וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בצל המחסור בתחמושת: אוקראינה נסוגה מעיר אסטרטגית במזרח

עודכן לאחרונה: 19.2.2024 / 11:28

אחרי חודשים של לחימה עזה מול הכוחות הרוסיים, עזבו האוקראינים את עיי החורבות של אבדייבקה שבמחוז דונייצק. זהו ההישג המשמעותי הראשון של צבאו של פוטין מאז מאי, וזלנסקי דחק במערב להגביר את אספקת הנשק התקועה בקונגרס האמריקני

כוחות רוסיים אחרי כיבוש אבדייבקה, אוקראינה,/טלגרם

הכוחות האוקראינים נסוגו היום (שבת) מהעיר אבדייבקה שבמזרח המדינה המכותרת, ובכך סללו את הדרך להתקדמות הגדולה ביותר של רוסיה מאז שכבשה את העיר בחמוט במאי האחרון.

הנסיגה הוכרזה על ידי מפקד הצבא החדש, גנרל אלכסנדר סירסקי, שרק בתחילת החודש הוצב בתפקיד כחלק מחילופי גברי שערך הנשיא וולודימיר זלנסקי בהנהגת הצבא. היא התרחשה על רקע מחסור חמור בתחמושת שממנו סובל צבא אוקראינה, לאור העיכוב בסיוע הצבאי האמריקני התקוע במשך חודשים בקונגרס.

מפקד הצבא אמר כי כוחותיו נסוגו לעמדות בטוחות יותר מחוץ לעיר החרבה, שאוכלוסייתה מנתה 32 אלף תושבים ערב המלחמה. "החלטתי להסיג את יחידותינו מהעיר ולעבור להגנה מקווים נוחים יותר כדי להימנע מכיתור ולשמור על חייהם ובריאותם של החיילים", נאמר בהצהרת הכוחות המזוינים.

הקרמלין אמר כי נשיא רוסיה ולדימיר פוטין תיאר את כיבוש העיירה "ניצחון חשוב", אף שמשרד ההגנה שלו אמר כי כוחות אוקראיניים עדיין מתבצרים במפעל הזיקוק במקום.

כוחות רוסיים אחרי כיבוש אבדייבקה, אוקראינה, 17 בפברואר 2024. טלגרם, צילום מסך
ההישג הראשון של הכוחות הרוסיים זה חודשים ארוכים. חיילים עם דגל רוסיה באבדייבקה/צילום מסך, טלגרם

נפילת אבדייבקה היא התפתחות נוספת המעידה על שינוי המומנטום במלחמה, ימים ספורים לפני יום השנה השני לתחילתה. מתקפת הנגד האוקראינית בקיץ האחרון, שיצאה לדרך בקול תרועה רמה, נכשלה במאמציה לפרוץ את הביצורים הרוסיים בחזית ומאז עברו הכוחות של קייב למגננה.

נשיא אוקראינה וולודימר זלנסקי, אמר בנאום בפורום הביטחון של מינכן כי כוחותיו הצליחו "להתיש" את הכוחות הרוסיים בעיר. הוא אמר כי הוא מסכים עם ההחלטה לסגת ממנה כדי להציל את חיי החיילים, בעודו מפציר בבעלי בריתו במערב להגביר את הסיוע הצבאי לצבאו. הוא רמז כי הנסיגה קשורה בחלקה למחסור בנשק.

"עכשיו (הצבא) ירענן את השורות, ויחכה לכלי הנשק הרלוונטיים, שלא היו לו מספיק", אמר זלנסקי. "לרוסיה יש נשק ארוך טווח, בעוד לנו פשוט אין מספיק".

נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן הזהיר השבוע כי העיירה עלולה ליפול בידי הכוחות הרוסיים בשל המחלוקות בקונגרס, ושוחח עם זלנסקי בעקבות הנסיגה. הבית הלבן מסר כי הוא הדגיש את מחויבותה של וושינגטון להמשך התמיכה בקייב ואת הצורך של הקונגרס לאשר במהירות את חידוש האספקה לכוחות האוקראיניים.

הבית הלבן מסר כי הנסיגה נכפתה על אוקראינה בשל "הידלדלות האספקה כתוצאה מחוסר המעש של הקונגרס", שאילצה את החיילים האוקראינים לקצוב את התחמושת שלהם והביאה ל"הישגים הבולטים הראשונים של רוסיה מזה חודשים".

עוד בוואלה!

מההימלאיה לחזית באוקראינה: בשר התותחים הנפאלי של פוטין

לכתבה המלאה
מפת אוקראינה. מערכת וואלה!, עיבוד תמונה
מפת אוקראינה/עיבוד תמונה, מערכת וואלה!
כוחות אוקראיניים יורים לעבר כוחות רוסיים באבדייבקה, אוקראינה, 8 בנובמבר 2023. רויטרס
הצבא החל לקצוב את התחמושת שלו. קרבות באבדייבקה, נובמבר/רויטרס

זלנסקי הביע תקווה שהקונגרס האמריקני יקבל "החלטה נבונה". "שוחחנו על המצב הנוכחי בחזית", כתב זלנסקי ב-X על שיחתו עם ביידן. "אני אסיר תודה על תמיכתו המלאה של הנשיא ביידן".

הוא הוסיף כי הוא נפגש במינכן עם משלחת של חברי בית הנבחרים הרפובליקנים והדמוקרטים.
"אנחנו מקווים שבית הנבחרים יקבל החלטות כדי להבטיח תמיכה אמריקנית נחוצה נוספת באוקראינה", אמר. "אנחנו חייבים לנצח במלחמה הזאת".

מבנים הרוסים אחרי הפגזות רוסיות על אבדייבקה, אוקראינה, 8 בנובמבר 2023. רויטרס
כיבוש העיר עלה לרוסיה באבידות אדירות. אבדייבקה/רויטרס

כיבוש העיר עשוי לספק דחיפה מורלית לרוסיה לקראת הבחירות לנשיאות בחודש הבא, שבהן פוטין ינצח בוודאות. הוא גם נתפס כצעד נוסף לקראת הבטחת אחיזתה של מוסקבה במרכז האזורי של דונייצק, כ-20 ק"מ מזרחה, המוחזק על ידי הכוחות הרוסיים והפרו-רוסים מאז 2014.

רוסיה לא מסרה פרטים על אבדותיה בלחימה האכזרית, אך גורמים אוקראיניים ופרשנים צבאיים מערביים אומרים כי להתקדמותה היה מחיר אדיר במונחים של כוח אדם וכלי רכב משוריינים. פוטין חלק כבוד לחיילים שמתו במערכה. "תהילה נצחית לגיבורים שנפלו במילוי משימות המבצע הצבאי המיוחד!", אמר נשיא רוסיה. המבצע הצבאי המיוחד הוא השם הרשמי ברוסיה למלחמה באוקראינה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully