וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אמו של נבלני: מנסים לסחוט אותי לקבור אותו בטקס סגור

עודכן לאחרונה: 23.2.2024 / 9:36

כמעט שבוע לאחר מותו המסתורי בכלא, החוקרים הראו לאמו של מנהיג האופוזיציה הרוסי את גופתו - אך לטענתה הם לוחצים עליה כדי שתקיים הלוויה ללא משתתפים: "הם רוצים שזה ייעשה בסודיות. אני לא מסכימה לזה". ביידן נפגש עם אלמנתו ובתו של נבלני בקליפורניה

נבלני מופיע בדיון בבית משפט יום לפני מותו/רויטרס

אמו של אלכסיי נבלני, מנהיג האופוזיציה הרוסית שמת בכלא, האשימה היום (חמישי) את הרשויות בתכנון הלוויה "סודית" לבנה, שאת גופתו ראתה רק בחלוף כשבוע ממותו - ואמרה כי לא תסכים לכך. במקביל, אלמנתו ובתו של נבלני נפגשו היום עם נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן בקליפורניה, יממה לפני שוושינגטון צפויה להכריז על סנקציות חדשות על מוסקבה.

נבלני, בן 47 במותו, היה איש האופוזיציה הבולט ביותר ברוסיה, שנידון ליותר מ-30 שנות מאסר על עבירות שונות, שלטענתו ולטענת תומכיו ומדינות המערב היו רדיפה פוליטית. משפחתו, מקורביו ומנהיגים במערב מאשימים את הנשיא ולדימיר פוטין ברצח שלו, אך בקרמלין דוחים זאת בזעם ומתארים את התגובות למותו של נבלני כ"היסטריה".

פוטין, שנמנע לאורך השנים להתייחס לנבלני אפילו בשמו, טרם הגיב על מותו, שהתרחש שבועות לפני הבחירות לנשיאות. ללא יריבים ממשיים ושליטה מוחלטת בכלי התקשורת הרשמיים, ניצחון של פוטין, שישאיר אותו בתפקיד עד 2030, מובטח. למרות זאת, נשיא רוסיה חושש מכל גילוי של התנגדות אליו, במיוחד בתקופה זו, ומאות בני אדם שבסך הכול הניחו פרחים ונרות לזכרו של נבלני נעצרו בימים האחרונים ברחבי רוסיה.

אלכסיי נבלני בעצרת לזכרו של בוריס נמצוב במוסקבה, רוסיה, 2019. רויטרס
בתעודת המוות שלו נכתב כי הוא מת מ"נסיבות טבעיות". נבלני/רויטרס

אמו של נבלני, לודמילה, שהגיעה עד למושבת העונשין הרחוקה באזור הארקטי שבה הוחזק בנה כדי לדרוש את גופתו, סורבה לראותה עד אתמול, כשנלקחה לחדר מתים. היא סיפרה כי ראתה גם תעודת המוות שלו. לפי צוותו של נבלני, בתעודה נכתב כי הוא מת מ"נסיבות טבעיות", אולם מבקרי הקרמלין לא מאמינים לגרסה הזו.

"הם רוצים שזה ייעשה בסתר, בלי פרידה. הם רוצים להביא אותי לקצה של בית קברות, לקבר טרי ולומר: הנה הבן שלך. אני לא מסכימה לזה", אמרה בסרטון שהעלתה אמו ליוטיוב. "החוקרים טוענים שהם יודעים את סיבת המוות, יש להם את כל המסמכים הרפואיים והמשפטיים מוכנים, שראיתי, וחתמתי על תעודת המוות הרפואית", הוסיפה אמו, שהייתה לבושה בסרטון בבגדים שחורים ודיברה בקול רגוע.

לדבריה, "לפי החוק, הם היו צריכים לתת לי מיד את הגופה של אלכסיי, אבל הם לא עשו זאת עד עכשיו. במקום זאת, הם סוחטים אותי, מציבים לי תנאים איפה, מתי ואיך אלכסיי צריך להיקבר. זה לא חוקי".

אמו של נבלני אמרה כי "אני מקליטה את הסרטון הזה כי הם התחילו לאיים עליי. כשהם מסתכלים לי בעיניים אומרים שאם אני לא אסכים להלוויה סודית, הם יעשו משהו עם הגופה של הבן שלי". היא ציטטה את אחד החוקרים שאמר, לדבריה, "'הזמן לא פועל לטובתך, גופות נרקבות'".

"אני לא רוצה תנאים מיוחדים", אמרה. "אני רק רוצה שהכל ייעשה לפי החוק. אני דורשת שגופתו של בני תוחזר לי לאלתר". "אני רוצה שאתם, שאכפת לכם מאלכסיי, ושמותו היה טרגדיה אישית עבורכם, שתהיה לכם הזדמנות להיפרד ממנו", אמרה לודמילה בסרטון שלה, כשהיא פונה לתומכיו ברוסיה.

עוד בוואלה!

אשתו של נבלני: "פוטין הרג את בעלי, אמשיך בדרכו"

לכתבה המלאה

נבלני שרד ניסיון הרעלה בסיביר ב-2020, שלפי מעבדות מערביות היה גז העצבים הסובייטי נוביצ'וק. הוא פונה לטיפול רפואי בגרמניה, התאושש אך שב לרוסיה בתחילת 2021 ונעצר עם נחיתתו. הוא שהה מאז תקופות ארוכות בבידוד, ולא זכה עוד לחופש.

עוזרו, איוון ז'דנוב, אמר כי אמו של נבלני רוצה לקבור אותו בבית הקברות חובנסקויה בפאתי מוסקבה, באירוע ציבורי. ז'דנוב אמר כי אין שאלה שנבלני ייקבר במולדתו. "אלכסיי לא חזר לרוסיה כדי להילקח עכשיו", אמר על החלטתו הגורלית של נבלני לשוב למוסקבה לאחר הרעלתו.

מותו של נבלני, פעיל נגד שחיתות שחשף את התעשרותה של האליטה הרוסית על חשבון הציבור, הוא מכה קשה עבור האופוזיציה הרוסית, שרוב מנהיגיה כלואים או גולים. אך יוליה נבלניה, אלמנתו של אלכסיי, מבטיחה להמשיך את המאבק שלו.

היא אינה מתגוררת ברוסיה, והיום היא נועדה עם נשיא ארצות הברית בקליפורניה, שם לומדת הבת שלה ושל אלכסיי, דאשה.

לפי הבית הלבן, ביידן נועד עמן כדי "להביע את תנחומיו מעומק הלב". עוד נמסר בהודעה כי במהלך המפגש, ביידן הביע את הערצתו לנבלני על "אומץ לבו והמורשת שלו למאבק בשחיתות עבור רוסיה חופשית ודמוקרטית, שבה שלטון החוק תקף לכולם".

בנוסף לכך, בבית הלבן אמרו כי ביידן הבטיח לחשוף מחר סנקציות חדשות ומשמעותיות על רוסיה בעקבות מותו של נבלני, הדיכוי של רוסיה והמשך המלחמה באוקראינה, שביום שבת תציין שנתיים לתחילתה.

לפי ארגון זכויות האדם OVD-Info, יותר מ-83 אלף בני אדם חתמו על עצומה שגיבש לוועדת החקירה של רוסיה, המבקשת למסור את גופתו של נבלני למשפחתו. היא לא פרסמה את שמות החותמים.

במקביל, לפחות 800 בני אדם חתמו על עצומה נפרדת שיזמה קבוצה של כמרים אורתודוקסים רוסים, ואמרו כי למשפחתו יש את הזכות להיפרד מנבלני ולהעניק לו קבורה נוצרית. העצומה קראה לרשויות לכבד את זכרו של נבלני, לא רק כפוליטיקאי מהאופוזיציה אלא גם כאדם מאמין.

"אל תעצימו את הטרגדיה של מותו בכך שתסרבו לבקשה כה פשוטה ואנושית. זכרו שכולם שווים בפני אלוהים", נכתב. "סירוב לשחרר את גופתו של אלכסיי נבלני למשפחתו ייתפס כביטוי של אכזריות וחוסר אנושיות. החלטה זו עלולה להוביל למתח גדול עוד יותר בחברה. אנו מפצירים בכם לא ללכת בדרך זו".

רוב החותמים על עצומת הכמרים מסרו את שמותיהם המלאים למרות הסיכון הפוטנציאלי העומד בפניהם. עליהם נמנו עורכי דין, מתכנתים וברמנים. אחת מהחותמות תיארה את עצמה כ"מתנגדת לעריצות" ואחרת אמרה שהיא "רק אדם שהמצב הזה כואב לו".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully