וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מחשש לנהירה המונית מרפיח: "מצרים מקימה אזור חיץ בגבול עזה"

עודכן לאחרונה: 16.2.2024 / 12:48

בקהיר חוששים ממבצע של צה"ל בעיר הגבול, ולפי דיווחים שונים נערכים לתרחיש של בריחת פלסטינים לשטחם. בניו יורק טיימס דווח כי האזור המתוחם יהיה בגודל 5 קמ"ר, עם חומה בגובה חמישה מטרים

תמונת לוויין של הקמת חומה בגבול בין מצרים לרצועת עזה, 15 בפברואר 2024. רויטרס
צילום לוויין של חומה המוקמת בגבול בין מצרים לעזה/רויטרס

מצרים מקימה אזור חיץ בגבול עם עזה, שבו יוכלו לשהות פלסטינים במקרה שמתקפה ישראלית ברפיח תוביל לבריחתם מעבר לגבול - כך אמרו גורמים במצרים וארגון זכויות אדם, על רקע הלחץ הבינלאומי על ישראל להימנע מפעולה שכזו, שעלה גם בשיחות שקיים בימים האחרונים נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן עם ראש הממשלה בנימין נתניהו.

מצרים, המכחישה שהיא עושה הכנות כאלו, חוששת ממנוסה המונית של תושבי הרצועה אל חצי האי סיני שתהפוך לקבועה. בסוכנות הידיעות רויטרס צוטט מקור שאמר כי מצרים אופטימית לגבי המגעים להפסקת אש כדי למנוע תרחיש כזה, אך היא מקימה את האזור הזה בגבול כאמצעי זמני ומתוך זהירות.

שלושה מקורות ביטחוניים אמרו לרויטרס כי מצרים החלה להקים בימים האחרונים מתחם במדבר עם כמה מתקנים בסיסיים שיוכלו לשמש מחסה לפלסטינים, והדגישו כי מדובר בתכנית לשעת חירום.

ראש מערך ההסברה הלאומי של מצרים הכחיש את הדיווחים. "אין לזה אחיזה במציאות. אחינו הפלסטינים אמרו ומצרים אמרה שאין הכנות לתרחיש הזה", הדגיש.

למרות זאת, מתיעודים שפורסם על ידי "קרן סיני לזכויות אדם", ארגון זכויות אדם מקומי, נראו כלי עבודה בסמוך לגבול עם רפיח ומחסומי בטון. הארגון, שציטט מקור אנונימי, אמר כי הבנייה מיועדת להקמת אזור בטוח במקרה של נהירה המונית של פלסטינים. חלקים מהתיעודים אומתו על ידי סוכנות הידיעות רויטרס, אם כי לא ברור מתי הם צולמו.

במקביל, קבלן ומהנדס אמרו לניו יורק טיימס שצבא מצרים שכר את שירותיהם לבניית חומת בטון בגובה חמישה מטרים כדי לסגור שטח של חמישה קמ"ר. הם אמרו כי הם החלו לעבוד ב-5 בפברואר והחלו לעבוד על החומה לפני יומיים. הם דיברו בעילום שם מחשש לתגובת השלטונות המצריים.

למרות החששות הבינלאומיים, כולל מצד ארצות הברית, ישראל מתעקשת שהיא מוכרחה לפעול קרקעית ברפיח - שבה שוהים יותר ממיליון עקורים מחלקים אחרים ברצועה - כדי "להביס" את חמאס. צה"ל נערך לפנות אזרחים מרפיח לאזורים אחרים ברצועה, אך בקהילה הבינלאומית מטילים ספק בתכנית שכזו לאור המשך הלחימה גם בחלקים ברצועה החרבה.

עוד בוואלה!

"עשרות הרוגים" במבצע לשחרור החטופים ברפיח: "חשבנו שהחלה המתקפה הקרקעית"

לכתבה המלאה

"סיוט מצרי"

הממונה על הסיוע ההומניטרי באו"ם, מרטין גריפית', אמר אתמול כי תהיה זו "אשליה" לחשוב שלתושבי עזה יש מקום בטוח להתפנות אליו. הוא הזהיר מפני האפשרות שפלסטינים יברחו למצרים אם ישראל תפתח במבצע צבאי ברפיח, שלפיו יהיה "מעין סיוט מצרי".

מצרים, כמו גם ירדן, הזהירו את ישראל מפני כל ניסיון לגרש את תושבי הרצועה והגדה לשטחיהן, כפי שגורמים פוליטיים מסוימים הציעו, מחשש שזה ישים קץ לרעיון הקמת המדינה הפלסטינית. הן אף איימו כי יהיו לכך השלכות על הסכמי השלום עם ישראל.

השבוע אמר שר החוץ המצרי סמאח שוכרי כי קהיר שמרה על הסכם השלום עם ישראל במשך 40 שנה, ותמשיך לעשות זאת כל עוד שני הצדדים מחויבים לכך.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully