וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מההימלאיה לחזית באוקראינה: בשר התותחים הנפאלי של פוטין

עודכן לאחרונה: 15.2.2024 / 16:52

הצורך הנואש של מוסקבה בכוח לוחם זול והמצב הכלכלי הקשה בנפאל פיתו כ-15 אלף מאזרחי המדינה להתגייס לצבא רוסיה תמורת אלפי דולרים בחודש. אך בשל ההכשרה הקצרה וזריקתם לשדות הקרב עם ציוד מינמלי, רבים מהם נמלטו בחזרה ומשפחותיהם של אלו שעוד שם דורשות תשובות

ראמצ'נדרה חאדקה, שחזר מלחימה עם צבא רוסיה באוקראינה, מתפלל למען חבריו המשרתים בחזית, מחוץ למקדש בקטמנדו, נפאל, פברואר 2024. CNN, צילום מסך
"לא הבנתי שאשלח לחזית כל כך מהר וכמה המצב יהיה נורא". ראמצ'נדרה חאדקה/צילום מסך, CNN

כ-15 אלף נפאלים הצטרפו לצבא רוסיה, המפתה לוחמים זרים להצטרף לשורותיו לטובת המלחמה באוקראינה - כך עולה מתחקיר של רשת CNN, שהתבסס על שורה ארוכה של מקורות.

המלחמה באוקראינה - כל העדכונים

מוסקבה, הזקוקה לכוח אדם "זול" בחזיתות המדממות באוקראינה, גיבשה חבילת תמריצים בשנה שעברה הכוללת משכורת חודשית של 2,000 דולר לפחות, בנוסף למסלול מהיר להשגת אזרחות רוסית.

הדרכון הנפאלי הוא מבין הגרועים בעולם מבחינת ניידות גלובלית, אפילו יותר מזה של קוריאה הצפונית, לפי מדד של חברת הייעוץ הגלובלית לאזרחות ולמגורים Henley & Partners.

בנוסף לכך, המדינה ההימלאית היא בין העניות ביותר בעולם. על פי הבנק העולמי, התמ"ג לנפש שלה ב-2022 היה 1,336 דולר בלבד.

אחד מהנפאלים שהתפתו להצעה של רוסיה הוא ראמצ'נדרה חאדקה בן ה-37, ששוחח עם CNN על חוויותיו הקשות. בעודו עומד מול מקדש בלב הבירה קטמנדו, הוא התפלל למען בני ארצו הנלחמים בשדות הקרב באוקראינה. כשהפעמונים צלצלו וריח מתוק של קטורת מילא את האוויר, הוא הדליק נרות והניח פרחים. כל שהוא רוצה זה שחבריו ישרדו את המלחמה האכזרית.

הוא שב לאחרונה לארצו בעקבות פציעתו בחזית. הוא היה עד למראות מזעזעים ואמר כי הוא מתחרט על ההחלטה לשרת את הקרמלין כשכיר חרב.

המלחמה באוקראינה לא הייתה הקרב הראשון שבו חדקה השתתף. הוא נמנה על שורותיהם של המורדים המאואיסטים בנפאל, שניהלו מלחמת אזרחים עקובה מדם עם כוחות הביטחון במשך כעשור החל מאמצע שנות ה-90. לאחר מכן, הוא שירת באפגניסטן כשנשכר על ידי חברת קבלן צבאית כדי לסייע לכוחות נאט"ו במדינה.

הוא חשב שהוא כבר ראה הכול בחייו - שפיכות דמים, מוות וסבל. ואולם, קרוב ל-17 שנה אחרי תום המרד המאואיסטי בארצו, וללא תקווה לעבודה, הוא החליט להצטרף לצבא הרוסי תמורת כסף.

"לא הצטרפתי לצבא רוסיה להנאתי. לא היו לי הזדמנויות עבודה בנפאל. אבל במבט לאחור, זו לא הייתה ההחלטה הנכונה. לא הבנתי שאשלח לחזית כל כך מהר וכמה המצב יהיה נורא", סיפר.

הוא הגיע למוסקבה בספטמבר אשתקד. לדבריו, לאחר שבועיים בלבד של אימונים, הוא נשלח לקווי החזית בבאחמוט - עיירה במזרח אוקראינה שראתה כמה מהקרבות הקשים ביותר בין הכוחות הרוסיים לאוקראינים - עם אקדח וערכה בסיסית.

"אין סנטימטר אחד של אדמה בבאחמוט שלא נפגע בהפצצות. כל העצים, השיחים והירק, הכול נעלם. רוב הבתים נהרסו. המצב שם כל כך מזעזע שזה גורם לך לרצות לבכות", הוא נזכר.

חאדקה הוצב בבאחמוט פעמיים ושהה שם בסך הכול חודש. בהצבתו השנייה, הוא נפגע מכדור בירך. לאחר שחולץ ופונה כמה מאות מטרים מקו החזית, הוא נפגע מרסיסים של פצצת מצרר. "עדיין יש לי כאב ראש כשאני חושב על המראות הנוראיים שראיתי באזור המלחמה", אמר.

לוחמים לשעבר בצבא רוסיה ובני משפחה מפגינים מחוץ לשגרירות רוסיה בקטמנדו, נפאל, 6 בפברואר 2024. רויטרס
באופן רשמי, ממשלת נפאל מודה רק בכ-200 אזרחים שנסעו להילחם ברוסיה/רויטרס

ממשלת נפאל מסרה שכ-200 מאזרחיה נלחמים עבור הצבא הרוסי וכי לפחות 13 נפאלים נהרגו באזור המלחמה. אבל מחוקקים ופעילי זכויות אדם בנפאל אומרים שההערכות הרשמיות האלה ממעיטות בהערכת המספרים האמיתיים.

מחוקק נפאלי בולט מהאופוזיציה ושרת החוץ לשעבר בימאלה ראי פאודיאל אמרה בשבוע שעבר לבית העליון של הפרלמנט כי בין 14 אלף ל-15 אלף נפאלים נלחמים בחזית, תוך שהיא מצטט עדויות של גברים שחזרו מאזור המלחמה. היא קראב לרשויות הרוסיות לספק את הנתונים המלאים.

"לממשלת רוסיה חייבים להיות נתונים של כמה לוחמים זרים הצטרפו לצבא הרוסי וכמה נפאלים נלחמים עבור רוסיה", אמרה. לפי משרד החוץ בקטמנדו, ארבעה לוחמים נפאלים מוחזקים כעת כשבויי מלחמה על ידי אוקראינה. משרד החוץ הרוסי לא השיב לשאלות בנושא מספר הנפאלים שגויסו לצבא הרוסי וכמה מהם נהרגו עד כה.

קיטו בהאנדארי, פוליטיקאית ופעילה חברתית מקטמנדו, הפכה למנהיגה של קבוצה של בני משפחה של נפאלים הנלחמים ברוסיה. לדבריה, כ-2,000 משפחות פנו אליה בשבועות האחרונים בבקשה לעזרה כדי ליצור קשר עם יקיריהם הנעדרים או כדי להחזיר את אלה שעדיין נמצאים בקשר הביתה למדינה הקטנה בדרום אסיה. לדברי בהנדרי, מאות משפחות אומרות שקרוביהן ברוסיה לא היו בקשר במשך שבועות או חודשים רבים.

"אני מנסה לא לחשוב על הגרוע מכל"

"אין סנטימטר אחד של אדמה בבאחמוט שלא נפגע בהפצצות. כל העצים, השיחים והירק, הכול נעלם. רוב הבתים נהרסו. המצב שם כל כך מזעזע שזה גורם לך לרצות לבכות"

בעלה של ג'נוקה סונאר נסע לרוסיה לפני שלושה חודשים כדי להתגייס לצבא. הוא לא בקשר עם משפחתו בנפאל כבר חודשיים וחצי.

בפעם האחרונה שסונאר שוחחה עם בעלה, היא אמרה ל-CNN, הוא אמר שהצבא הרוסי מעביר אותו למקום אחר ושהם לא יאפשרו לו לקחת איתו את הטלפון הנייד שלו. הוא לא אמר לה לאן הוא עובר.

"אני מודאגת מאוד. אני לא יודעת מה קרה לו. הוא עלול להיפצע, ואני תוהה אם הם יחזירו לו את הטלפון בסופו של דבר. אני מפחדת. אני מנסה לא לחשוב על הגרוע מכל", אמרה.

סונאר סיפרה כי בעלה, המפרנס היחיד בבית, שעבד בעבר בייצור תכשיטים וכלים מכסף, התגייס לצבא הרוסי אך ורק בשביל כסף - כדי לבנות חיים טובים יותר למשפחה. היא חיה עם שני ילדיהם בעיירה בפאתי קטמנדו.

שוקרה טמאנג, חייל נפאלי לשעבר, באימונים ברוסיה. CNN, צילום מסך
מפקדו סיפר כי הוא נהרג, אך הגופה לא הוחזרה. שוקרה טמנג, חייל נפאלי, במהלך אימוניו ברוסיה/צילום מסך, CNN

רשת CNN פגשה אותה יחד עם בני משפחה נוספים של אזרחים שנלחמים עם רוסיה, מחוץ מטה המפלגה הקומוניסטית השלטת בנפאל בבירה, כדי לנסות להפעיל לחץ על הפוליטיקאים הבכירים להחזיר את יקיריהם.

"אם יקרה לו הגרוע מכל, זה יהיה גרוע יותר מללכת לגיהינום בשבילנו. אין לנו עתיד לשארית חיינו", אמרה. סונאר פרצה בבכי כששיתפה כיצד לא הצליחה להסביר לילדיה היכן אביהם.

"הם אומרים: 'איפה אבא שלנו, אימא? כל האבות של החברים שלנו שנסעו לעבודה בחו"ל חזרו. מתי אבא שלנו חוזר? אנחנו רוצים לדבר עם אבא שלנו רק פעם אחת'".

היא נואשת לעזרה מהרשויות. "אנחנו רק רוצים מידע - מהממשלה שלנו או מממשלת רוסיה. רק שיספרו לנו על מצבו. שיבדקו אם הם יכולים להציל אותו. אם הם רוצים להשאיר אותו שם, לפחות אנחנו רוצים לדעת מה שלומו ולדבר איתו", אמרה.

בודהי מאיה טמנג, שנכחה גם היא בכינוס, קיבלה שיחת טלפון בסוף ינואר ממספר רוסי אחרי חצות. היא חשבה שבעלה, שוקרה טמנג - חייל לשעבר בצבא נפאל שנלחם כעת עם רוסיה - הוא האדם שמתקשר.
זה היה מישהו אחר. מפקד נפאלי שהוביל יחידה בחזית סיפר לה שבעלה נהרג במהלך הלחימה.

"הייתי ללא מילים או יכולת לחשוב, קיוויתי שזו הייתה מתיחה", אמרה. היא לא קיבלה אישור על מותו מממשלת נפאל או מממשלת רוסיה. "אני רק צריכה הוכחה רשמית למצבו - לא משנה אם אלו חדשות טובות או רעות".

Tina Ghimire, wife of Padam Ghimire, speaks to members of the media about her husband, who is in Russia, as families of Nepali nationals who have been recruited by the Russian army to fight against Ukraine pleaded for their safe return, in Kathmandu, Nepal February 2, 2024. REUTERS/Navesh Chitrakar. רויטרס
"אם יקרה לו הגרוע מכל, זה יהיה גרוע יותר מללכת לגיהינום בשבילנו"/רויטרס

לאחר ניתוח של פרופילים בטיקטוק של עשרה נפאלים שנסעו לרוסיה כדי להתגייס לצבא, CNN השתמשה בתצלומי לוויין כדי לאתר אותם במרכז האימונים "אוונגארד", אקדמיה צבאית מחוץ למוסקבה. האקדמיה תוכננה כאקדמיה צבאית לנוער ומתארת את עצמה כמרכז "חינוך פטריוטי". אך היא הוסבה מחדש לאקדמיה להכשרת שכירי חרב זרים הנכנסים לשורות הצבא הרוסי. כאן קיבל חדקה את הכשרתו הקצרה.

"שם מלמדים אותך להרכיב ולירות ברובים", הסביר שישיר בישווקארמה, חייל נפאלי שתיעד ביוטיוב את מסעו לרוסיה ואת החיים במחנה האימונים.

בסרטון שפורסם ברשתות החברתיות נראה אולם היאבקות מקורה שהוסב לאזור אימונים להיכרות עם נשק קל כמו קלצ'ניקוב, בעוד שנראה שהדגל הישן של מחוז מוסקבה הוחלף לצבעי משרד ההגנה הרוסי.

חייל נפאלי המשרת ברוסיה, שביקש להישאר בעילום שם מסיבות ביטחוניות, סיפר לרשת CNN כי הוא התאמן על משגרי רקטות, פצצות, מקלעים, מל"טים וטנקים בזמן ששהה באקדמיה.

החייל תיאר את חבריו הצוערים לאקדמיה ככאלו המגיעים מכל רחבי "הדרום הגלובלי", בהם אפגנים, הודים, קונגולזים ומצרים. תמונות מהאקדמיה שפורסמו ברשתות החברתיות מראות מה שנראה כמו עשרות חיילים מדרום אסיאה עם מדריכים רוסים.

"חבר'ה, הגענו לשיעור רחפנים"

לאחר ההכשרה שלהם ב"אוונגארד", CNN איתרה לפחות שני חיילים בבסיס משני סמוך המכונה "מצולע אלבינו". במתחם לאימוני חי"ר ממוכניים, שאותר בסיוע קהילת Bellingcat Discord, נראה כי קומץ חיילים דרום אסיאתיים עם ציוד קרבי מלא מתאמנים לצד כלי רכב משוריינים וכלי נשק כבדים, כולל אריזת תיקי ציוד והתארגנות ליחידות גדולות יותר בקרב החיילים הרוסים.

באחד הסרטונים של בישווקארמה, נראים רחפנים טסים מעל מרכז מתחם האקדמיה של אוונגארד, בזמן שהוא מספר "עכשיו, חבר'ה, הגענו לשיעור רחפנים"."אנחנו לא מבינים רוסית, אבל הם הפעילו סרטים רוסיים בחדר ההמתנה שלנו כדי שנוכל לצפות", הוא מסביר.

נפאלים רבים שהתגייסו לצבא הרוסי הצהירו כי אינם דוברי רוסית, אך הסבירו כי המדריכים ניסו להתמודד עם זה על ידי הכשרתם באנגלית.

מחסום השפה הזה שיחק תפקיד גדול במותם של נפאלים רבים בחזית, אמר חאדקה, הלוחם לשעבר. "לפעמים אתה אפילו לא מבין לאן אתה אמור ללכת או איך להגיע לשם", אמר. חאדקה סיפר כי נהג לתקשר עם קצינים רוסים באמצעות אפליקציה לתרגום קול - ופעמים רבות רק באמצעות אותות ידיים.

"הנפאלים ולוחמים זרים אחרים הם אלה שנלחמים למעשה בחזית אזורי המלחמה. הרוסים נמצאים כמה מאות מטרים אחורה ככוח תומך"

כמה לוחמים נפאלים שחזרו ושוחחו עם CNN האשימו את רוסיה בשימוש בהם כבשר תותחים במלחמה.

"הנפאלים ולוחמים זרים אחרים הם אלה שנלחמים למעשה בחזית אזורי המלחמה. הרוסים נמצאים כמה מאות מטרים אחורה ככוח תומך", אמר סומאן טמנג, שחזר מרוסיה בשבוע שעבר.

"כמה מחבריי סבלו מאלימות מצד המפקד הרוסי כשניסו להביע את חששותיהם", נזכר טמנג בן ה-39. הוא אמר גם כי האוקראינים תוקפים את עמדתם באמצעות רחפנים, שלא היו ביחידתו. הוא האשים את המחסור בכלי נשק מודרניים באבדותיהם.

חלק מהלוחמים טוענים כי הם אמנם התגייסו לשרת בצבא רוסיה עבור הכסף, אך אינם תומכים בפלישה הרוסית לאוקראינה.

"זה לא נכון לפלוש למדינה אחרת. לכל אחד יש זכות לחיות. כל המדינות צריכות לכבד את ריבונותה של מדינה אחרת. זה לא בסדר שאנשים מכל מדינה ייהרגו בצורה כל כך מחרידה. זה לא בסדר שעשרות אלפי אנשים ימותו למען אינטרס של מעטים", אמר חאדקה.

לפי ההערכות, בכל שנה כ-400 אלף איש נכנסים לשוק העבודה הנפאלי עם מיומנויות והזדמנויות מוגבלות. שיעור האבטלה מגיע ל-19.2% בקרב בני 15 עד 29, נתון המדגיש את המשוכה העומדת בפני האוכלוסייה הצעירה המחפשת תעסוקה.

נפאלים שרוצים להתגייס לצבא הרוסי מגיעים בתחילה לרוסיה עם אשרת תייר. רוב המצוטטים בכתבה סיפרו שהם עברו דרך איחוד האמירויות הערביות או הודו. לאחר הנחיתה במוסקבה, הם מגיעים למרכז גיוס, שם מתבצעת בדיקה פיזית.

"המגייסים שמחים מאוד כשהנפאלים מגיעים", אמר לוחם לשעבר.

לאחר שהם חתומים לחוזה לשנה, נפתח עבורם חשבון בנק רוסי, שבו מופקדת משכורת חודשית של לפחות 2,000 דולר. לוחמים רבים מספרים כי ניתנו גם בונוסים - וככל שהם נשארים יותר זמן בחזית, כך הם מקבלים יותר בונוסים. חלקם אומרים שהם הרוויחו עד 4,000 דולר בחודש.

כמה מהנפאלים שלחמו עבור רוסיה אמרו כי קיבלו הכשרה קצרה בלבד לפני שנשלחו לקרב. בינוג' בסנייאט, גנרל לשעבר בצבא נפאל שעובד כיום כאנליסט אסטרטגי, אמר כי ההכשרה הקצרה הזו "מראה את הייאוש של ממשלת רוסיה ואת הצורך שלהם בכוח אדם בקו החזית".

נפאלי שעזב לאחרונה את רוסיה לאחר ששהה שם שלושה חודשים, והזדהה בשם הבדוי ראם שארמה בשל ביטחונו, סיפר ל-CNN כי הוא לא יודע איך למשוך את הכסף שעדיין יש לו בחשבון בנק רוסי, כמו נפאלים רבים אחרים שנמלטו מרוסיה לפני שהחוזה שלהם הסתיים.

"אחרי שברחתי מהמחנה הצבאי לקח לי שלושה ימים להגיע למוסקבה. חששתי שאם אלך לבנק למשוך את הכסף, אסתכן בלהיתפס", אמר. "אני יכול לגשת לחשבון הבנק שלי בטלפון שלי, אבל אני לא יודע אם אפשר להעביר את הכסף הזה לחו"ל".

שארמה, קצין משטרה נפאלי בדימוס, עבד כמאבטח במלון בדובאי כשסוכן נפאלי בקטמנדו יצר איתו קשר בנוגע לתנאים שרוסיה מציעה לזרים להצטרף לצבאה. שארמה הרוויח כ-450 דולר בחודש בדובאי ומיד התפתה להצעה.

"אחרי שאתה רואה מראות מחרידים בחזית, את החברים שלך מתים לידך, אתה מבין שסיכויי ההישרדות קלושים מאוד. אז אתה מבין שהכסף לא שווה את זה. בגלל זה ברחתי", אמר.

לפי המשטרה, סוכנים בנפאל גובים בין 5,000 ל-7,000 דולר כדי לארגן ויזת תייר למתגייסים דרך מדינה שלישית.

לוחמים לשעבר בצבא רוסיה ובני משפחה מפגינים מחוץ לשגרירות רוסיה בקטמנדו, נפאל, 6 בפברואר 2024. רויטרס
שיעור האבטלה בנפאל מגיע ליותר מ-15%/רויטרס

ממשלת נפאל אוסרת כעת על אזרחיה לנסוע לרוסיה לצורך עבודה, והטילה דרישות מחמירות יותר לאלו המנסים לנסוע למדינות כמו איחוד האמירויות הערביות עם אשרת תייר.

בדצמבר, משרד החוץ של נפאל קרא לרוסיה להפסיק לגייס אזרחים נפאלים ולשלוח הביתה את גופות הרוגי המלחמה.

"אנחנו מודאגים מאוד מכך שרוסיה גייסה את אזרחינו ושלחה אותם לאזורי מלחמה במצבים פגיעים", אמר שר החוץ הנפאלי נ.פ. סעוד בריאיון ל-CNN.

השר אמר כי סגן שר החוץ הרוסי הבטיח לו בחודש שעבר כי "הם יסדרו את זה" בנוגע לדאגותיה של נפאל, אך הודה כי מוסקבה לא נקטה צעדים כלשהם עד כה.

"אין לנו שום מידע שרוסיה עושה משהו", אמר, והדגיש כי מוסקבה צריכה "לכבד את עמדתה של נפאל". "יש לנו אמנה מסורתית עם כמה מדינות לגיוס אזרחינו לצבא של אותן מדינות", הסביר. "אבל אין לנו אמנה כזו עם רוסיה לסוג כזה של גיוס צבאי או ביטחוני".

השר אמר כי ביקש לנסוע למוסקבה כדי לדון בנושא, אך הוא ממתין להזמנה מממשלת רוסיה. עוד אמר סעוד כי נפאל מנהלת מגעים עם גורמים אוקראיניים רשמיים בנוגע לשחרור ארבעת השבויים הנפאלים שנשבו על ידי הכוחות האוקראיניים. הוא אמר כי לאוקראינה יש כמה "הסתייגויות" ו"שאלות משפטיות" שממשלת נפאל פועלת לטפל בהן.

לא ברור אם יהיו השלכות משפטיות כלשהן נגד אנשים שיפרו את האיסור של ממשלת נפאל לנסוע לרוסיה לצורך עבודה או אלו המשתתפים בלחימה באוקראינה.

"סיימתי להילחם במלחמות"

בחודש שעבר, המשטרה בקטמנדו אמרה כי היא פירקה רשת גיוס שהובילה למעצרם של 18 איש. היא פשטה על כמה בתי מלון שבהם הם שהו והחרימו עשרות דרכונים וכמה מאות אלפי רופי נפאלי. למרות זאת, נפאלים ממשיכים להגיע לרוסיה. שארמה, אותו אדם שחזר לאחרונה למדינה, אמר כי הוא פגש כמה מבני ארצו במוסקבה שרק הגיעו אליה וחיפשו איך להתגייס לצבא.

מפקד משטרת קטמנדו, בהופנדרה בהאדור חאטרי, אמר כי קצב הנפאלים שמגיעים למדינה שלישית עם אשרת ביקור כדי לטוס בסופו של דבר לרוסיה האט, אך לא נעצר לחלוטין.

"אנחנו מקבלים מידע מודיעיני שחלק מהסוכנים האלה עדיין פעילים בגיוס נפאלים. חשפנו חלק מהפעילות הסמויה שלהם, והחקירה שלנו נמשכת", אמר חאטרי.

בסניאט, הגנרל לשעבר, מאשים את חוסר היציבות הפוליטית ואת האבטלה הגואה בנפאל כגורם מרכזי המניע את הנפאלים לחפש תעסוקה מסוכנת ברוסיה.

יותר מ-15% מתושביה חיים מתחת לקו העוני ושיעור האבטלה בה ב-2022 היה 11.1%, לפי הבנק העולמי, לעומת 10.6% בשנת 2019, לפני מגפת הקורונה.

עשרות אלפי נפאלים נוסעים למדינות המפרץ לעבודה מדי שנה, והעברות הכספים בחזרה לארצם מהוות כמעט 23% מהתמ"ג של המדינה. 70% מכוח העבודה במדינה מועסק במגזר הבלתי פורמלי, כך שהם חשופים לחוסר ביטחון תעסוקתי מוגבר וזכאים לזכויות מוגבלות.

חאדקה מתכנן גם לנסוע למזרח התיכון כמהגר עבודה לאחר שיתאושש מפציעותיו בשדה הקרב. "אני רוצה לעסוק בחקלאות בנפאל, אבל זה כמעט בלתי אפשרי עבורי לקחת הלוואה. אני מחפש לנסוע לאחת ממדינות המפרץ. סיימתי להשתתף במלחמות", אמר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully