וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ראש המועצה לביטחון לאומי לשעבר: לחץ צבאי יביא לעסקה? אמירה ישראלית שגויה

עודכן לאחרונה: 5.3.2024 / 10:43

על רקע הניסיון להוביל לעסקת חטופים נוספת, אלוף (מיל') גיורא איילנד התייחס לסערה סביב שאלת היום שאחרי ברצועת עזה בראיון ל-103fm. "אם מגדילים את הסיוע האזרחי בלי קשר למתווה - למה שסינוואר ילחץ?", טען איילנד. "חלק מההסכם - קטאר מתחייבת לא להעביר שקל לחמאס"

מחאת נציגי משפחות החטופים בכנסת בחלוף 150 יום מאז ה-7 באוקטובר/זיו ברבי

על רקע הניסיון להוביל לעסקת חטופים נוספת, אלוף (מיל') גיורא איילנד התייחס לסערה סביב שאלת היום שאחרי ברצועת עזה, והלחימה בשלל הגזרות בראיון לתוכנית של ענת דוידוב ואודי סגל ב־103fm. איילנד, לשעבר ראש המועצה לביטחון לאומי, טען כי "הכול מתחיל באמירה ישראלית שגויה שנמשכת חודשים, שלפיה רק לחץ צבאי יביא לעסקת חטופים - זה לא נכון".

תחילה הביע איילנד את דעתו על התקיעות במו"מ עם חמאס. "לחץ צבאי נורא חשוב כי הוא מחסל יכולות צבאיות של חמאס בהווה וגם בעתיד, אבל הקשר בינו לבין החלטות של סינוואר ביחס לעסקת חטופים הוא קטן", טען איילנד. "ממה דיקטטורים מפחדים? מהתקוממות עממית מצד אחד ובהיווצרות של אלטרנטיבה שלטונית מצד שני. ישראל על שני הדברים האלה ויתרה. אם אנחנו נענים לבקשות האמריקנית ומגדילים את הסיוע האזרחי בלי קשה לעסקת החטופים למה שסינוואר ילחץ?".

"הדבר השני שוויתרנו עליו כבר לפני חמישה חודשים, זה לדבר על אלטרנטיבה שלטונית", הוסיף. "שני הדברים האלה הם שתי השגיאות הישראליות. בין שני הדברים האלה, הדבר השני דווקא פה רבנו עם ארה"ב, ריב מיותר, ארה"ב שואלת אותנו מה יהיה ביום שאחרי, אז התשובה הנכונה שהייתה צריכה להיאמר היא שלא יהיה שלטון חמאס אבל לא יהיה כיבוש ישראלי ולכן ישראל מוכן לנהל דיאלוג עם כל גורם ערבי ובינלאומי, כולל רשות פלסטינית".

אלוף במיל' גיורא איילנד, לשעבר ראש אגף המבצעים במטה הכללי, 21 באפריל 2020. ראובן קסטרו
אלוף במיל' גיורא איילנד, לשעבר ראש אגף המבצעים במטה הכללי, 21 באפריל 2020/ראובן קסטרו

עוד טען איילנד כי "האינטרס שלנו בעזה הוא רק ביטחוני, הוא לא טריטוריאלי. לכן אם יהיו רעיונות טובים שיבטיחו פירוז, נלך עם זה. ואם הדבר הזה היה קורה, היית עם ארה"ב נמצא על אותו גל והיית מייצר כבר היום אלטרנטיבה. ישראל צריכה לקחת את הלחץ האמריקני הזה בנושא ההומניטרי ולהגיד 'גם אנחנו בעד להגדיל את הסיוע לעזה, אבל אם אנחנו עושים אותו שלא במסגרת עסקת חטופים זה אומר שוויתרנו על החטופים, זה מה שאתם רוצים?', יש פה זיקה מאוד חזקה בין שני הדברים. בעזה יש לך ממשלה, יש לך ממשלה שהיא אפילו לגיטימית ובטח היא השולטת, וכולם משחררים אותם מאחריות למה שקורה".

"אם הפלסטינים זועקים לעזרה הומניטרית, התשובה שצריכים להגיד להם 'יש לכם ממשלה, תלחצו עליה להגיע לעסקת חטופים אם אתם באמת רוצים אוכל'. יש פה פתרון הוא רק כולל גם ויתור של הצד השני. אם ישראל תגדיל את הסיוע האזרחי לעזה, לא תהיה עסקת חטופים, ויותר מזה, אם זה מה שיקרה, בעצם הגדלת הסיוע אנחנו גוזרים גזר דין מוות בייסורים לישראלים החטופים בעזה", הכריז. "אתה אומר את זה חיובית, 'רבותיי, אנחנו רוצים עסקת חטופים ואז הבעיות האלה ייפתרו', זו דרישה לגיטימית ביותר - הומניטרי תמורת הומניטרי. מיש דורש מאיתנו אחרת, המשמעות האמיתית זה ויתור על החטופים. ישראל לא יכולה לוותר".

sheen-shitof

במבצע מיוחד

הפטנט המתקדם בעולם שמבטיח שיפור עור הפנים מהטיפול הראשון

בשיתוף נומייר פלוס
חלוקת מזון בעזה. רויטרס
חלוקת מזון בעזה/רויטרס

על נסיעתו של גנץ לארצות הברית למרות מורת רוחו של נתניהו, אמר: "גנץ למיטב הבנתי מחויב, התחייב ומתכוון לומר לאמריקנים בדיוק את מה שאמרתי. לכן דווקא היות והם לא מאמינים לנתניהו, יכול להיות שאם גנץ יגיד את זה בצורה הנכונה זה ישכנע אותם. עדיין לא מאוחר לעשות דברים אחרים שבעיניי האמריקנים מוכנים יותר, לפתוח לדיאלוג עם העולם הערבי על היום שאחרי בעזה. הטעות השנייה האמריקנית, שהם התחילו לדבר על היום שאחרי בעזה, הם כרכו את זה בנושא פתרון שתי המדינות הכולל".

לדבריו, "פה ישראל התנהגה בצורה הכי מטופשת כאשר נתניהו בתוכנית המדינית שלו ליום שאחרי, שמדבר על זה שיהיה בעצם שלטון צבאי ישראל, וקבלני משנה שישראל תבחר אותם יעסקו שם בצד האזרחי, זו אמירה נוראית. אם הוא לוקח את כל האחריות עלינו, עכשיו באמת אפשר לבוא אלינו בטעות. במקום להעמיד את הנושא הזה כנושא שאנחנו מוכנים לשתף פעולה עם אחרים שהם יעשו את העבודה וישלטו בעזה".

יו"ר המחנה הממלכתי, השר בני גנץ נפגש עם סגנית נשיא ארה"ב קמלה האריס, 4 במרץ 2024. ללא, אתר רשמי
יו"ר המחנה הממלכתי, השר בני גנץ נפגש עם סגנית נשיא ארה"ב קמלה האריס, 4 במרץ 2024/אתר רשמי, ללא

"ישראל מחזיקה את המפתח לשאלה מתי תיגמר המלחמה בעזה"

כמו כן, כאשר נשאל כיצד סינוואר מצליח לתעתע בקטארים ובמצרים ולהישען עליהם בו זמנית, הסביר איילנג כי "הוא עושה את השיקול שבראייתו שיקול נכון. הפסקת האש, לפי הפרמטרים המוצעים כרגע, היא לא עסקה אטרקטיבית עבורו. ישראל מתעקשת שלא לאפשר חזרת תושבים לצפון הרצועה, ובצדק, לא לסגת מעזה, להמשיך את הלחימה אחר כך - מה הוא מרוויח מהעניין הזה? הדבר היחיד שלוחץ עליו זו אספקה לעזה. אני במקומו לא הייתי הולך על העסקה הזו. יכול להיות שישראל צריכה לחשוב בהפוך על הפוך על הדבר הבא, אם עד עכשיו דיברנו על הניצחון הסופי, יכול להיות שהגישה הישראלית צריכה להיות הפוכה".

"ישראל מחזיקה נכון להיום את המפתח לשאלה שכל העולם מעניין אותו, מתי תיגמר המלחמה בעזה. יכול להיות שישראל צריכה היום לומר 'אנחנו מוכנים לסיים את המלחמה בעזה באופן מלא ולהוציא את כל צה"ל אבל בתנאים הבאים - החזרת החטופים, ותנאים ב', ג', ד'', דברים שיכולים להיות מקובלים על כולם. יש פה נוסחאות שכל העולם ירצה אותם. אחד מהדברים הנוספים, שחלק מההסכם הזה שצריך להיות רב לאומי, שקטאר מתחייבת שהיא לא מעבירה שקל אחד יותר לחמאס", סיכם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully