וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בית משפט בניו יורק: טראמפ הונה בנקים וחברות ביטוח לטובת בניית אימפריית הנדל"ן שלו

עודכן לאחרונה: 27.9.2023 / 16:50

השופט קיבל את התביעה של המדינה, ולפיה הנשיא לשעבר וארגונו ניפחו את שווי הנכסים והונו בתמורה להלוואות נוחות יותר, וכעת חלק מהחברות שלו עומדות בפני פירוק. טראמפ, שלא מפסיק להסתבך משפטית לקראת הבחירות, חזר על טענתו ל"ציד מכשפות": "השופט מטורף"

טראמפ הכחיש את האישומים נגדו על הטיית הבחירות: "זו רדיפה"/צילום: רויטרס

שופט בניו יורק קבע הערב (שלישי) כי נשיא ארצות הברית לשעבר דונלד טראמפ הונה במשך שנים ארוכות בנקים וחברות ביטוח, בעת שביסס את אימפריית הנדל"ן שלו שבזכותה ביסס את תהילתו שקדמה לכניסתו לבית הלבן. בפסיקתו, קבע השופט ארתור אנגורון כי חלק מהחברות של טראמפ יצאו משליטתו ויפורקו.

הפסיקה התקבלה בעקבות תביעה אזרחית שהגישה התובעת הכללית של ניו יורק, לטישיה ג'יימס, שלפיה טראמפ והחברה שלו הונו בנקים, חברות ביטוח וגורמים אחרים כשניפחו משמעותית את ערך נכסיו והפריזו בשווי הונו בעסקאות ובבקשות להלוואות.

השופט הורה על ביטול חלק מרישיונות העסק של טראמפ, כך שהם יתקשו או לא יוכלו לעשות עסקים בניו יורק. הוא הוסיף כי הוא ימשיך להחזיק במפקח עצמאי על פעילויות ארגון טראמפ. אם הערעור של הנשיא לשעבר לא יצלח, הוא יאבד מסמכותו לקבל החלטות אסטרטגיות ופיננסיות לגבי חלק מהנכסים המשמעותיים ביותר שלו בניו יורק.

נשיא ארצות הברית לשעבר דונלד טראמפ באירוע קמפיין בסאמרוויל, קרוליינה הדרומית, ארה"ב, 25 בספטמבר 2023. רויטרס
בנה את שמו בהונאה. טראמפ בעצרת בקרוליינה הדרומית, אתמול/רויטרס

ההחלטה של השופט אנגורון היא המכה הקשה ביותר שספגה עד כה תדמיתו של הנשיא לשעבר כאיל נדל"ן עשיר וממולח - שגם הפכה אותו לנשיא ארצות הברית. בהחלטה הוסיף השופט כי מעבר להערכה המוגזמת, הנשיא לשעבר טראמפ, ומנהלי החברה שבבעלותו שיקרו פעם אחר פעם בדוחות הכספיים של החברה והשיגו באמצעותם תנאי הלוואות נוחים ודמי ביטוח נמוכים יותר.

בתום הדיון, עורך דינו של טראמפ הודיע כי יערער על ההחלטת בית המשפט. עורך הדין, כריסטופר קיז, אמר כי ההחלטה "מנותקת לחלוטין מהעובדות ומהחוק".

טראמפ תקף את הפסיקה, וכתב כי מדובר ב"משפט פוליטי וציד מכשפות ברמה חסרת תקדים", בפוסט שפרסם ברשת החברתית שלו Truth. כמו כן, הוא כינה את השופט "מטורף", ופנה לקוראיו: "אם הם יכולים לעשות את זה לי, הם יכולים לעשות את זה גם לכם".

הוא טען כי זאת החלטה "לא אמריקנית", שנועדה לפגוע בסיכוייו לחזור לבית הלבן בבחירות לנשיאות בשנה הבאה. הוא טען כי החברה שלו "עשתה עבודה נפלאה עבור מדינת ניו יורק", ו"עשתה עסקים בצורה מושלמת". לדבריו, "זהו יום עצוב עבור מערכת הצדק של מדינת ניו יורק".

עוד בוואלה!

ברכת ראש השנה של טראמפ: "יהודים ליברלים הרסו את אמריקה וישראל"

לכתבה המלאה
מגדל טראמפ במנהטן, 18 באפריל 2019. רויטרס
טראמפ שיקר לגבי גודל הפנטהאוז שלו. מגדל טראמפ בניו יורק/רויטרס

השופט אמר בפסיקתו, שהתקבלה ימים לפני תחילת המשפט האזרחי בתביעה, כי הטקטיקות של טראמפ חצו את הגבול והפרו את החוק. הוא דחה את טענתו של טראמפ כי כתב ויתור על הדוחות הכספיים פוטר אותו מכל עוולה.

"בעולמם של הנתבעים: דירות בשכירות מפוקחת שוות כמו דירות לא מפוקחות; קרקע מוגבלת שווה כמו קרקע בלתי מוגבלת; הגבלות יכולות להתאדות לאוויר; הצהרה של צד אחד המטיל אחריות על צד אחר מזכה הצד השני משקריו", כתב אנגורון בפסק הדין בן 35 העמודים. "זה עולם של פנטזיה, לא העולם האמיתי".

התובעים במנהטן בחנו אפשרות להגיש כתבי אישום פליליים על ההתנהלות הזו, אך בסופו של בחרו שלא. במקום זאת, התובעת הכללית של ניו יורק, דמוקרטית, הגישה תביעה אזרחית נגד טראמפ וביקשה להטיל עליו עונשים וקנסות שיקשו על היכולת שלו ושל משפחתו לעשות עסקים.

פסק הדין של אנגורון, בשלב המכונה פסק דין מקוצר, פותר את טענת המפתח בתביעתה של ג'יימס, אך נותרו כמה אחרות. הוא יחליט על הטענות האלה ועל בקשתה של ג'יימס להטיל קנסות בסך 250 מיליון דולר במשפט שיחל ב-2 באוקטובר. עורכי דינו של טראמפ ביקשו מבית המשפט לערעורים לדחות את תחילת המשפט.

"היום, שופט פסק לטובתנו ומצא שדונלד טראמפ וארגון טראמפ עסקו בהונאה פיננסית במשך שנים", אמרה ג'יימס בהצהרה. "אנו מצפים להציג את שאר התיק שלנו במשפט".

עורכי דינו של טראמפ, בבקשת פסק דין משלהם, ביקשו מהשופט לדחות את התביעה, בטענה שאין ראיות לכך שהציבור נפגע ממעשיו של טראמפ. עוד טענו כי רבות מהטענות בתביעה חוסות תחת חוק ההתיישנות.

אנגורון, שציין כי דחה את הטענות הללו מוקדם יותר בתיק, השווה אותן לעלילת הסרט ,לקום אתמול בבוקר". הוא קנס חמישה סנגורים ב-7,500 דולר כל אחד כעונש על "עיסוק בטיעונים חוזרים ונשנים וקלי דעת", אך דחה את בקשתה של ג'יימס להטיל סנקציות על טראמפ ונאשמים אחרים.

אחוזת "מאר-א-לאגו" של הנשיא טראמפ מוכנה להוריקן אירמה 8.9.17. רויטרס, רויטרס
שווי האחוזה המוצהר - 2,300% יותר מערכה האמיתי. מאר-א-לאגו/רויטרס, רויטרס

ג'יימס תבעה את טראמפ ואת ארגון טראמפ לפני שנה, וטענה שהם ניפחו באופן שגרתי את שווי נכסיו, בהם גורדי שחקים, מגרשי גולף ואחוזת מאר-א-לאגו בפלורידה, כך שהנשיא לשעבר הגדיל את שווי הונו במיליארדי דולרים.

השופט מצא כי טראמפ ניפח את ערך אחוזתו בפלורידה באחת מהצהרותיו הפיננסיות ב-2,300%, ומתח ביקורת על ששיקר לגבי גודלה של דירתו במנהטן. טראמפ טען כי הפנטהאוז בן שלוש הקומות שלו במגדל טראמפ היה גדול פי שלשוה מגודלו האמיתי, והעריך את השווי שלו ב-327 מיליון דולר.
"פער בסדר גודל כזה, של יזם נדל"ן שמדד את שטח המחיה שלו במשך עשרות שנים, יכול להיחשב רק כהונאה", כתב אנגורון.

לאחר הפסיקה, התעקש אריק טראמפ כי טענותיו של אביו בנוגע למאר-א-לאגו נכונות, וכתב כי האחוזה בפאלם ביץ' "מוערכת בשווי של יותר ממיליארד דולר, מה שהופך אותה ללא ספק לנכס המגורים היקר ביותר במדינה". הוא כינה את פסק הדין ואת התביעה "ניסיון להרוס את אבי ולהעיף אותו מניו יורק".

התביעה של ג'יימס היא אחת מכמה כאבי ראש משפטיים של טראמפ, המועמד הרפובליקני המוביל לקראת הבחירות בשנה הבאה. הוא הועמד לדין פלילי ארבע פעמים בחצי השנה האחרונה - בג'ורג'יה ובוושינגטון הבירה על קשירת קשר להפיכת הפסדו בבחירות ב-2020, בפלורידה בהחזקת מסמכים מסווגים ובמנהטן בזיוף רישומים עסקיים הקשורים לכספי השתקה ששולמו לשחקנית הפורנו סטורמי דניאלס לפני הבחירות ב-2016.

בנוסף לכך, ארגון טראמפ הורשע בהונאת מס בשנה שעברה בתיק פלילי שאינו קשור אל הנשיא לשעבר, על שסייע למנהלים להתחמק מתשלום מס על הטבות כמו דירות ומכוניות. החברה נקנסה ב-1.6 מיליון דולר. אחד המנהלים, איש הכספים הוותיק של טראמפ, אלן וייסלברג, הודה באשמה וריצה חמישה חודשי מאסר.

משרדה של ג'יימס תבע בעבר את טראמפ על שימוש לרעה בקרן הצדקה שלו כדי לקדם את האינטרסים הפוליטיים והעסקיים שלו. טראמפ נדרש להעביר שני מיליון דולר לצדקה כקנס בעוד שקרן הצדקה שלו - קרן טראמפ - נסגרה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully