וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בשל הביקורת על המלחמה באוקראינה: רוסיה כלאה יו"ר ארגון שזכה בנובל

עודכן לאחרונה: 28.2.2024 / 13:57

אולג אורלוב בן ה-70, שעמד בראש "ממוריאל" שתיעד את פשעי סטלין, נידון לשנתיים וחצי שנות מאסר, אחרי שהורשע ב"הכפשת" הצבא בעקבות הפגנה נגד המלחמה באוקראינה ומאמר שבו הזהיר שרוסיה של פוטין הופכת לפשיסטית: "העונש מוכיח שדייקתי"

בווידאו: נשיא אוקראינה זלנסקי מקבל את פניהם של מנהיגים מערביים בקייב/טלגרם

בית משפט ברוסיה גזר אתמול (שלישי) שנתיים וחצי שנות מאסר על פעיל זכויות האדם הוותיק אולג אורלוב, על "הכפשת הכוחות המזוינים" בשל הביקורת שהשמיע על המלחמה באוקראינה ועל הנשיא ולדימיר פוטין.

אורלוב, בן 70, שארגונו "ממוריאל" היה בין הזוכים בפרס נובל לשלום ב-2022, הועמד לדין על השתתפות בהפגנה נגד המלחמה ועל מאמר שכתב תחת הכותרת: "הם רצו פשיזם. הם קיבלו אותו".

"פסק הדין הראה שהמאמר שלי היה מדויק ונכון", אמר אורלוב בעת שהובל מבית המשפט באזיקים לאחר גזר דינו. הוא זכה לתשואות מתומכיו באולם בית המשפט במוסקבה, כולל מצד נציגים משגרירויות מערביות.

ארגון ממוריאל, שנוסד בשנת 1989, הגן על חופש הביטוי ותיעד הפרות זכויות אדם מימי המנהיג הסובייטי יוזף סטלין ועד ימינו. כחלק מהדיכוי של הקרמלין, הארגון הוגדר "סוכן זר", נאסר ופורק ברוסיה בשנת 2021.

התביעה אמרה כי אורלוב הפגין "שנאה פוליטית לרוסיה". בדברי הסיכום שלו במשפט ביום שני, הוא גינה את "חנק החופש" במדינה, שאותה כינה "דיסטופיה".

"גזר הדין נגד אולג אורלוב הוא ניסיון להטביע את קולה של התנועה לזכויות אדם ברוסיה וכל ביקורת על המדינה. אבל אנחנו נמשיך בעבודתנו", אמרו בממוריאל, שהוסיפו כי אורלוב הוא פטריוט רוסי אמיתי. "עם זאת, ברוסיה המודרנית זה עולם הפוך: מלחמה היא שלום, קריאות לשלום הן פשע, ואזהרה שהמדינה מטפחת אלימות היא 'פשע שנאה'".

פעיל זכויות האדם הרוסי אולג אורלוב בבית המשפט במוסקבה, רוסיה, 27 בפברואר 2024. רויטרס
עמד למשפט חוזר אחרי שערער על עונשו המקורי. אורלוב בבית המשפט, אתמול/רויטרס

אורלוב הועמד לדין על בסיס חוקים שנחקקו זמן קצר לאחר תחילת המלחמה באוקראינה לפני שנתיים. הם קבעו עונשי מאסר למי שנמצא אשם ב"הכפשת" הצבא או בהפצת "מידע כוזב" עליו. הוא נקנס בתחילה ב-150 אלף רובל (1,628 דולר) על ידי בית משפט מחוזי בשנה שעברה, אך לאחר ערעורו על העונש המקורי הורה בית המשפט על משפט חדש והתביעה ביקשה לגזור עליו עונש מאסר.

"הוא ואני הקמנו את 'ממוריאל' יחד, אבל הדבר החשוב ביותר שיצרנו הוא צוות. צוות שיעבוד ללא קשר אם אולג חופשי או לא. אז אנחנו נעבוד. אנחנו נחיה", אמרה אשתו טטיאנה קסטקינה מחוץ לבית המשפט.

במחאה על משפטו החוזר, אורלוב מיעט להעניק תשומת לב לדיונים בעניינו. במקום זאת, הוא ישב באולם וקרא עותק של "המשפט", ספרו הנודע של פרנץ קפקא על האבסורדיות של החיים וחוסר הצדק.

בהצהרת הסיום שלו, הוא הזהיר כי רוסיה "שוקעת עמוק יותר באפלה". הוא הזכיר את מותו של מנהיג האופוזיציה אלכסיי נבלני בכלא ואת הרדיפות המשפטיות נגד מתנגדי המשטר. הוא סיכם את דבריו בכך שמה שקורה במדינה הוא "חנק החירות".

"אנחנו יודעים את הסיבה האמיתית שבגללה אנחנו מעוכבים, נשפטים, נעצרים, נידונים למאסר ונהרגים. אנחנו נענשים על כך שהעזנו לבקר את הרשויות. ברוסיה של היום זה אסור לחלוטין", אמר.

עוד בוואלה!

מקורבת לנבלני: הוא עמד להשתחרר בעסקת חילופי אסירים

לכתבה המלאה
שגרירת ארה"ב ברוסיה לין טרייסי מחוץ לדיון בעניינו של פעיל זכויות האדם הרוסי אולג אורלוב במוסקבה, רוסיה, 27 בפברואר 2024. רויטרס
שגרירת ארה"ב ברוסיה בבית המשפט במוסקבה, אתמול/רויטרס

ארצות הברית גינתה את גזר הדין. "אורלוב נידון היום לשנתיים וחצי מאסר רק משום שדיבר בדרכי שלום ובאומץ נגד המלחמה התוקפנית של רוסיה נגד אוקראינה", אמר דובר משרד החוץ האמריקני, מתיו מילר.

32 ארגוני זכויות אדם, בהם משמר זכויות האדם ואמנסטי אינטרנשיונל, גינו גם הם את גזר הדין. "אסור לאפשר לקרמלין לחסל את מבקריו במשפטי ראווה", אמרה טניה לוקשינה, מאגף אירופה ומרכז אסיה במשמר זכויות האדם. "גורמים בינלאומיים צריכים לעשות כל שביכולתם כדי לשחרר את אורלוב ולדרוש מרוסיה לתת דין וחשבון על הפרות זכויות האדם המתמשכות והשערורייתיות שלה לפני שיהיה מאוחר מדי".

פוטין קרא לרוסים להפגין אחדות ולהיזהר מ"בוגדים פרו-מערביים" בזמן המלחמה באוקראינה, שאותה מכנה רוסיה "מבצע צבאי מיוחד". מתנגדי נשיא רוסיה, שבחודש הבא צפוי לזכות ללא תחרות בכהונה נוספת, אומרים כי הוצאתו מחוץ לחוק של ארגון ממוריאל, שהתפרסם בעקבות תיעוד הפשעים מתקופת סטלין ושיקום קורבנותיו, הוא חלק ממאמץ רחב יותר למגר את ההתנגדות ולשכתב את ההיסטוריה של המדינה.

מבקריו הבולטים ביותר של פוטין מרצים עונשי מאסר או גולים מחוץ לרוסיה. יריבו הידוע ביותר, אלכסיי נבלני, מת בנסיבות מסתוריות במושבת עונשין לפני כשבועיים. תומכיו, משפחתו ומדינות המערב מאשימים את הקרמלין באחריות למותו, אך מוסקבה דוחה זאת על הסף.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully