וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"רוסיה הרוויחה מ-7 באוקטובר את הסחת תשומת הלב העולמית מאוקראינה"

23.2.2024 / 18:40

מפקד הכוחות האמריקניים באירופה לשעבר הגנרל בן הודג'ס סבור כי וושינגטון טועה כשהיא מתייחסת למלחמות באוקראינה ובעזה בנפרד, מאמין ש"השמדת חמאס" היא יעד לא ריאלי, חושש משובו של טראמפ וסבור שהעולם כבר בעיצומו של סכסוך גלובלי. ריאיון

כוחות רוסיים אחרי כיבוש אבדייבקה, אוקראינה,/טלגרם

בן הודג'ס הוא שועל קרבות ותיק. במשך ארבעת העשורים שלו בצבא ארצות הברית, הוא השתתף במלחמותיה בעיראק ובאפגניסטן ובהמשך פיקד על כוחות היבשה של נאט"ו ועל כוחות הצבא בפיקוד אירופה. כעת, ליוטנט-גנרל הודג'ס עוקב בדאגה אחר התפתחותן של שתי המלחמות המרכזיות כיום בעולם: זו באוקראינה, שנכנסת לשנתה השלישית, וזו ברצועת עזה, שפרצה בעקבות מתקפת חמאס ב-7 באוקטובר.

שנתיים למלחמה באוקראינה | כל העדכונים

"לקרמלין יש הכי הרבה מה להרוויח ממתקפת חמאס על ישראל", אמר הודג'ס בריאיון לוואלה. "המתקפה של חמאס בישראל ב-7 באוקטובר לא הייתה צירוף מקרים. חמאס נתמך על ידי איראן, וכך גם חיזבאללה והחות'ים. איראן היא גם בעלת הברית הטובה והאמינה ביותר של רוסיה, ולהיפך. התוצאה היא הסחת דעת של תשומת הלב העולמית מרוסיה לישראל והסטת משאבים" מהמלחמה באוקראינה.

בעיניו של הודג'ס, וושינגטון חייבת להתייחס לשתי המלחמות הללו כאל חלק ממאבק גלובלי הכולל גם את סין, ולא בנפרד.

"ארצות הברית לא הצליחה להגדיר בבירור את מצב הסיום האסטרטגי הרצוי מבחינתו בנוגע למלחמה בין רוסיה לאוקראינה, מה שהוביל לקבלת החלטות ואספקת נשק משתנות ומקוטעות", הוסיף הגנרל האמריקני, על רקע התנגדותם של הרפובליקנים בבית הנבחרים לאשר חבילת סיוע חדשה לקייב.

הגנרל בן הודג'ס. רויטרס
"איראן היא גם בעלת הברית הטובה והאמינה ביותר של רוסיה, ולהיפך". הודג'ס/רויטרס

בנוסף לכך, הוא סבור שממשל ביידן לא הראה כי הוא מוכן ללכת עד הסוף בתמיכתו באוקראינה. "חוסר היכולת להכריז על כך שאוקראינה תנצח במלחמה ולא רק תשרוד אותה מאריך את משך הזמן שלה ומגדיל את העלויות והנפגעים בה".

מנגד, הודג'ס מציין כי "ארצות הברית ברורה יותר לגבי התוצאות הרצויות מבחינתה במלחמה בין ישראל וחמאס". מצד אחד, "תמיכה בישראל" במקבץ ל"ללחץ עליה כדי לצמצם את הפגיעה באזרחים ולקבל את פתרון שתי המדינות".

הבעיה, בעיניו, היא "שארצות הברית רואה אותן כשתי מלחמות נפרדות. במקום זאת, אנחנו צריכים להתייחס אליהן, ואל המאמצים לבלום את איראן וקוריאה הצפונית, כחלק מאסטרטגיה גדולה יותר ולהתארגן בהתאם מבחינת המאמצים הדיפלומטיים, הבריתות והקואליציות, החוסן החברתי, התעשייה הביטחונית והמוכנות של כל הכוחות המשותפים שלנו".

לדבריו, "עלינו להוכיח לסינים שיש לנו ולבעלות בריתנו את הרצון הפוליטי, היכולת התעשייתית הביטחונית והיכולת הצבאית לסייע לאוקראינה להביס את רוסיה, לעזור לישראל להשמיד את חמאס אך גם לאלץ אותם לקבל את פתרון שתי המדינות, למנוע מאיראן להסלים את הסכסוך הזה באמצעות שלוחיה, ועדיין להיות מסגולים להרתיע את סין מלבצע חישוב מוטעה נורא" בנוגע לטייוואן.

שנתיים למלחמה באוקראינה

פוטין מחכה לטראמפ: עתיד המלחמה באוקראינה יוכרע בארה"ב

לכתבה המלאה
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין בפורום טכנולוגיות עתידיות, מוסקבה, 14 בפברואר 2024. רויטרס
מרוויח מחוסר הבהירות בנוגע למטרת העל של ארה"ב במלחמה באוקראינה. פוטין/רויטרס
"חמאס הוא תנועה, ארגון טרור. סביר להניח שצה"ל יהרוג את רוב אנשיו וישמיד את רוב התשתיות שלו, אבל זה לא בהכרח מטפל בשורש הבעיה"

להודג'ס יש גם ביקורת על הגישה של ישראל למלחמה בעזה. "'להשמיד את חמאס' היא גישה צבאית בלבד. בוודאי שצריך להשמיד את חמאס, אבל ליעד של ראש הממשלה נתניהו אין היבט מדיני או תכנית כיצד ישראל תוכל לחיות עם שכניה הערבים, כולל הפלסטינים, ברגע שחמאס 'יושמד'".

הוא מזהיר כי לגישה הזו עלולות להיות תוצאות הפוכות. "חמאס הוא תנועה, ארגון טרור. סביר להניח שצה"ל יהרוג את רוב אנשיו וישמיד את רוב התשתיות שלו, אבל זה לא בהכרח מטפל בשורש הבעיה", אמר הודג'ס בריאיון. "במקום זאת, אני חושב שהגישה הזו רק תקצין את הדור הבא של הפלסטינים ותקשה על אותן מדינות ערביות ששונאות או חוששות מאיראן ומתעבות את חמאס לשתף פעולה עם ישראל".

מבנה שנהרס בתקיפות חיל האוויר בעיר רפיח שבדרום רצועת עזה, 19 בדצמבר 2023. רויטרס
"הגישה הזו רק תקצין את הדור הבא של הפלסטינים". הריסות ברפיח אחרי תקיפות צה"ל/רויטרס
"ניצחון של טראמפ יהיה בעיה אמיתית מאוד עבור האמריקנים, כמו גם עבור מדינות דמוקרטיות ליברליות אחרות"

הודג'ס, שתלה את המדים ב-2017, עוד כשדונלד טראמפ ישב בבית הלבן, חרד לניצחון שלו בנובמבר, כשכל הנראה הוא יתמודד שוב מול ג'ו ביידן. הנשיא לשעבר גרם לדאגה רבה באירופה כשלאחרונה אמר כי הוא לא יתייצב לצדן של חברות נאט"ו שיותקפו אם הן לא יעמדו בהוצאות הביטחוניות שלהן.

"ניצחון של טראמפ יהיה בעיה אמיתית מאוד עבור האמריקנים, כמו גם עבור מדינות דמוקרטיות ליברליות אחרות", אמר הגנרל האמריקני. "הוא נתן את כל האינדיקציות לכך שהוא מעוניין יותר לשבח את פוטין ושי מאשר לתמוך באוקראינה. אני מודאג מהשפעתו על נאט"ו ומהיחלשות מעמדה של אמריקה בעולם".

הוא כבר משוכנע שאנחנו בעיצומו של סכסוך עולמי. "ככל שנקדים לחשוב כך, כך נוכל להתארגן כראוי, לגרום לאזרחינו להבין את האיומים ולנקוט את הצעדים הדרושים כדי למנוע או לגבור על האיומים על הסדר הבינלאומי מבוסס הכללים שממנו אנחנו, המערב, הרווחנו במשך עשרות שנים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully