וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דיווח: ארה"ב ומדינות ערביות מגבשות תכנית להקמת מדינה פלסטינית

עודכן לאחרונה: 15.2.2024 / 9:24

בוושינגטון פוסט דווח כי המדינות המעורבות מקוות להציג את התכנית בתוך שבועות, לפני תחילת רמדאן, אך היא תלויה בתחילת השלב הראשון של ההפוגה ושחרור החטופים. עוד דווח כי הן חוששות שהמתקפה המתוכננת ברפיח תקבור את הסיכויים לפתרון דיפלומטי

המפגש של פרננדו מרמן ולואיס הר שחולצו מעזה, מתאחדים עם בני משפחתם/דובר צה"ל

ממשל ביידן וכמה מדינות במזרח התיכון ממהרות לגבש תוכנית מפורטת ומקיפה לשלום ארוך טווח בין ישראל לפלסטינים - כולל לוח זמנים ברור להקמת מדינה פלסטינית - כך דווח בוושינגטון פוסט.

התוכנית עשויה להיות מוכרזת כבר בשבועות הקרובים, אך היא תלויה בתחילתה של הפוגה והסכם לשחרור חטופים, שכרגע עוד רחוק מגיבוש. מגבשי התוכנית מקווים שניתן יהיה להתחיל את ההסכם לפני רמדאן, שיחל ב-10 במרץ.

לדברי גורמים אמריקניים וערביים, השלב הראשון בהפסקת האש, הצפוי להימשך שישה שבועות לפחות, יספק זמן לפרסם את התוכנית, לגייס תמיכה נוספת ולנקוט את הצעדים הראשונים לקראת יישומה, כולל הקמת ממשלת מעבר פלסטינית.

"המפתח הוא עסקת בני הערובה", אמר אחד הגורמים האמריקניים, שכמו יתר המצוטטים בכתבה דן בנושא בעילום שם כדי לא לשבש את התוכנית לפני השלמתה.

מלך ירדן עבדאללה בפגישה עם נשיא ארה"ב ג'ו ביידן, הבית הלבן, וושינגטון, 12 בפברואר 2024. רויטרס
באזור חוששים ממתקפה על רפיח. ביידן והמלך עבדאללה בבית הלבן, השבוע/רויטרס

כרגע, המשא ומתן העקיף בין ישראל לחמאס תקוע וראש הממשלה בנימין נתניהו סירב להחזיר את המשלחת לקהיר להמשך שיחות התיווך עם ארצות הברית, קטאר ומצרים.

בנוסף לארצות הברית, בגיבוש התכנית מעורבות מצרים, ירדן, קטאר, ערב הסעודית, איחוד האמירויות הערביות ונציגים פלסטינים. עם זאת, החשש הוא שהמתקפה המתוכנתת של ישראל על רפיח תחריף את המצב ותקבור כל סיכוי להסכם חטופים והפסקת אש ארוכת טווח.

בוושינגטון פוסט ציינו כי המכשול הגדול לתכנית היא ישראל, מאחר שיש ספק רב שהממשלה תסכים לפרטיה: נסיגה מרוב, אם לא מכל, ההתנחלויות, בירה פלסטינית במזרח ירושלים, שיקום עזה והסדרי ביטחון בגדה ובעזה יחד.

בתמורה, ישראל אמורה לקבל ערבויות ביטחוניות ספציפיות ונורמליזציה עם מדינות ערב, בראשן ערב הסעודית.

אחת האפשרויות שנשקלות במערב, כולל בארצות הברית, היא הכירה במדינה פלסטינית עוד בטרם השלמת התהליך, לאור האכזבה מתוצאות המשאים ומתנים בעשורים האחרונים. עם זאת, לפי הדיווח, יש ספק רב שממשל ביידן אכן ינקוט צעד דרמטי שכזה.

עוד בוואלה!

אבו מאזן לחמאס: השלימו את עסקת החטופים כדי למנוע נכבה נוספת

לכתבה המלאה

שרים בממשלה נגד התכנית: "מדינה פלסטינית - איום קיומי"

שרים בממשלה מיהרו להביע את התנגדותם לתכנית המדווחת. "המסר הוא שמשתלם מאוד לטבוח באזרחי ישראל", אמר שר האוצר בצלאל סמוטריץ'. "מדינה פלסטינית זה איום קיומי על מדינת ישראל כמו שהוכח ב-7 לאוקטובר, כפר סבא לא תהיה כפר עזה". סמוטריץ' הוסיף כי הוא ידרוש היום בישיבת הקבינט המדיני בטחוני לקבל החלטה ברורה וחד משמעית הקובעת שישראל מתנגדת להקמת מדינה פלסטינית. "אני מצפה לתמיכה ברורה מראש הממשלה נתניהו, בני גנץ, גדי אייזנקוט וכל השרים".

השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר הביע עמדה דומה. "הכוונה של ארצות הברית יחד עם מדינות ערביות נוספות להקמת מדינת טרור לצד מדינת ישראל היא הזויה וחלק מהקונספציה השגוייה שבצד השני יש פרטנר לשלום", כתב בן גביר ב-X. "אחרי 7 באוקטובר ברור יותר מאי פעם אסור לתת להם מדינה. כשאנחנו בממשלה לא תקום מדינה פלסטינית".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully