וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

טראמפ ניצח את היילי במישיגן, רבבות הצביעו נגד ביידן בשל המלחמה בעזה

עודכן לאחרונה: 28.2.2024 / 9:50

שני המועמדים ניצחו בפריימריז של מפלגותיהם במדינה, לקראת המפגש הצפוי ביניהם בנובמבר. אך הנשיא המכהן קיבל איתותי אזהרה מעשרות אלפי מצביעים במישיגן, שתהיה מכרעת בבחירות לנשיאות

שלט הקורא להצבעת מחאה נגד ג'ו ביידן בדרבורן, מישיגן, ארה"ב 27 בפברואר 2024. רויטרס
שלט של קמפיין הצבעת המחאה נגד ביידן בדרבורן, אתמול/רויטרס

ג'ו ביידן ודונלד טראמפ רשמו הלילה (רביעי) ניצחונות מובהקים בפריימריז של מפלגותיהם במישיגן, אך נשיא ארצות הברית וקודמו בתפקיד קיבלו נורות אזהרה מהמצביעים במדינת המפתח.

ביידן, המתמודד על כהונה שנייה בנובמבר, קיבל כ-80% מהקולות בפריימריז הדמוקרטיים, אך קמפיין של פעילים פרו-פלסטינים הזועמים על תמיכתו בישראל הצליח מעל המצופה: 13% - יותר מ-58 אלף קולות - בחרו בפתקי ההצבעה באפשרות "לא מחויב".

בפריימריז הרפובליקניים, טראמפ שוב גבר על היריבה האחרונה שלו במרוץ, ניקי היילי, עם כ-67% מהקולות. למרות ההפסד שלה במישיגן ובכל שאר המדינות שבהן נערכו הפריימריז הרפובליקניים עד היום, השגרירה לשעבר באו"ם, שקיבלה כ-27% תמיכה, מסרבת לפרוש מהמרוץ.

נשיא ארה"ב ג'ו ביידן בבית הלבן, 27 בפברואר 2024. רויטרס
מזהיר מניצחון טראמפ. ביידן בבית הלבן/רויטרס

מארגני קמפיין המחאה במישיגן - שבה חיה הקהילה הערבית הגדולה ביותר בארצות הברית - כיוונו לעשרת אלפים קולות והצליחו מעל המצופה.

"התנועה שלנו יצאה מנצחת הלילה, ועקפנו באופן משמעותי את הציפיות. עשרות אלפי דמוקרטים במישיגן, רבים מהם הצביעו לביידן ב-2020, אינם מחויבים לבחירתו מחדש בשל המלחמה בעזה", אמרו בקמפיין "הקשיבו למישיגן", שדחק בבוחרים להצביע הצבעת מחאה.

המארגנים אמרו כי הם ימשיכו בה גם בוועידה הלאומית הדמוקרטית שתתקיים בשיקגו באוגוסט ושבה ייבחר רשמית הנשיא המכהן כמועמד המפלגה בבחירות לנובמבר.

ברני פורן, סוקר ממישיגן, אמר בעקבות התוצאות כי יש צורך להמתין ולראות עד כמה סוגיית המלחמה במזרח התיכון תישאר בראש סדר העדיפויות עד אז.

בהצהרה שפרסם אחרי הניצחון שלו, ביידן לא התייחס להצבעת המחאה או למלחמה בעזה. "אני רוצה להודות לכל המישיגנים שהשמיעו את קולם היום. מימוש זכות ההצבעה וההשתתפות בדמוקרטיה שלנו הם מה שהופכים את אמריקה לגדולה", אמר נשיא ארצות הברית.

ביידן שב והזהיר מחזרתו של טראמפ לבית הלבן. "דונלד טראמפ מאיים לגרור אותנו עוד יותר לעבר, כשהוא רודף אחר נקמה וסגירת חשבונות", אמר נשיא ארצות הברית, שניצח את קודמו בתפקיד בבחירות ב-2020.

עוד בוואלה!

הפריימריז בדרום קרוליינה: טראמפ הביס את היילי בפריימריז במדינת הבית שלה

לכתבה המלאה
הנשיא לשעבר דונלד טראמפ בכנס שמרני במרילנד, ארה"ב, 24 בפברואר 2024. רויטרס
"אנחנו חייבים לנצח ב-5 בנובמבר". טראמפ/רויטרס

חוקי הבחירות במישיגן מאפשרים להציב אפשרות של הצבעה "לא מחויבת" בפריימרז, הבוחנת את התמיכה שיש למועמד בקרב תומכי המפלגה. למרות ההצהרות של הקמפיין הפרו-פלסטיני, לא ניתן לדעת כמה מקרב אותם קולות אכן הצביעו במחאה נגד המדיניות של ביידן כלפי המלחמה בעזה.

עם זאת, מספרם הלילה היה גדול במיוחד. ב-2012, לשם השוואה, רק 21 אלף קולות "לא מחויבים" הצביעו בפריימריז הדמוקרטיים שבהם התמודד על כהונה שנייה הנשיא ברק אובמה.

מייקל בריסטול, סטודנט בן 21, היה בין אלו שהצביעו "לא מחויב" בפריימריז במישיגן. הוא אמר שקריאתו של ביידן להפסקת אש בחודש הרמדאן, שיחל ב-10 במרץ, הייתה צריכה להגיע מוקדם יותר.

על אף הצבעת המחאה הלילה, ביידן יכול להתנחם בתמיכה שקיבל בתחילת החודש מאיגוד פועלי הרכב, אלקטורט חשוב לא פחות מהקהילה הערבית והמוסלמית במישיגן. כ-20% מתעשיית הרכב של ארצות הברית נמצאת במישיגן, יותר מבכל מדינה אחרת.

היילי מסרבת לוותר

מישיגן נחשבת לאחת המדינות המתנדנדות, הקריטיות לכל מועמד המתמודד על נשיאות ארצות הברית הנבחר על פי מספר האלקטורים המקצה כל מדינה ולא על פי מספר הקולות הכלליים. בבחירות הקודמות לנשיאות, ביידן ניצח את טראמפ במישיגן בפער של 2.8% בלבד. מושלת מישיגן ובכירים אחרים במפלגה הדמוקרטית הזהירו את תומכי המפלגה כי אם הם ינטשו את ביידן, הם יעניקו לטראמפ ניצחון במישיגן ובארצות הברית כולה בנובמבר.

טראמפ, שדרכו להבטחת מועמדות המפלגה הרפובליקנית סלולה, אמר שהם "חייבים לנצח" ב-5 בנובמבר.

"אנחנו חייבים לנצח ב-5 בנובמבר, אנחנו הולכים לנצח בגדול, וזה הולך להיות משהו שאף אחד לא ראה מעולם. זה הולך להיות פנטסטי. אם אנחנו מנצחים במישיגן, אנחנו מנצחים את הכול", אמר טראמפ לתומכיו במישיגן בשיחת טלפון.

הנשיא לשעבר צריך להיות מודאג מאחוזי התמיכה בו בקרב המצבעים המתונים והעצמאיים, שרבים מהם הצביעו להיילי בפריימריז הרפובליקניים. היא מסרבת להרים ידיים, לפחות עד ל"סופר טיוזדיי" בחודש הבא.

"הייתה הצבעה רק בכמה מדינות ספורות עד עכשיו", אמרה היילי ל-CNN, זמן קצר לפני פרסום המדגמים ממישיגן. "אנחנו מתייחסים לכל מדינה בנפרד".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully