וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תמורת ספינת קרב: איראן ביקשה מסודאן להקים בסיס לחופי הים האדום

עודכן לאחרונה: 3.3.2024 / 14:26

יועץ בכיר של שליט סודאן אמר כי טהראן רצתה לבנות בסיס ימי בשטח המדינה והציעה בתמורה נושאת מסוקים. עם זאת, חרטום, שכבר התחמשה במל"טים איראניים עבור מלחמתה במורדים, דחתה זאת מחשש לתגובותיה של ארה"ב וישראל

בווידאו: המלחמה בסודאן: המורדים השתלטו על בסיס מרכזי בבירה חרטום/תיעוד ברשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לחוק זכויות יוצרים

סודאן הדפה הצעה איראן לאפשר לה לבנות בסיס ימי קבוע לחופי הים האדום בשטחה, שהיה מקנה לה אחיזה באזור אסטרטגי המשקיף על התנועה הימית בתעלת סואץ ואל ישראל וממנה - כך אמר בכיר במודיעין הסודאני לעיתון וול סטריט ג'ורנל. איראן סיפקה לאחרונה לצבא סודאן כלי טיס בלתי-מאוישים, המסייעים לו במלחמתו במורדים הנמשכת קרוב לשנה.

לפי אחמד חסן מוחמד, יועץ מודיעיני של מנהיגה הצבאי של סודאן, טהראן הציעה לחרטום נושאת מסוקים בתמורה לאישור להקמת הבסיס.

"האיראנים אמרו שהם רוצים להשתמש בבסיס לאיסוף מודיעין", אמר מוחמד לוול סטריט ג'ורנל. "הם גם רצו להציב שם ספינות מלחמה". לדבריו, חרטום דחתה את הצעתה של איראן כדי להימנע מתגובותיה של ארצות הברית וישראל.

דובר של המשלחת של איראן לאו"ם סירב להגיב לדבריו של הבכיר הסודאני.

נשיא איראן איברהים ראיסי מבקר בבסיס של הצי של משמרות המהפכה בבנדר עבאס, 2 בפברואר 2024. רויטרס
איראן מחפשת אחיזה בים האדום. ראיסי חולף על פני ספינת קרב, בחודש שעבר/רויטרס

לאיראן יש נוכחות עקיפה בים האדום דרך המורדים החות'ים בתימן, התוקפים ללא הפסקה ספינות מסחריות בתגובה למלחמה של ישראל נגד חמאס ברצועת עזה, למרות מערכה אווירית המתנהלת נגדם בהובלת ארצות הברית. לאיראן, בניגוד ליריבותיה האזוריות ישראל, מצרים וערב הסעודית, אין גישה ישירה לנתיב המים האסטרטגי.

בחודשים האחרונים התקרבו מחדש איראן וסודאן, אחרי שנים של מתיחות. טהראן הייתה בעלת ברית קרובה של הרודן האסלאמיסטי עומר אל-בשיר, והיא השתמשה בשטחה של סודאן כדי להבריח נשק לעזה. לפי דיווחים שונים, ישראל אף תקפה בסודאן כדי למנוע את אותם משלוחי נשק.

עם הפלתו של בשיר בהפיכה צבאית ב-2019, הגנרלים שתפסו את השלטון התרחקו מאיראן לטובת שיקום היחסים עם ארצות הברית. השליט הצבאי, הגנרל עבד אל-פתאח אל-בורהאן, אף הסכים לנורמליזציה עם ישראל במסגרת "הסכמי אברהם".

התפנית חלה עם התארכותה של המלחמה, כשצבא סודאן היה נואש למצוא אספקת נשק על מנת להדוף את כוחות ההתערבות המהירה, שבראשם עומד מי שהיה סגנו של בורהאן, מוחמד חמדאן דקלו.

"סודאן רכשה כלי טיס בלתי מאוישים מאיראן משום שהזדקקנו לכלי נשק מדויקים יותר, שיפחיתו את אובדן החיים ויכבדו את החוק הבינלאומי", טען מוחמד, יועצו של בורהאן, בריאיון לוול סטריט ג'ורנל.

הכטב"מים האיראניים, שבהם מצויד גם צבא רוסיה במלחמתו באוקראינה, עזרו לכוחותיו של בורהאן לשנות את המשוואה מול המורדים. לפי גורמים רשמיים ומומחים העוקבים אחר הסכסוך, צבא סודאן החזיר לעצמו את השליטה בשבועות האחרונים על אזורים אסטרטגיים בבירה חרטום ובעיר התאומה שלה אום דומראן.

עוד בוואלה!

"מתים כמו חרקים": המורדים בסודאן מתקדמים, והזוועות שבו לדארפור

לכתבה המלאה
שליט סודאן עבד אל-פתאח אל-בורהאן בפגישה עם נשיא איראן איברהים ראיסי בג'דה, ערב הסעודית, 11 בנובמבר 2023. רויטרס
מתקרבים מחדש. בורהאן וראיסי בפסגת הליגה הערבית בג'דה, נובמבר/רויטרס

עשרות אלפי אנשים נהרגו ומיליונים נוספים נעקרו מבתיהם מאז פרוץ המלחמה באפריל, שהפכה לאחד המשברים ההומניטריים החמורים ביותר בעולם. ארצות הברית מאשימה את שני הצדדים בביצוע פשעי מלחמה, והמורדים אף מואשמים בפשעים נגד האנושות, כולל רצח, אונס וטיהור אתני בחבל דארפור שבמערב המדינה.

בכירים באו"ם מתחו ביקורת על סודאן על כך שהיא מפציצה מהאוויר שכונות אזרחיות ומונעת מאזרחים סודאנים סיוע הומניטרי שלו הם זקוקים נואשות. סוכנויות האו"ם האשימו גם את ה-מורדים במעשי זוועה, כולל התקפות על רקע אתני בדארפור.

צבא סודאן וכוחות ההתערבות המהירה הכחישו את האשמות ארה"ב והאו"ם.

בחודש שעבר, ארצות הברית הביעה דאגה ממשלוחי נשק איראניים לצבא סודאן. ג'ון גודפרי, שגריר ארצות הברית בסודאן, אמר כי הדיווחים על סיוע איראני לח'רטום "מטרידים מאוד ומהווים מקור לדאגה רבה עבורנו".

על אף שמאמצי התיווך שלה מתחילת המלחמה לא הניבו פרי, וושינגטון מינתה בשבוע שעבר את טום פריאלו, חבר קונגרס לשעבר, לשליח מיוחד לסודאן.

קרב השפעה אזורי

איראן היא לא המעצמה האזורית היחידה המבקשת לנצל את המלחמה בסודאן לטובת האינטרסים שלה.

באוקטובר דווח בוול סטריט ג'ורנל כי מצרים השכנה סיפקה כטב"מים לצבא סודאן ואימנה חיילים סודאנים כיצד להשתמש בהם.

מהצד השני, איחוד האמירויות הערביות מחמשת את המורדים על פי שורת דיווחים ודוחות של מומחים מהאו"ם.

איחוד האמירויות הכחישה זאת, בעוד שבמצרים אומרים שהם אינם לוקחים צד בסכסוך ופועלים לסיומו.

דובאי היא היבואנית הגדולה ביותר של זהב סודאני, מגזר שבו שולט דקאלו. ב-2022, תאגיד שבסיסו באיחוד האמירויות הערביות חתם על עסקה בשווי שישה מיליארד דולר לבניית מתקן נמל חדש בחוף הים האדום של סודאן.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully