וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

צה"ל מתכונן להכנסת סיוע לצפון עזה. במערכת הביטחון מבהירים: לא נתחיל בלי תמורה במו"מ החטופים

עודכן לאחרונה: 2.3.2024 / 7:08

בעקבות המקרה בו נהרגו עשרות פלסטינים בהכנסת משאיות סיוע, הלחץ האמריקני על ישראל גבר. בצה"ל עובדים על הכנסת סיוע לצפון הרצועה, אך במערכת הביטחון מתעקשים לחכות לתמורה בנושא החטופים, וזועמים על הדלפת הפרטים לתקשורת, שפגעה במאמצים לשחררם

בווידאו:תיעוד אווירי של המבצע להכנסת סיוע הומניטארי לצפון רצועת עזה, המראה כיצד ההמון פלסטיני התנפל על המשאיות וכתוצאה מכך נהרגו עשרות מצפיפות, דוחק ודריסה/דובר צה"ל

גורמים במערכת הביטחון מתחו ביקורת חריפה על הדרג המדיני בעקבות רעיונות מבצעיים מהשטח שהודלפו לתקשורת, ובכך הפחיתו את הסיכוי שישראל תקבל תמורה מהכנסת משאיות הסיוע לצפון. היו שהגדירו את ההדלפה כ"חמורה" וככזו שפוגעת בתהליך המשא ומתן הרגיש.

בשבועות האחרונים, האמריקנים הפעילו לחץ על ממשלת ישראל להעביר סיועי הומניטרי דרך צפון הרצועה, כדי להקל על מצוקת המים והמזון באזור. בין 200-300 אלף פלסטינים נמצאים כעת בצפון הרצועה ובעיר עזה. הם נמצאים ב"מחסות פיראטים" בתוך מוסדות חינוך ומרכזי קהילה שאינם מתואמים עם אונר"א. עד כה, הדרך היחידה להביא אליהם סיוע הומניטרי הוא להזרימו מדרום לצפון, דרך מעבר כרם שלום ומעבר רפיח המצרי, תוך תיאום עם מפקדת התיאום והקישור של צה"ל ברצועת עזה.

חלוקת מזון בעזה. רויטרס
כ-300 פלסטינים נמצאים כעת בצפון הרצועה, וזקוקים לסיוע הומניטרי שיכול להגיע אליהם רק מדרום. חלוקת מזון בעזה/רויטרס

לאחרונה, צה"ל הקים שלושה נקזים ברצועת עזה. שניים מהם - אחד הממוקם על ציר טאנצ'ר ושני הסמוך לקו החוף של העיר עזה ישמשו למעבר פלסטינים תחת בידוק ביטחוני. בציר טאנצ'ר אף נעו פלסטינים עם דגלים לבנים סמוך לתחילת המלחמה. הנקז השלישי, ממוקם סמוך לגבול ומוגדר על ידי צה"ל כ"שטח השמדה" - נוהל מעצר חשוד יופעל כלפי כל מי שמתקרב אליו.

צה"ל מתאם את תנועת המשאיות על אחד משלושת הצירים הומניטאריים. עד כה, המשאיות המתואמות הגיעו אל הנקז, חצו אותו אותו, ונבזזו על ידי תושבים עם אלות, כנופיות חמושות ומשפחות פשע, מאות מטרים אחרי הנקזים המאובטחים על ידי צה"ל.

ברקע הלחץ שהפעילו האמריקנים, הוחלט בצה"ל לתאם את כניסת המשאיות עם סיוע הומניטרי בלילה, כדי לצמצם את הסיכוי לביזה, ולמנוע המון שרץ אחרי המשאיות. שלשום בלילה הרעיון יושם בשטח וכל המשאיות הגיעו ליעדן בצורה תקינה. אך הבוזזים הסתגלו מהר לשינויים שצה"ל הציג, והמונים התנפלו על משאית שנכנסה אתמול ב-03:00 לרצועה. עשרות פלסטינים נהרגו כתוצאה מירי, דוחק ודריסה. הלחץ האמריקני על ישראל גבר בעקבות המקרה.

הצעה שאסור לפספס

מבצע מיוחד: חודשיים ראשונים חינם על כל ברי המים של תמי 4

לכתבה המלאה
ההמון הפלסטיני בוזז את משאיות הסיוע בעזה. דובר צה"ל
בעקבות המקרה בו נהרגו עשרות פלסטינים, הלחץ האמריקני על ישראל גבר. תיעוד אווירי של המון בוזז משאיות סיוע/דובר צה"ל

בהמשך לדרישות האמריקניות להכנסת סיוע הומניטרי מישראל ישירות לצפון הרצועה, צה"ל קיבל אישור לעשות כן. בצה"ל מתחילים לעבוד על מתווה ליישום אך בניגוד לפרסומים, זה לא יהיה מצפון הרצועה, כעת מחפשים בצה"ל מרחבים חלופיים ויותר מאובטחים.

לפי הערכות במערכת הביטחון, חמאס ראה את הפרסומים בתקשורת, לפיהם ישראל מתכוונת להכניס סיוע הומניטרי לצפון הרצועה, הבין כי ישראל מתקדמת בתהליך לעשות זאת, ולכן בתחילה גרר רגליים לגבי מתן תמורה לכניסת עשרות משאיות מדי יום מהצפון. ישראל הבהירה שוב את עמדתה בפני המצרים והאמריקנים כי לא תתקבל שום החלטה בנושא ללא תמורה בנושא החטופים.

חרף הלחץ האמריקני, גורמים במערכת הביטחון הבהירו כי לא יסכימו להעברת סיוע הומניטרי מהשטח הישראלי לצפון הרצועה ללא תמורה במסגרת המו"מ על החטופים. אותם גורמים הבהירו כי ללא תמורה בנוגע לחטופים לא תהיה כל התקדמות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully