וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הרשויות לא משחררות את גופת נבלני, 400 עצורים בעצרות זיכרון ברוסיה

עודכן לאחרונה: 18.2.2024 / 8:33

אמו של יריבו של פוטין, שמת בנסיבות מסתוריות בכלאו בחוג הארקטי, הגיעה למקום כדי לחפש תשובות אך מצאה את חדר המתים סגור. המשטרה פיזרה עצרות לזכרו של נבלני, שתומכיו ומדינות המערב משוכנעים שנרצח. "איבדנו את המנהיג שלנו, אבל לא את הרעיונות והאמונות שלנו"

נבלני מופיע בדיון בבית משפט יום לפני מותו/רויטרס

הרשויות ברוסיה עדכנו היום (שבת) את אמו של אלכסיי נבלני התבשרה כי מנהיג האופוזיציה הבולט ביותר במדינה לקה ב"תסמונת מוות פתאומי", וגופתו לא תימסר למשפחה עד להשלמת החקירה - כך מסר צוותו של יריבו הבולט ביותר של הנשיא ולדימיר פוטין, שמותו הדרמטי אתמול זעזע את מדינות המערב ואת תומכיו. יותר מ-400 איש נעצרו ברחבי המדינה, כשניסו לקיים עצרות לזכרו.

נבלני, עורך דין לשעבר שחשף שחיתויות בקרמלין, היה כלוא ליותר מ-30 שנה במושבת העונשין הארקטית "זאב הקוטב", השוכנת כ-1,900 ק"מ מצפון-מזרח למוסקבה. לפי שירות בתי הכלא, הוא התמוטט ומת בזמן צעידה, אך רבים מאמינים כי הוא חוסל בהוראת פוטין.

מנהיגי המערב, ובראשם נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן, חלקו כבוד לאומץ לבו של נבלני, והאשימו את פוטין במותו, בעוד שבריטניה אמרה כי רוסיה תישא בהשלכות. בערים שונות באירופה ובארצות הברית נערכו עצרות זיכרון שקטות, והונחו פרחים, נרות ותמונות של נבלני מחוץ לנציגויות רוסיות.

הקרמלין אמר כי תגובת המערב אינה מקובלת ו"קנאית לחלוטין". פוטין, שמעולם לא התייחס לנבלני בשמו, טרם הגיב על מותו אך לפי הקרמלין, עודכן על כך.

אנדרטה מאולתרת לזכרו של אלכסיי נבלני מחוץ לשגרירות רוסיה בקופנהגן, דנמרק, 17 בפברואר 2024. רויטרס
בקרמלין מאשימים את המערב בתגובה "קנאית לחלוטין". אנדרטה מאולתרת מחוץ לשגרירות רוסיה בדנמרק/רויטרס

אמו, לודמילה בת ה-69, צלחה קור של 30 מעלות מתחת לאפס וביקרה במושבת העונשין שבה הוא מת. לפי קירה ירמיש, הדוברת של נבלני, היא קיבלה תעודת פטירה רשמית שבה צוין כי הוא מת אתמול בשעה 14:17 לפי שעון מקומי

"כשעורך דינו ואמו של אלכסיי הגיעו למושבה הבוקר, נאמר להם שסיבת מותו של נבלני היא תסמונת המוות הפתאומי", כתב איוון ז'דנוב, המנהל את הקרן למלחמה בשחיתות של נבלני, ב-X. "תסמונת מוות פתאומי" הוא מונח מעורפל לתסמונות לב שונות הגורמות לדום לב פתאומי ולמוות.

כמו כן, לא ברור היכן נמצאת גופתו של נבלני, לפי צוותו. לאמו נאמר כי הגופה נלקחה לסלחרד, העיירה הסמוכה למתחם הכלא, אך כשהגיעה לחדר המתים הוא היה סגור.

לדברי ירמיש, כשעורך דינו של נבלני יצר קשר עם חדר המתין, נטען כי אין ברשותו את גופתו של נבלני. מאוחר יותר נאמר להם על ידי גורמים רשמיים כי הגופה לא תימסר עד לסיום החקירה, אם כי קודם לכן נאמר להם כי בחקירה לא נמצאו חשדות לפלילים.

"כרגע אין לנו גישה לגופה ואנחנו לא יודעים בוודאות היכן היא נמצאת, ואנחנו דורשים מהרשויות הרוסיות למסור מיד את גופתו של אלכסיי למשפחתו", אמר יארמש בראיון. עובד בחדר המתים היחיד בסלחרד אמר לרויטרס כי גופתו של נבלני לא הגיעה אליהם.

עוד בוואלה!

נבלני האמין שהוא יוכל להפיל את פוטין. הוא שילם על כך בחייו

לכתבה המלאה
מפגין נעצר בעצרת לזכרו של אלכסיי נבלני במוסקבה, רוסיה, 17 בפברואר 2024. רויטרס
"התקוות התנפצו". שוטרים עוצרים מפגין במוסקבה, היום/רויטרס

במוסקבה ובערים אחרות ברוסיה, כמה אזרחים הניחו פרחים ונרות כדי לכבד את נבלני, אם כי במהלך הלילה הם הוצאו בשקיות שחורות.

במרכז מוסקבה, כמה עשרות ורדים ופרחי ציפורן נותרו בשלג באנדרטה לזכר קורבנות הדיכוי הסובייטי, הניצבת בצלה של מפקדת הקג"ב לשעבר בכיכר לוביאנקה.

"מותו של נבלני נורא: התקוות התנפצו", אמר ולדימיר ניקיטין, בן 36, שהניח פרח ב"אבן סולובצקי". "נבלני היה איש רציני מאוד, אדם אמיץ ועכשיו הוא כבר לא איתנו. הוא דיבר אמת - וזה היה מסוכן מאוד, כי היו אנשים שלא אהבו את האמת".

באנדרטת "חומת הצער" בשדרה הקרויה על שמו של הפיזיקאי ומתנגד המשטר הסובייטי אנדריי סחרוב, הניחו כמה תושבים פרחים לצד תמונות של נבלני. באחת ההודעות נכתב: "לא נשכח ולא נסלח".

אך הקרמלין, שדיכא עוד יותר את חופש הביטוי והמחאה מאז פרוץ המלחמה באוקראינה לפני כשנתיים, הזהיר מפני קיומן של הפגנות. לפי קבוצת המעקב אחר הפגנות OVD-Info, יותר מ-400 בני אדם נעצרו ברחבי רוסיה בפגישות ובאזכרות לנבלני מאז ההודעה על מותו.

זהו גל המעצרים הנרחב ביותר ברוסיה מאז ספטמבר 2022, כשיותר מ-1,300 איש נעצרו במחאות נגד "הגיוס החלקי" שעליו הכריז פוטין לטובת המלחמה באוקראינה.

מתנגדיו של פוטין אמרו כי מותו של נבלני המחיש עד כמה מסוכנת הפכה רוסיה של פוטין, 32 שנה לאחר נפילת ברית המועצות ב-1991 שיצרה תקווה לעתיד טוב יותר.

"אלכסיי לא מת - הוא נרצח", אמרה הדוברת של נבלני, ירמיש. אך החזון שלו, אמרה, ימשיך לחיות.
"איבדנו את המנהיג שלנו, אבל לא איבדנו את הרעיונות והאמונות שלנו".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully