתית ביום העצמאות הקרוב. העתירה הוגשה על ידי ארגון "בשער - אקדמיה למען החברה בישראל" המאגד למעלה מ-2000 חברי וחברות סגל מכל המוסדות להשכלה גבוהה בישראל, יחד עם תנועת מאבק האקדמיה ופורום העסקים של ישראל - ומובילה אותה עו"ד גילי שפר ממשרד בן ארי, פיש ושות'.

בעתירה נכתב כי "ההחלטה פוגעת באופן אנוש במוסד פרס ישראל, שהוא מוסד ממלכתי מהמעלה הראשונה ואשר ב-70 שנות קיומו מעולם לא נדרס באופן דומה לו. בנוסף, ההחלטה פוגעת בשורה של אינטרסים ציבוריים חשובים, ובהם קידום המדע, הרוח, החדשנות, הספורט, והעלאתם על נס לטובת שגשוג ערכי החברה הישראלית".

עוד הוסיפו העותרים כי ההחלטה "פוגעת קשות בכל מגישי המועמדות אשר נהגו לפי כללי תקנון הפרס וציפו להכרעה לגביו, ופוגעת במועמדים עצמם, היא פוגעת בזכותו של הפרט להגשים את עצמו ולקבל הכרה ציבורית - ומעל לכל, ההחלטה פוגעת בכלל הציבור הישראלי ובזכותו ליהנות מהישגי המדינה בתחומי המחקר והחברה הרלוונטים לפרס ישראל ולהתגאות בהם, כפי שהוא זכה לעשות בכל ימי העצמאות מאז כונן הפרס".

שר החינוך יואב קיש מתראיין בתכנית "הפטריוטים" בערוץ עכשיו 14, 26 בפברואר 2024. עכשיו 14, צילום מסך
"זוהי החלטה פגומה, הן ערכית והן מנהלית". שר החינוך יואב קיש/צילום מסך, עכשיו 14

מעל 900 בכירים מהעולם האקדמאי והעסקי תומכים בעתירה נגד החלטת השר לבטל השנה את פרסי ישראל בתחומי המדע והתרבות - על רקע זכייתו הצפויה של אייל ולדמן בפרס. פרופ' חגית מסר ירון, יו"ר ארגון "בשער" ולשעבר נשיאת האוניברסיטה הפתוחה, מסרה כי "גם בעתות חירום הכרחי להוקיר ולהכיר את התרומה לרוח האדם במדע ובתרבות, שהיא הגורם המאחד את החברה בישראל ומבטיח את שרידותה ושגשוגה".

לדבריה, "ארגון 'בשער' על אלפי חבריו מכל תחומי הידע האקדמי יוצא נגד החלטת השר שלא להעניק פרסי ישראל בתחומים הראשיים שנקבעו בתקנון פרס ישראל השנה, שהם האדנים עליהם נסמכת החברה בישראל. זוהי החלטה פגומה, הן ערכית והן מנהלית, ואנו סמוכים ובטוחים שבית המשפט יקבל עתירתנו".

"ההחלטה היא דוגמה נוספת לפופוליזם ולאובדן הדרך של ממשלת ישראל, והעדפת הבורות, הפלגנות והרדידות המחשבתית על פני היושרה, המקצועיות והקידמה המדעית", הוסיפו פרופ' איתי אטר מאוניברסיטת תל אביב וד"ר יאיר שגיא מאוניברסיטת חיפה, ממובילי "מאבק האקדמיה" ומיוזמי העתירה. לדבריהם, "מאז 1953, השנה הראשונה שבה הוענקו פרסי ישראל, גם בתקופת מלחמה ומשברים, מעולם לא בוטלה חלוקת הפרסים".

sheen-shitof

פתרון עוצמתי לכאב

טכנולוגיה מהפכנית לטיפול בכאבים אושרה ע"י ה-FDA לשימוש ביתי

בשיתוף Solio
איל ולדמן בדיון בכנסת. ערוץ הכנסת
"ההחלטה היא דוגמה נוספת לפופוליזם ולאובדן הדרך". איל ולדמן/ערוץ הכנסת

כאמור, גם פורום העסקים, שמורכב מכ-200 ראשי החברות מהגדולות במשק שמעסיקות את מרבית העובדים במגזר הפרטי, הודיע כי החליט להצטרף לעתירה נגד השר "בשל החלטתו הפסולה לשלול מאיל ולדמן את פרס ישראל ולבטל את פרס ישראל במתכונתו הרגילה למרות שכל התהליך הממלכתי התקיים".

"איל וולדמן, חבר הפורום, הוא מקרה מובהק של אדם שתרומתו למדינת ישראל ולתעשיית ההייטק שלה מזכים אותו בפרס ישראל", נכתב בהודעה. "איל, מג"ד חי"ר לשעבר, ומי שייסד וניהל במשך שנים את חברת מלאנוקס והביא אותה לשיאים ולמקור גאווה מובהק לתעשיית ההייטק הישראלית, עד שהיא נרכשה על ידי אנבידיה - החברה שכיום הינה אחת החברות בעלות שווי השוק הגבוה בעולם, ראוי לפרס ישראל".

"איל, ששכל את בתו דניאל ואת בן זוגה נועם באסון 7 באוקטובר, לא צריך להתמודד עם חשבונות פוליטיים פסולים. פורום העסקים משוכנע שבית המשפט העליון, בשבתו כבית הדין הגבוה לצדק יסיר את העוולה ויעשה צדק עם איל ועם מדינת ישראל".

יואב קיש בטקס פרס ישראל 2023. אוליבייה פיטוסי, הארץ
"מאז 1953, השנה הראשונה שבה הוענקו פרסי ישראל, לא בוטל הטקס". פרס ישראל/הארץ, אוליבייה פיטוסי

שר החינוך יואב קיש הודיע בחודש שעבר כי פרס ישראל יוענק השנה רק בקטגוריה תקומה: גבורה אזרחית וערבות הדדית. זאת, בעקבות מלחמת "חרבות ברזל". מדובר בפעם הראשונה בתולדות פרס ישראל, שהוא מחולק לקטגוריה אחת בלבד. לפי הודעת המשרד, הפרס יוענק השנה לשישה כלות וחתנים "שבמעשיהם גילו אחווה ורעות הדדית מעוררת השראה, הפגינו גבורת רוח יוצאת דופן, הפיחו תקווה עצומה בעם ישראל ותרמו תרומה משמעותית לתקומה מהשבר הנורא שפקד אותנו ב-7 באוקטובר 2023".

אולם העיתונאי בן כספית פרסם כי החלטת שר החינוך יואב קיש, נגעה לאי שביעות רצונו מההחלטה להעניק ליזם אייל וולדמן את פרס ישראל ליזמות. וולדמן נחשב למתנגד בולט למהפכה המשפטית, שמחה נגדה בפומבי. לפי כספית, וולדמן נבחר ברוב קולות לקבל את פרס ישראל ליזמות בוועדה מיוחדת שהוקמה לשם בחירת הזוכה.

לאחר שנודע לשר החינוך על החלטת הוועדה, הוא ניסה לשנותה. "הופעלו לחצים. שכנועים. הועלה שם של מדענית אלטרנטיבית", כתב כספית בציוץ בטוויטר. "חברי הוועדה סירבו. אז הקטגוריה כולה בוטלה. ואחר כך כל האחרות. אין לתאר".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully