וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מייסד רשת ישיבות הסדר: "אם יש ציפייה לחרדים בבקו"ם על מדים - לא יקרה"

עודכן לאחרונה: 5.3.2024 / 12:12

מייסד רשת ישיבות הסדר חרדיות הרב יונתן רייס דיבר על סוגיית חוק הגיוס בראיון ל-103FM. "תורתו אומנתו זה אומר מהותו בתורה, מי שלא צריך לשאת בנטל", אמר רייס. "הצד הליברלי לא מוכן לוותר על ערכיו בגלל ה-7 באוקטובר, שלא יצפו שהצד החרדי יוותר"

מחאת נציגי משפחות החטופים בכנסת בחלוף 150 יום מאז ה-7 באוקטובר/זיו ברבי

על רקע סערת חוק הגיוס, עולה השאלה האם המדינה תחייב גיוס חרדים לצה"ל, זאת נוכח המלחמה הקשה ודברי השר גלנט בדבר הצורך בחיילים נוספים בצבא. הרב יונתן רייס, מייסד רשת ישיבות ההסדר החרדיות 'חדוותא', התייחס לסוגיה הנפיצה בראיון לתוכנית של ינון מגל ובן כספית ב-103FM.

"בעשור האחרון אני עוסק בזה ברמת הפרקטיקה, אבל אם רוצים לפתור את האירוע הזה אז קודם כל צריך להבין את האירוע", הכריז הרב רייס. "עד עכשיו מדברים רק בסיסמאות. צריך להבין, האירוע פה הוא מאבק של ליברלים מול שומרנות. יש פה כור היתוך ישראלי ויש את החינוך החרדי, זה לא מתכנס. אם יש ציפייה לראות את בני ברק או בחורים חרדים גם אם הם לא לומדים תורה בצבא ובבקו"ם על מדים זה לא יקרה, אלא אם החברה החרדית תחליט שהיא משנה את הקונספט, שזה כנראה גם לא יקרה".

הרב רייס המשיך וטען כי "צריך לשים את הדברים על השולחן כמו שהם, להפסיק להשלות את הציבור. בגדול, החברה החרדית לא יכולה להתגייס לצה"ל כי צה"ל הוא כור היתוך ישראלי. להגיע לחברה החרדית ולהגיד 'חבר'ה, בעקבות שבעה באוקטובר, שברור שזה הפך מוויכוח תרבות לוויכוח קיומי', כמו שהצד הליברלי לא מוכן לוותר על הערכים שלו בגלל שבעה באוקטובר, שאף אחד לא יצפה שהצד החרדי יוותר על ערכיו".

חרדים קיצוניים מוחים על הכוונה לגייס חרדים, כביש 4 באזור צומת קוקה קולה, 4 במרץ 2024. איתי רון, אתר רשמי
חרדים קיצוניים מוחים על הכוונה לגייס חרדים, כביש 4 באזור צומת קוקה קולה, 4 במרץ 2024/אתר רשמי, איתי רון

"לי יש היום מאות תלמידים שלומדים בישיבות הסדר, כולם חרדים ורוצים להמשיך להיות חרדים, הם ייצאו מעולם הישיבות ואני בניתי להם חלופה חינוכית - חלקם עושים תואר, חלקם הולכים לקרבי, כקבוצה אורגנית, שאחד ישמור על השני", הדגיש. "צריך לעשות, אבל לפני ההבנה כרגע ברחוב החרדי. אני שניה מנתק את הרחוב מהפוליטיקה".

עוד הבהיר כי "הרחוב החרדי לגמרי מבין שנשיאה בנטל חייבת להיות, אין שום הגיון שצד אחד יסחוב את האלונקה על הכתפיים וצד שני יגיד 'אנחנו לא במשחק'. בואו נוציא מהמשוואה את לומדי התורה, יש לנו כמויות של אנשים שלא לומדים תורה, בואו קודם נטפל בהם".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פריצות הדרך, הטיפולים ומה צופן העתיד? כל מה שצריך לדעת על סוכרת

בשיתוף סאנופי
חרדים קיצוניים מוחים על הכוונה לגייס חרדים, כביש 4 באזור צומת קוקה קולה, 4 במרץ 2024. איתי רון, אתר רשמי
חרדים קיצוניים מוחים על הכוונה לגייס חרדים, כביש 4 באזור צומת קוקה קולה, 4 במרץ 2024/אתר רשמי, איתי רון

"עדיף לחרדים לשבת באופוזיציה מאשר לפרק את החינוך החרדי"

כמו כן, כאשר נשאל כמה צעירים חרדים יגוייסו אם כל אלו שלא לומדים תורה יצטרפו לשורות הצבא, הסביר הרב רייס כי "אי אפשר להגיד, כי בסוף מה זה לומד תורה? איך אפשר לכמת את זה. תורתו אומנתו זה אומר מהותו בתורה, מי שלא צריך לשאת בנטל. אבל זה לא אומר שאני מוכן לוותר על הערכים שלי. פעם שניה זה פוליטיקה, אין סיכוי להגיע לשום מתווה דרך הפוליטיקה כי צריך להבין את התפיסה החרדית, את הבסיס. אין אירוע כזה שהחרדים יצביעו עבור חוק גיוס אקטיבי כי אין כזה דבר לא ללמוד תורה, יש אופציה לא ללמוד תורה אבל זה נובע מפרקטיקה".

"החינוך החרדי, הדרך חיים זו התורה", אמר, "המתווה של גנץ שמוכנים להסכים לו במהות, זה אומר מעכשיו כל אבא חרדי מחנך את הילדים שלו לשתי אופציות, אם תלמד תורה תלמד בישיבה, ואם לא תלמד יש אופציה ב', אבל אין אופציה ב', היא לא כתפיסת עולם. אין סיכוי, המקסימום שהפוליטיקאים החרדים יכולים לעשות זה להגיד לגנץ 'אנחנו מוכנים לזה', החברה הישראלית לא שם היום".

חרדים קיצוניים מוחים על הכוונה לגייס חרדים, כביש 4 באזור צומת קוקה קולה, 4 במרץ 2024. איציק שאג, אתר רשמי
חרדים קיצוניים מוחים על הכוונה לגייס חרדים, כביש 4 באזור צומת קוקה קולה, 4 במרץ 2024/אתר רשמי, איציק שאג

בנוסף הודה הרב רייס כי "להערכתי, החרדים עדיף להם לשבת באופוזיציה ולעבור חוק גיוס מאשר לשבת בקואליציה ולפרק את החינוך החרדי. זו ההערכה שלי. אני הבאתי רעיון, לעבור לבית הנשיא, להוציא את זה מהפוליטיקה, לעשות דיון ציבורי פומבי, ויהיו נציגים חרדים".

"בעשור האחרון לא עסקנו בגיוס חרדים, צה"ל לא עסק. תהליך חברתי אחד נכון המדינה לא עשתה, ובגלל זה המצב. צריך להגיד ביושר, הפוליטיקאים החילוניים אשמים באותה מידה. גם לפיד ובנט עשו דילים עם הח"כים החרדים ותקעו את המצב. שכולם ידעו שיש הרבה נערים שצריכים חלופות אף אחד לא טיפל. אי אפשר להתלונן רק על החרדים, זה נוח לכולם, 70 שנה לעשות דילים פוליטיים ולתת לדבר הזה לגדול עד שהגענו למצב הנוראי שאנחנו נמצאים", סיכם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully