וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

השותפים שהפכו לאויבים: הסכסוך המדמם בין בכירי העולם התחתון

עודכן לאחרונה: 29.2.2024 / 19:06

למשפחת מוסלי וערן חייא הייתה ברית איתנה עד שסכסוך כספי הוביל לשפיכות דמים. זה החל ברציחות של "חיילים" בארגונים של השניים והגיע לשיא בניסיון החיסול של אלי מוסלי. השבוע נחתם הסכם עד מדינה עם מקורב לחייא שעשוי לשפוך אור. בכיר לשעבר במשטרה: "ספק שתהיה מחילה"

היחידה המרכזית עצרה 8 חשודים המשתייכים לארגוני פשיעה אלימים/דוברות משטרת ישראל

ניסיון החיסול של בכיר ארגון הפשע אלי מוסלי בחודש שעבר היווה תזכורת לסכסוך הממושך בין ארגוני הפשיעה השונים, שהביא לידי מלחמת פשיעה מדממת במרכז הארץ. מדובר על סכסוך שברגע אחד קצר היה עלול להתפוצץ (תרתי משמע) ברחוב בוגרשוב המרכזי בתל אביב בצורה אכזרית, ולהביא לרציחתם של אנשים חפים מפשע.

אלי מוסלי. Flash90, פלאש 90
אלי מוסלי/פלאש 90, Flash90
יוסי מוסלי בבית המשפט. אבשלום ששוני, פלאש 90
יוסי מוסלי בבית המשפט/פלאש 90, אבשלום ששוני

הרקע לאותו אירוע הוא הסכסוך הארוך בין ראשי ארגוני הפשיעה והיעדים המוכרים של המשטרה, משפחת מוסלי וערן חייא. לאחר שנים רבות, שבמהלכן הם היו חברים ובני ברית, ויכוח כספי שהתגלע ביניהם הפך למלחמת עבריינים מסוכנת. "ברגע שנולד סכסוך בין שני ארגונים כל כך חזקים - זה מוביל למרחץ דמים", הסביר תנ"צ בדימוס ניסים דאודי שהיה בעברו ראש מפלג תשאול ביחידה המרכזית של מחוז תל אביב ומפקד תחנת תל אביב צפון. "כמו תמיד אצל עבריינים, הסכסוך היה על כסף וכבוד. אם אתה לוקח את כל הסכסוכים שיש בין עבריינים, זה תמיד על שני הדברים האלה. היו שם טענות על השתלטות על עסקים או שאחד מהצדדים מעל ולא שיתף ברווחים כאלה ואחרים. מכאן נוצר הסכסוך שרק בשנים האחרונות אתה רואה אותו צובר תאוצה מאוד גדולה".

שני הנאשמים ברצח השוטר צחי בן אור במקסיקו ב-2004, ערן חייא וגדי חזן. ., הארץ מוטי קמחי
מתגורר בחו"ל כבר שנים. ערן חייא (משמאל)/הארץ מוטי קמחי, .

תחילת דרכה של משפחת מוסלי הייתה כמוכרי ירקות בשוק. מעמדם התחזק משמעותית לקראת סוף שנות ה-90 בעוד הם הרחיבו את פעילותם בהלוואות בשוק האפור, גביית דמי חסות, הימורים וסחר בסמים. הארגון מנוהל על ידי ראש המשפחה ניסים, יחד עם בניו יוסי, אלי ושי. כיום הם כבר נחשבים לחלק מהעבריינים החזקים והעשירים ביותר בארץ. "ברגע שהם בנו לעצמם גב כלכלי, הוא אפשר להם להשיג המון כוח והם הפכו למה שנקרא 'מלכי השכונה'", הסביר דאודי. "מעבר להון הכלכלי והשליטה הכמעט מוחלטת שהייתה להם שם, הם יצרו גם המון בריתות וביניהם עם עמיר מולנר ומשפחת חייא. היה ביניהם 'קשר דם' תרתי משמע, כי הם היו מעורבים כולם במסגרת הברית הזאת בחיסולים שונים שעשו אחד עבור השני".

ערן חייא הוא בנו של איתן חייא, המכונה "הסנדק", שהקים את המאפיה הישראלית בניו יורק שהפכה בשנות השמונים לכוח משמעותי בעולם התחתון של העיר, ולפני 8 שנים נגזרו עליו 12 שנות מאסר לאחר שהורשע בעבירות של הלבנת הון וסחיטה באיומים של לווים בריבית. הבן המשיך את דרכו של אביו מחוץ לכותלי הכלא וצבר לעצמו כוח רב ומעמד חזק. "הבן אדם הזה נחשב למאוד אמיץ", תיאר אותו הקצין הבכיר לשעבר. "את דרכו הוא התחיל על בסיס השם של אבא שלו והיה מחובר לארגון של מולנר ולארגון של מוסלי בצורה חזקה מאוד, ועם הזמן תפס מעמד אדיר בכל הנושא של ביצוע מעשי רצח. היה ידוע שיש לו הרבה מאוד חיילים ובריתות כולל עם ארגוני פשע ערביים ומשפחת מוסלי".

כבר שנים שחייא מנהל את הארגון שלו מחו"ל. בין המדינות שבהן עבר היו טורקיה, דובאי, ביבשת אירופה ויש האומרים שבדרום מזרח אסיה. "עדיין הכוח שלו ידוע ומוכר פה בארץ לכל ארגוני הפשיעה", הסביר תנ"צ בדימוס דאודי. "העבריינים פה יודעים מה הוא מסוגל לעשות והוא יודע להפעיל את האנשים שלו פה בתוך המדינה. יש לו את החיילים והקשרים שלו פה בארץ".

איתן חייא, בית המשפט המחוזי תל אביב. 25 בפברואר 2016. מוטי קמחי,ynet, פול צלמים
האבא בכלא, הבן בחו"ל. "הסנדק" איתן חייא/פול צלמים, מוטי קמחי,ynet

חיסול אחר חיסול

לאחר אירועים רבים של הצתת רכבים וזריקת רימוני הלם, הרוחות התלהטו והסלימו לאחר שמטען חבלה הוטמן בשנה שעברה מתחת לרכבו של אלי מוסלי בביתו בשכונת כפר שלם בתל אביב. על פי החשד, איש מטעמו של חייא ניסה להתנקש בחייו של מוסלי ונמלט מהמקום. למרות שחייו ניצלו, הנקמה של מוסלי לא איחרה לבוא. בחודש אפריל, ברוך בורוכוב בן ה-24, שנחשד בקרב גורמים עברייניים כמי שניסה להתנקש בחייו של מוסלי, נרצח בראשון לציון לאחר שנורה בראשו על ידי מתנקשים רעולי פנים בזמן שישן במיטה.

לאחר מכן חזר הכדור לידיים של ארגון חייא. באותו החודש, ליאור גרינברג (40) מחולון המזוהה עם ארגון מוסלי, נורה למוות על ידי רוכבי אופנוע שנמלט מהמקום. גם בתקופה האחרונה נרשמו בגוש דן אירועים רבים של הצתת רכבים והשלכת רימוני רסס לעבר בתים, ביניהם גם לעבר בתים שבהם מתגוררים מקורבים של איש עסקים מוכר שנחשב מקורב לערן חייא, פעיל בשוק ההון, שנחקר בעבר על ידי המשטרה בנוגע לעבירות מרמה, מס והלבנת הון.

החיסול בחולון של ליאור גרינברג

בווידאו: מסתכל אחורה - ונופל על הרצפה: תיעוד הרצח בחולון/תיעוד ברשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לחוק זכויות יוצרים

בנוסף לסכסוך עם חייא, משפחת מוסלי מנהלת חזית נוספת מול ראש ארגון הפשע המוכר עודה קוטייר שפועל באזור המשולש והשרון. כך נוצרה לה קואליציה משותפת של השניים נגד מוסלי. "כשאנחנו מדברים על ארגון כמו של ערן חייא יחד עם הארגון של עודה קוטייר שיש לו מאות חיילים והרבה מאוד חיילים המגזר הערבי שנשמעים מה שנקרא לציוויו, אז חיבור כזה בין ערן חייא לעודה קוטייר הוא חיבור קטלני", קובע דאודי.

החקירה הדרמטית שהביאה לידי כתב האישום שהוגש השבוע נגד 7 מעורבים התחילה לפני כמה חודשים כאשר אשתו של העבריין בן כהן "הקטן", שמזוהה עם מוסלי, איתרה מטען חבלה מתחת לרכבה והזעיקה את המשטרה. "אנחנו מוצאים שם גם מצלמות, אמצעים טכנולוגיים ואוספים ראיות שמובילות אותנו לאחד החשודים בתיק", שיחזר רפ"ק אבי גולדשטיין, ראש מפלג תשאול ביחידה המרכזית של מחוז תל אביב. "אנחנו מתחילים לבצע מספר פעולות חקירה ואנחנו מגלים חבורה שלמה שבאה ומתצפתת ועוקבת אחרי אלי מוסלי. מפה אנחנו אחריהם".

אחד מהחשודים שהיה בדרכו לביצוע ניסיון החיסול הגיע עם אופנוע וחבש את המסיכה עליו, 25 בפברואר 2024. דוברות משטרת ישראל
אחד מהחשודים שהיה בדרכו לביצוע ניסיון החיסול הגיע עם אופנוע וחבש את המסיכה עליו, 25 בפברואר 2024/דוברות משטרת ישראל

בחודש שעבר, שניים מהחשודים הגיעו עם אופנועים גנובים לקרבת בית מלון שבו שהה אלי מוסלי, בעוד אחד מהם חובש מסכה ומתחפש לשליח וולט, וזאת מבלי שהם יודעים שחוקרי הימ"ר בעקבותיהם כחלק מחקירה סמויה. "פחדנו שיהיה פה פיגוע של ממש", שיתף רפ"ק גולדשטיין. "אין להם שום מעצור. החבורה הזאת היא חבורה שאם באמת חס וחלילה המטען הזה היה מתפוצץ, חפים מפשע היו נפגעים. זה הישג מאוד גדול של ימ"ר תל אביב ומשטרת ישראל וכל מי שהשתתף. הצלחנו כרגע במשימה ואני מאמין שגם לבאות אנחנו נצליח".

מאותו רגע שבו החשודים נעצרו "על חם" לפני הפיצוץ, מעצרים בוצעו במהרה ובמהלך החקירה נרשם הישג גדול כאשר אחד החשודים משורות הארגון של חייא גויס כעד מדינה. מקורות רבים שמעורים בפרטים סבורים כי מדובר באירוע דרמטי שעלול עוד להוביל לחקירות רחבות ומשמעותיות. יש לציין כי בכתב האישום שהוגש השבוע נגד המעורבים, שמו של חייא בעצמו נכתב מספר רב של פעמים, ועל אף שכתב האישום לא הוגש נגדו, הוא מייחס לו את הזמנת הרצח וקשר תכוף עם החשודים. בהודעה לתקשורת שהוציאה הפרקליטות, הם רמזו על כוונתם להביא לידי הפללתו של חייא בהמשך. "הפרקליטות עושה ותעשה להבאת כל המעורבים בפרשיה החמורה לדין", נכתב. במשטרה מייחלים להרשעה כמו שהייתה במקרה של עודה קוטייר, שגם בפרשה שבה הוא מעורב נחתם הסכם עד מדינה עם אחד מאנשיו של ראש ארגון הפשע.

הנחת המטען מתחת לרכבו של אלי מוסלי. דוברות משטרת ישראל
הנחת המטען מתחת לרכבו של אלי מוסלי/דוברות משטרת ישראל

תנ"צ בדימוס דאודי מעריך שהצדדים כבר לא יגיעו ל"סולחה" ביניהם, אלא שהסכסוך רק ימשיך ויסלים. "מהניסיון שלי, יש שלב מסוים שברגע שזה עובר אותו, חייבת להגיע איזושהי נקמת דם", הוא הסביר. "ברגע שזה עובר שלב מסוים, אז מחילה וסליחה בדרך כלל אין, אבל אני לא פוסל מצב שבו יתערב אחד כמו מולנר למשל לחבר בין שני הצדדים והם יגיעו ביניהם לפיצויים כספיים ויגשו לבוררות מוסכמת, נתקלתי גם בדברים כאלה בעבר. אבל נכון לאיך שאני רואה את הסכסוך עכשיו, יש צפי לעוד אירועים כאלה כמו שחווינו בשבוע שעבר".

תת ניצב בדימוס ניסים דאודי. באדיבות המצולמים
תנ"צ בדימוס ניסים דאודי/באדיבות המצולמים

למרות ההישג הגדול של המשטרה, עולה השאלה כיצד זה ישפיע על האזרח הנורמטיבי ויחזק את ביטחונו? שכן כל מאסר של עבריין מעולם הפשע המאורגן בכותלי הכלא, עלול רק לייצר "ואקום" שימלא עבריין מסוכן במקומו. רפ"ק גולדשטיין סבור שמעצרם של עבריינים כמו באירוע ניסיון החיסול של מוסלי, מביא להצלת חיים של חפים מפשע. "בוודאי שיש חשש שאזרח פשוט, נורמטיבי שבא וטייל עם אשתו ביום כזה בתל אביב - היה יכול להיפגע", טען רפ"ק גולדשטיין.

"אם יבואו ויגידו לי: 'שמע הכנסנו את מולנר למאסר עולם', אז אני אגיד שעכשיו החיים במדינה הזו יותר בטוחים?", הוסיף תנ"צ בדימוס דאודי. "אבל האם זה יחזיק לאורך זמן? זה לא, כי במקום מולנר או מוסלי או חייא, ייכנס עכשיו עבריין אחר לתוך החלל הזה והפשיעה תימשך. הפשיעה היא דרכה של עולם בכל חברה, אבל טוב שיש יחידות משטרתיות בטופ העליון של העולם והם עושים את העבודה ומונעים אירועים חמורים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully