וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חשש מאסון סביבתי: ספינת מטען שהותקפה על ידי החות'ים טבעה בים האדום

עודכן לאחרונה: 3.3.2024 / 18:48

הספינה "רובימר", שבבעלות בריטית, נשאה יותר מ-41 אלף טונות של דשנים כשנפגעה בהתקפה של המורדים הפרו-איראנים בחודש שעבר. לפי ממשלת תימן וצבא ארה"ב, היא טבעה בדרום הים האדום ויש סכנה לאסון סביבתי חמור. זאת הספינה הראשונה שטובעת בעקבות פעולה של החות'ים

צבאות ארה״ב ובריטניה תקפו כ-18 מטרות של החות׳ים בתימן, 25 בפברואר 2024/רויטרס

ספינת מטען בבעלות בריטית, שהותקפה בחודש שעבר על ידי המורדים החות'ים, טבעה בדרום הים האדום - כך אמרו אמש (שבת) ממשלת תימן וצבא ארצות הברית. זהו כלי השיט הראשון שטובע מאז התחילו המורדים הנתמכים על ידי איראן את התקפותיהם נגד ספינות מסחריות בנובמבר.

ממשלת תימן, שבסיסה בעיר עדן, אמרה כי הספינה "רובימר" טבעה במהלך הלילה, והיא הזהירה מפני "אסון סביבתי". על הספינה היו יותר מ-41 אלף טונות של דשנים בעת ההתקפה, לפי צבא ארצות הברית.

"טביעת 'רובימר' היא אסון סביבתי שתימן והאזור לא חוו מעולם", אמר שר החוץ בממשלת תימן, אחמד עוואד בן מובראכ. "זו טרגדיה נוספת למדינה שלנו ולעם שלנו. בכל יום אנו משלמים את מחיר הרפתקאותיה של המיליציה החות'ית".

ממשלת תימן, הנתמכת על ידי קואליציה ערבית בהובלת ערב הסעודית, מנהלת מלחמה עם החות'ים מאז שכבשו את הבירה צנעא ב-2014.

החות'ים, שאינם מורתעים מקמפיין אווירי המנהלות ארצות הברית ובריטניה נגדם מאז תחילת השנה, מבטיחים להמשיך בהתקפות עד עצירת המלחמה בעזה.

ספינת המטען רובימר. רויטרס
הספינה "רובימר"/רויטרס

הפיקוד המרכזי בצבא ארצות הברית הזהיר כי טביעת הספינה מסכנת גם כלי שיט אחרים העוברים בנתיבי השיט העמוסים באזור. ביום שני, צוות מטעם ממשלת תימן סייר בספינה, ששטה תחת דגל בליז, ואמר כי היא שקועה חלקית ועשויה לשקוע לחלוטין בתוך כמה ימים. צבא ארצות הברית אמר אחרי מתקפת הטלים שהספינה נפגעה משמעותית וכתוצאה ממנה נגרמה דליפת נפט ברדיוס של 29 ק"מ.

במקביל, שירות הסחר הימי של בריטניה דיווח היום על ספינה שטבעה, אך לא ציין את שמה. בתקרית אחרת, דווח על תקיפת ספינה לחופי נמל מוחא שבדרום תימן. לפי הדיווח, צוות הספינה פונה על ידי כוחות צבאיים. עוד אתמול, משרד ההגנה של איטליה אמר כי אחת מספינות הקרב שלו הפילה כטב"ם שטס לעברה בים האדום.

עוד בוואלה!

החות'ים: פגענו בספינה בריטית במפרץ עדן, היא עומדת לטבוע

לכתבה המלאה
תמונת לוויין של הספינה רובימר לפני טביעתה בים האדום, 1 במרץ 2024. רויטרס
כתם הנפט שנוצר בים האדום בעקבות הפגיעה ב'רובימר'/רויטרס
תמונת לוויין של הספינה רובימר לפני טביעתה בים האדום, 1 במרץ 2024. רויטרס
כתם הנפט שנוצר בים האדום בעקבות הפגיעה ב'רובימר'/רויטרס

החות'ים, השולטים בצנעא הבירה וברוב צפונה של תימן, אילצו חברות ספנות בינלאומיות לפנות למסלול ארוך ויקר יותר, סביב דרום יבשת אפריקה, במקום דרך הים האדום ותעלת סואץ ומשם לים התיכון. הם טוענים שהם פוגעים רק בספינות הקשורות לישראל או לארצות הברית ובריטניה, אך ברוב המקרים לא היה להן קשר כזה.

בתוך כך, משרד התחבורה החות'י מסר כי אירעה "תקלה" בכבלי תקשורת תת-ימיים בים האדום בשל "פעולות של כלי שיט אמריקניים ובריטיים". הוא לא מסר פרטים נוספים, אך בימים האחרונים דווח כי המורדים הם אלו שפגעו בכבלי התקשורת באזור.

שוניות, מנגרובים ובעלי חיים בסכנה

עלי א-סוולמיה, מנהל תחנת המדעים הימיים באוניברסיטת ירדן, הזהיר כי כמויות הדשנים הגדולות שישפכו למים מסכנים את החיים הימיים בים האדום. לדבריו, עומס יתר של חומרי מזון יכול לעורר צמיחה מוגזמת של אצות, שיגזלו כמות כה גדולה של חמצן שבעלי חיים ימיים רגילים אינם יכולים לשרוד.

"על מדינות הים האדום לאמץ תוכנית דחופה כדי לקבוע סדר יום לניטור האזורים המזוהמים בים האדום וכן לאמץ אסטרטגיה לניקוי", אמר.

שינגצ'ן טוני וואנג, עוזר פרופסור במחלקה למדעי כדור הארץ והסביבה בבוסטון קולג', הסביר כי ההשפעה הכוללת תלויה באופן שבו זרמי האוקיינוס מדלדלים את הדשן וכיצד הוא משתחרר מהספינה שטבעה.

המערכת האקולוגית של דרום הים האדום כוללת שוניות אלמוגים בתוליות, מנגרובים חופיים ובעלי חיים ימיים מגוונים.

בשנה שעברה, האזור נמנע מאסון סביבתי פוטנציאלי כשהאו"ם הוציא יותר ממיליון חביות נפט ממכלית מתפוררת שעגנה מול חופי תימן, אך מבצע דומה עשוי להיות קשה יותר בנסיבות הנוכחיות

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully