וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מחיר ההונאה: טראמפ נקנס ב-345 מיליון דולר על ניפוח שווי נכסיו

עודכן לאחרונה: 17.2.2024 / 12:10

נשיא ארה"ב לשעבר ספג עונש כבד במשפט התביעה של מדינת ניו יורק נגד אימפריית הנדל"ן שלו, על ששיטה בבנקים כדי להשיג תנאי הלוואה נוחים יותר. השופט תיאר את הנאשמים - בהם בניו של טראמפ כחסרי חרטה "פתולוגיים", ואסר על טראמפ לנהל עסקים בניו יורק במשך שלוש שנים

נשיא ארה"ב לשעבר דונלד טראמפ במסיבת עיתונאים לאחר דיון במשפט הדיבה של אי. ג'ין קרול הטוענת שאנס אותה/רויטרס

בית משפט בניו יורק פסק אתמול (שישי) כי על נשיא ארצות הברית לשעבר דונלד טראמפ לשלם קנסות בסך 354.9 מיליון דולר, בעקבות הרשעתו בהונאה בשווי נכסיו כדי להשיג תנאי הלוואה נוחים יותר. בנוסף לכך, טראמפ לא יוכל לעבוד בשום חברה בניו יורק במשך שלוש שנים.

הפסיקה של השופט ארתור אנגורון התקבלה בתום משפט סוער שנמשך שלושה חודשים במנהטן, והיא מהווה מכה נוספת לאימפריית הנדל"ן של טראמפ, שמסובך גם בעבירות פליליות אחרות. עורכת דינו של טראמפ, אלינה האבה, אמרה כי הם יערערו על גזר הדין.

הוא ביטל את פסיקתו הקודמת מספטמבר שהורתה על "פירוק" החברות השולטות באימפריית הנדל"ן של טראמפ, ואמר ביום שישי כי אין בכך עוד צורך משום שהוא ממנה מפקח עצמאי על עסקיו של טראמפ.

טראמפ והנאשמים האחרים בתיק, כתב אנגורון בפסק הדין, "אינם מסוגלים להודות בטעות". לדבריו,
"היעדר מוחלט זה של חרטה גובל בפתולוגיה. במקום זאת, הם נקטו עמדה של 'לא ראינו, לא שמענו, לא דיברנו' חרף הראיות".

התביעה שהגישה התובעת הכללית של ניו יורק, לטישיה ג'יימס, האשימה את טראמפ ואת עסקיו המשפחתיים בניפוח השווי הנקי שלהם בכ-3.6 מיליארד דולר בשנה במשך עשור, זאת כדי לשטות בבנקים ולגרום להם להעניק לו תנאי הלוואה טובים יותר.

השופט קיבל בספטמבר את טענות התביעה, שלפיהן טראמפ וארגונו ניפחו באופן שגרתי את שווי נכסיו, בהם גורדי שחקים, מגרשי גולף ואחוזת מאר-א-לאגו בפלורידה, כך שהנשיא לשעבר הגדיל את שווי הונו במיליארדי דולרים.

נשיא ארה"ב לשעבר דונלד טראמפ מחוץ לבית המשפט במנהטן, 15 בפברואר 2024. רויטרס
נשיא ארה"ב לשעבר דונלד טראמפ מחוץ לבית המשפט במנהטן, 15 בפברואר 2024/רויטרס

טראמפ, שעומד בפני אישומים פליליים בארבעה מקרים אחרים, כינה את התביעה "נקמה פוליטית" מצד התובעת הכללית, הדמוקרטית.

לאחר הפסיקה, טראמפ כינה את אנגורון "נוכל", את ג'יימס "מושחתת" ואת התיק נגדו "התערבות בבחירות" ו"ציד מכשפות". "ה'החלטה' הזו היא בושה מוחלטת וגמורה", כתב טראמפ ברשתות החברתיות. "אסור לתת לעוול לנצח".

אנגורון, שהכריע במשפט שהתקיים ללא חבר מושבעים, גם אסר על טראמפ ועל החברות שלו ששמן מופיע בתביעה לבקש הלוואות מכל מוסד פיננסי בניו יורק למשך שלוש שנים, מה שעלול לפגוע ביכולתו לקבל אשראי מבנקים גדולים בארצות הברית.

השופט אמר כי הסתבכויות העבר של טראמפ והחברות שלו עם החוק היו חלק מהסיבה לעונשים הכבדים שהטיל. ארגון טראמפ הורשע בהונאת מס פלילית בשנת 2022, ושתי חברות נוספות שטראמפ ניהל הגיעו להסדרים עם מדינת ניו יורק שתבעה אותן.

בניו הבוגרים של טראמפ, דון ג'וניור ואריק, עמדו לדין אף הם בפרשה והם נקנסו בארבעה מיליון דולר כל אחד. עורך דינם, קליפורד רוברט, כינה את ההחלטה "עוול משווע" ואמר כי הוא מאמין שהיא תבוטל בערעור.

במקביל, סמנכ"ל הכספים לשעבר של ארגון טראמפ אלן וייסלברג, שהודה בהונאת מס בתיק פלילי נפרד, חויב לשלם מיליון דולר ונאסר עליו לנהל את הכספים של חברה כלשהי בניו יורק לשארית חייו.

ג'יימס, התובעת הכללית של ניו יורק, אמרה כי הקנסות שהוטלו על כל הנאשמים הסתכמו ביותר מ-450 מיליון דולר, כולל ריביות. "דונלד טראמפ סוף סוף נותן דין וחשבון על השקרים והרמאות המהדהדים שלו ", אמרה. "כי לא משנה כמה גדול, עשיר או חזק אתה חושב שאתה, אף אחד לא מעל החוק".

עוד בוואלה!

בית משפט בניו יורק: טראמפ הונה בנקים וחברות ביטוח לטובת בניית אימפריית הנדל"ן שלו

לכתבה המלאה
אחוזת "מאר-א-לאגו" של הנשיא טראמפ מוכנה להוריקן אירמה 8.9.17. רויטרס, רויטרס
אחוזת "מאר-א-לאגו" של הנשיא טראמפ מוכנה להוריקן אירמה 8.9.17/רויטרס, רויטרס

במהלך עדותו המתריסה והמתפתלת במשפט בנובמבר, הודה טראמפ בכך שחלק מערכי הנכסים שלו אינם מדויקים, אך התעקש כי הבנקים מחויבים לבצע בדיקת נאותות משלהם.

אנגורון מתח ביקורת על התנהגותו במהלך עדותו, וכתב כי העדות שמסר פגעה בטראמפ עצמו. "דונלד טראמפ כמעט ולא השיב לשאלות שנשאלו, ולעתים קרובות הוא נשא נאומים ארוכים ולא רלוונטיים בנושאים החורגים מתחום המשפט", כתב השופט. "סירובו לענות ישירות על השאלות, או במקרים מסוימים לענות בכלל, פגע קשות באמינותו".

בחודש שעבר, ביום הטיעונים לעונש, טראמפ התפרץ באולם ותקף את השופט והתובעת הכללית. "יש לך אג'נדה משלך", נזף טראמפ באנגורון, שאמר לעורכת דינו של טראמפ "שלטי בלקוח שלך". במהלך המשפט, קנס השופט את טראמפ ב-15 אלף דולר על כך שהפר פעמיים צו האוסר עליו להשתלח בצוות בית המשפט.

במהלך הערעור, טראמפ עשוי להידרש להפקיד את חלקו בפסק הדין המקורי בתוספת ריבית. טראמפ יכול גם לרשום סכום קטן יותר עם ביטחונות וריבית על ידי הבטחת סוג של הלוואה שנקרא אג"ח ערעור. עם זאת, ייתכן שהוא יתקשה למצוא מלווה מוכן לאחר שאנגורון גילה ששיקר לבנקים בנוגע להונו.

לא ברור כמה גישה למזומנים יש לטראמפ, וההערכות לגבי הונו משתנות. מגזין "פורבס" מעריך את הונו ב-2.6 מיליארד דולר, בעוד שטראמפ העיד בתצהיר שנתן בשנה שעברה כי ברשותו כ-400 מיליון דולר במזומן.

אחזקותיו של טראמפ בחברת האם של הרשת החברתית שלו, Truth Social, העומדת בפני מחזוג, שוות כארבעה מיליארד דולר. הוא יורשה למכור מניות בחברה הממוזגת שישה חודשים לאחר השלמת המיזוג, שקיבל השבוע אור ירוק מהרשויות הפיננסיות בארצות הברית.

טראמפ יכול גם למכור חלקים מתיק הנדל"ן שלו כדי לעמוד בפסק הדין, אך לא ברור כמה שוות אחזקותיו, ומכירתן עשויה לקחת זמן. מנגד, מומחים משפטיים אומרים כי טראמפ לא יוכל להשתמש בכספי הקמפיין כדי לשלם את פסק הדין מכיוון שהתיק לא היה קשור לקמפיין שלו או להתנהלותו כנשיא או מועמד פוליטי.

מגדל טראמפ במנהטן, 18 באפריל 2019. רויטרס
מגדל טראמפ במנהטן, 18 באפריל 2019/רויטרס

בתביעה אזרחית אחרת, חבר מושבעים קבע בחודש שעבר כי טראמפ חייב לשלם לסופרת אי ג'ין קרול 83.3 מיליון דולר, על כך שהשמיץ אותה בכך שהכחיש את טענתה כי אנס אותה עשרות שנים קודם לכן. טראמפ הבטיח לערער. חבר מושבעים אחר הורה בשנה שעברה לטראמפ לשלם לה פיצויים בסך חמישה מיליון דולר בתיק נפרד.

נגד טראמפ הוגשו כתב אישום בארבעה תיקים פליליים אחרים, כולל אחד בניו יורק הקשור לדמי השתקה ששולמו לכוכבת הפורנו סטורמי דניאלס לפני הבחירות ב-2016. השופט המפקח על התיק קבע ביום חמישי תאריך למשפט, שייפתח ב-25 במרץ.

טראמפ מואשם גם בפלורידה על לקיחת מסמכים מסווגים ללא אישור לאחר תום כהונתו, ובוושינגטון ובג'ורג'יה על ניסיונותיו להפוך הפסדו בבחירות לנשיאות ב-2020. טראמפ כופר באשמה בכל התיקים נגדו, וטוען כי כולם הם חלק מקנוניה נרחבת של ממשל ביידן ושל רשויות אכיפת החוק.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully