וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האם תוטל אגרת-מיון פסיכיאטרי, ומי ישלם? כל הפרטים

עודכן לאחרונה: 26.2.2024 / 21:48

שורת חברי כנסת, קופות-החולים וארגוני בריאות-הנפש מוחים על הכוונה להטיל אגרה של 800-600 שקלים על ביקור במיון פסיכיאטרי. ממלא-מקום יו"ר הוועדה, ח"כ משה רוט: "אין מקום לאגרה כזו, ועל משרד הבריאות לחייב את קופות החולים להקים מוקדי טיפול בקהילה"

ועדת הבריאות- דיון על המתרחש במעון בית דפנה, 10 במאי 2022. דני שם טוב, דוברות הכנסת
דיון בוועדת הבריאות (ארכיון)/דוברות הכנסת, דני שם טוב

ועדת הבריאות דנה היום (שני) בכוונת משרדי הבריאות והאוצר, להטיל אגרה של 800-600 שקלים בעת פנייה למיון בתי החולים הפסיכיאטריים. לדברי ממלא-מקום יו"ר הוועדה, ח"כ משה רוט (יהדות התורה), "אין מקום לאגרה כזו, ועל משרד הבריאות לחייב את קופות החולים להקים מוקדי טיפול נפשי בקהילה".

רוט אף הציע לשקול הקמת מוקדים מאוחדים לכל חברי קופות, ולבחון הרחבת הסיבות למתן פטור מאגרה בהגעה למיון. הוא ביקש ממשרד הבריאות למסור לוועדה בתוך חודש - תחשיב גובה ההכנסות המשוער מאגרות מיון בבתי החולים הפסיכיאטריים, פילוח לגבי סוגי הפניות למיון פסיכיאטרי ואחוז הפניות החוזרות למיון פסיכיאטרי. "מדובר בפגיעה חמורה וחסרת תקדים במתמודדי הנפש, שעלולה להחמיר עוד יותר את מצבם ואת מצבה של המערכת, העגומים גם כך", אמר.

לדברי מיכל וולדיגר (הציונות הדתית), מיוזמות הדיון, אגרת המיון בבתי החולים הכלליים נועדה לצמצם את הפנייה לחדרי המיון, כך שאלו הזקוקים לסיוע רפואי ימצו את אפשרויות הטיפול בקהילה, וכך יוקל העומס על בתי החולים. אולם, בעוד שברפואה הכללית יש שפע של מענה קהילתי - מערכת בריאות הנפש מעמידה כיום מענה בקהילה מצומצם ביותר. "יוזמת האגרה הנוכחית, היא לתמרץ את קופות-החולים לפתח גם מענה נפשי בקהילה. לדבריה, יש למשרד הבריאות דרכים רבות לתמרץ קופות - אך אסור שהעלות תועבר לבני משפחתו של המטופל", אמרה.

אימאן חט'יב יאסין (רע"מ) התריעה מחוסר-הנגישות וההתאמה לאוכלוסיות השונות של מתמודדי-הנפש, והוספת האגרה - תיצור מחסום נוסף בדרך לטיפול, ולימור סון הר-מלך (עוצמה יהודית) הזהירה כי יצירת חסם כזה - תיצור איחור קריטי בטיפול שיחמיר את מצבו של המטופל.

ד"ר גלעד בודנהיימר, ראש אגף בריאות הנפש במשרד הבריאות, השיב כי התכנית הלאומית המקודמת בימים אלו, ירחיבו את המענה הקהילתי בתחום, כהרחבת מספר אנשי המקצוע במערכת, חלופות האשפוז ומוקדי החירום, מלגות לפסיכולוגים-מתמחים, הגדלת השכר לפסיכולוגים ופסיכיאטרים, הקמת מרפאות נפש חדשות - כולל במגזר הערבי ועוד. לדבריו, המחסור בכוח-אדם בחדרי המיון הפסיכיאטריים מחייב תשלום - כיוון שכיום איש אינו משלם על טיפול כזה, גם לא קופת-החולים. במקרים ספציפיים אין הכוונה להשית את התשלום על המטופל - אלא על הקופות, כשם שאנו דוחפים אותם להרחיב מענה בקהילה כמרפאות ומוקדים טלפוניים. יוגדרו סיבות-פטור, רחבות ככל הניתן - לפטור מהאגרה.

אורלי מלכה, מנהלת תמחור וחשבונאות במשרד, הוסיפה כי היום לא ניתן פטור מאגרה על טיפול נפשי בבית חולים כללי- ובתוך 3-2 חודשים ייקבעו הנהלים לפטור בעניין.

לדברי עו"ד דניאל רז, נציג משרד המשפטים, רוב הפונים היום לבתי חולים פסיכיאטריים הם אוכלוסיות חלשות, ונתמכי-קצבאות. אורנה ירימי, נציגת "כללית", הזהירה כי פתיחת מוקדים לפי פיזור גיאוגרפי תהייה חוסר יעילות, והציעה מבחן תמיכה לתמחור חדרי המיון. תמר קלינובסקי, נציגת "מכבי", הוסיפה רוב הפונים מתאשפזים - והטיפול במיון ממילא מגולם במימון האשפוז, ולכן לקופה יש ממילא תמריץ ליצור חלופות-אשפוז. לדברי אילה בן דהן, נציגת "מאוחדת", מדובר ב-13-10 פניות למיון ביום - ולכן אין אפשרות כלכלית למוקד שיטפל במספר פניות כה-נמוך.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully