וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"שדרות חיה 23 שנים תחת טרור - ונתניהו אחראי": ראש העיר שדרות עולה למתקפה

עודכן לאחרונה: 16.2.2024 / 23:42

11 שנים חלפו מאז שאלון דוידי נבחר לראש העיר שדרות וכמו תושביה - גם הוא הופתע מהמחדל הגדול ב-7 באוקטובר. בריאיון לוואלה! מבהיר דוידי כי הוא עדיין תומך בנתניהו, אך מזהיר: "אם הוא יפסיק את המלחמה, הוא צריך לקום וללכת. כולם היו זחוחים ומכרו שקרים שחמאס מורתע"

אלון דוידי- ראש עיריית שדרות/אבי רוקח

בין סיור בעיר לביקור במלונות המפונים, בין ועדות הכנסת השונות וביקורים של פוליטקאים בעיר, מתיישב ראש העיר שדרות אלון דוידי על הספה בלשכתו. בין התמונה של ראש הממשלה לבין תמונתו של הנשיא, נמצא דיוקן שהכין לו תושב העיר - דמותו של ראש העיר עם רעמת אריה. דוידי מגיע באותו הבוקר ראשון לבניין ואולי יחזור הביתה בשעות הלילה המאוחרות. מאז שנת 2013 מכהן דוידי כראש הרשות בעיר שמכירה הכי טוב את איום הרקטות והטילים. כעת בריאיון לוואלה! הוא פותח מבערים נגד ראש הממשלה בנימין נתניהו וממשלתו.

ראש עיריית שדרות, אלון דוידי. 13 בפברואר 2024. אבי רוקח
דוידי על רקע רצועת עזה/אבי רוקח

"ראש הממשלה חייב לקחת אחריות על עתיד האזור הזה. אני לא יודע אם הוא מוכן לקחת אחריות על מה שהוא עשה במשך 23 השנים שסבלנו מטרור וצריך להגיד ביושר שההגה היה אצלו רוב השנים האלה", מאשים דוידי. "הוא האיש שחי באותה קונספציה שגרמה לחמאס להפוך למפלצת האדירה שהיא הפכה. במשך שנים דרשתי מנתניהו ומשרי ביטחון להיכנס לעזה ולהשמיד את חמאס. ראש הממשלה היה צריך וחייב לכנס מסיבת עיתונאים עם שר הביטחון והרמטכ"ל, להישיר מבט לתושבי שדרות והעוטף ולהגיד להם מה אמור להיות איתם. אלה אותם תושבים שחוו את הטבח הנוראי ב-7 באוקטובר וחוו טרור במשך 23 שנים שהוא אחראי עליהם. צריך לשים את זה על השולחן".

דוידי החליט השבוע על פתיחת מוסדות הלימודים בעיר, הוא הוביל את מאבק ראשי הרשויות נגד משרד ראש הממשלה, אך חלק מהתושבים של העיר כבר חזרו הביתה. הפשרה המפא"יניקית קבעה שמי שירצה להישאר במלונות יכול לעשות זאת עד חודש יולי, אך מוסדות החינוך יסגרו והוא יצטרך למצוא פתרון בעיר המארחת.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

תרפיית מציאות מדומה: טיפול להתמודדות עם חרדה

בשיתוף zap doctors
ראש עיריית שדרות אלון דוידי וראש הממשלה בנימין נתניהו, שדרות, אפריל 2023. חיים צח, לשכת העיתונות הממשלתית, עיבוד תמונה
דוידי ונתניהו בחודש מאי האחרון/עיבוד תמונה, חיים צח, לשכת העיתונות הממשלתית

"אני אמרתי מההתחלה בצורה ברורה: קודם כל מבחינת העיר והעוטף, שהמקום הזה יהיה בטוח רק כשחמאס והג'יהאד האיסלאמי יושמדו", הוא קובע בנחרצות. "עד אז המציאות מאוד מורכבת. המקום הזה מאוד סמוך לאזור הלחימה וחתרתי ודרשתי גם בפגישות עם ראש הממשלה יחד עם חבריי ראשי הרשויות וגם בקבינט המצומצם לפני כחודש שצריך לאפשר לתושבים עד סוף שנת הלימודים לפחות להחליט מה טוב להם. אם הם רוצים להיות בעיר אז להיות בעיר, אם מחוץ לעיר - אז מחוץ לעיר". דוידי דרש מראש הממשלה לאחרונה הצהרה פומבית שבטוח לחזור לעיר שדרות, ההצהרה לא הגיעה ואז כאות מחאה על כך שראש הממשלה לא נפגש איתם, ראשי הרשויות מהעוטף ישנו בלשכתו.

"אני לא יכול להגיד שבטוח כאן. בטוח יהיה פה כשלא יהיה חמאס וג'יהאד. כשצה"ל ומדינת ישראל תנצח במלחמה שעליה הכריז ראש הממשלה, שאני מזכיר את שלושת המרכיבים שהוא דיבר עליהם: השמדת חמאס, השבת החטופים הביתה בשלום ושליטה ביטחונית בעזה אחרי המלחמה. אלה הדברים שנתניהו וממשלתו הכריזו עליהם ואלה הדברים שצריכים להתממש כדי שיהיה בטוח", אומר דוידי. "גם נושא החינוך במלונות הוא לא מיטיבי. התושבים סובלים, העסקים קורסים. יש לנו הרבה בעיות רווחה, התפרקות של משפחות, מצב של נוער שמגיע להיות נוער בסיכון. כל הדברים האלה יכולים לגרום לעיר להתרסק לחלוטין. דרשתי משר החינוך שייתן את המענה המיטיבי לכל תושב".

כמעט עשרת אלפים תושבים כבר חזרו לעיר. לחלקם פשוט נמאס מהמלונות, אחרים לא מתכוונים לחזור עד סוף המלחמה או עד שירגישו ביטחון. "אני לא אומר להם לחזור או לא לחזור. אני מאפשר להם לעשות את הטוב בעיניהם. יש כאלה שרצו להישאר בעיר מתחילת המלחמה ויש כאלה שרוצים לחזור ויש שרוצים להישאר מחוץ לעיר. זה בסדר. מי שיש לו את הסמכות לתת ביטחון לתושבים זה ראש הממשלה ושר הביטחון", אומר ראש העיר.

ראשי רשויות עוטף עזה ישנים על ספסלי לשכת ראש הממשלה בירושלים, פברואר 2023. רשויות עוטף עזה, תיעוד ברשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לחוק זכויות יוצרים
דוידי ישן מחוץ ללשכת נתניהו/תיעוד ברשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לחוק זכויות יוצרים, רשויות עוטף עזה

דוידי הוא איש ליכוד ותיק. האפיזודה החולפת ברשימת "ימינה" של ראש הממשלה לשעבר נפתלי בנט כמעט ונשכחה אצלו. הוא חזר למפלגת השלטון ויחסיו עם נתניהו מורכבים. דוידי תוקף בחריפות את ראש הממשלה אך כרגע תומך בו במהלך הלחימה. "בנושא הביטחוני אני לא רואה ממטר. אני קודם רואה את התושבים שלי. נבחרתי להיות ראש העיר ויש לי חוזה עם תושבי שדרות. זה לא מעניין מאיזו מפלגה אני ולאיזה גוף פוליטי אני שייך. התושבים הם הגיבורים ואני חייב להם דין וחשבון. אם ראש הממשלה רוצה לקחת את זה לביקורת פוליטית. אני לא חושב שהוא רואה את הדברים ככה. מישהו צריך להעיר את ההנהגה של מדינת ישראל. היא הייתה רדומה וזחוחה. גם נתניהו, גם לפיד, גם בנט וגם גנץ אמרו שהרתיעו את חמאס וריתקו לו את היכולות ואנחנו יכולים לצפות לשנים של שקט, זה דבר חמור. אני לא יודע אם באמת היה להם מידע ושיקרו לנו או שהם היו זחוחים. מה שרואים מאז יום האסון הקשה ביותר שחוותה המדינה, המפלצת שמדברים עליה היום בצורה רגילה כפי שדובר צה"ל מספר שנחשפו 800 ק"מ של מנהרות בעזה, זה לא דבר שאפשר להסתיר אותו במשך 20 שנה".

תומך, כרגע

לפני קרוב ל-20 שנים נפגשנו עם אלון דוידי לראשונה, בחור צעיר שהגיע לשדרות והקים את מטה המאבק לביטחון העיר. מילותיו הראשונות אז היו: "זה לא יכול להמשיך ככה". אז היו אלה ימי הקאסמים ששיבשו ופגעו בעיר הדרומית. כשמזכירים לו את ההיסטוריה של העיר הוא אומר: "אם היו מקשיבים לי". דוידי עצמו לא חושב שהוא גם היה שבוי בקונספציה. "הסמכות לא שלי. אם היא הייתה אצלי, הייתי מפעיל את צה"ל מזמן ולא הייתי מוכר לעצמי שקרים שחמאס מורתע. הוא מעולם לא היה מורתע. אני לא מפעיל את צה"ל ולא יושב בקבינט", הוא קובע. "רואים כעת איך צה"ל פועל ביהודה ושומרון, הוא לא פעל שם כך במשך שנים. אמרו לי שאני מחרחר מלחמה ושאני אחראי לאלפי נופלים ונפגעים. אז תחזרו ל-7 באוקטובר ותראו שזו הייתה תוצאה של מדיניות שהוביל אותה ראש הממשלה, שרי הביטחון, צמרת צה"ל והשב"כ".

ב-7 באוקטובר יצא דוידי מביתו מיד עם מטחי הרקטות הראשונים. כבר בהתחלה הוא הבין שמדובר באירוע אחר, קשה הרבה יותר. לאחר שהבין שישנם מחבלים בעיר, הוא הגיע לחמ"ל העירייה, וניהל את האירוע. "ברור שהופתעתי", הוא אומר. "אבל הופתעתי בעיקר מהחידלון של צה"ל. אני לא רוצה להיות בוטה, אבל תמונת המצב שאני ידעתי בשבע בבוקר באותה שבת הייתה תמונת מצב שבצה"ל לא ידעו אותה. הטנדרים שנכנסו לשדרות וכל המדינה ראתה את זה, אבל אני לא בטוח שצה"ל ומפקדי הגזרה הבינו את המצב".

כוחות הביטחון בודקים טנדר של מחבלי חמאס ב-7 באוקטובר. ג'מאל עוואד, פלאש 90
טנדר של מחבלי חמאס בשדרות ב-7 באוקטובר/פלאש 90, ג'מאל עוואד

ביום שאחרי המלחמה, דוידי רוצה לראות עוטף עזה אחר. הוא בטוח שאירועי 7 באוקטובר צריכים להיחקר וקורא לחשבון נפש, אך מדגיש שזה לא הזמן. "אסור שזה יקרה שוב וצריך לחקור. חשבון נפש צריך להיות אצל כל אחד מהמנהיגים, אבל מצד שני אני אומר שלא עכשיו. אם נתניהו, שהסיבה שאני תומך בו כרגע כי הוא אומר שלא יפסיק את המלחמה עד שצה"ל ינצח, יעשה פעולה של הפסקת המלחמה - אז הוא צריך לפנות את מקומו וללכת", מדגיש ראש העיר שדרות. "אם נדבוק במלחמה הזו, זה יקרין גם ללבנון. חמאס התכונן לזה. הוא ידע שהוא לא כובש את המדינה אלא רוצה לפגוע באזרחי המדינה. כל תושב במדינה, ימני או שמאלני, חילוני או דתי, צריך לדרוש מנתניהו וההנהגה להכריע את חמאס".

השיח על רשות פלסטינית מחודשת שתנהיג את עזה ביום שאחרי המלחמה מוציא את הכעס מדוידי. "אנחנו אוהבים לעשות את אותן פעולות ולצפות משהו אחר?", הוא תוהה. "זה צריך להיות משהו אחר. הרשות הפלסטינית משלמת כבר עכשיו כסף למחבלי הנוח'בה. היא מחנכת את את הילדים שלה לטרור. אם רוצים לשנות את מה שקורה מסביבנו, אז צריך לשנות", אומר דוידי שטוען כי גם נתניהו לא תומך בהצעה האמריקנית על רשות חדשה בעזה.

נזק לבית לאחר ירי רקטות לשדרות. יונתן זינדל, פלאש 90
נזק לבית בשדרות לאחר ירי רקטות/פלאש 90, יונתן זינדל

דוידי גם מפרגן לבני גנץ וגדי איזנקוט שהצטרפו לקבינט המלחמה, אך חושב שאבגידור ליברמן חייב להיות שם. "כרגע בקבינט יושבים אותם אנשים שהיו לפני 7 באוקטובר. אני לא מסכים עם ליברמן על כל דבר, אבל היה טוב אם הממשלה הייתה עוד יותר רחבה בתקופה כזו. גם ליברמן מסכים איתי לדעתי וגם גנץ, שהדבר הכי משמעותי שיקרה זה להביס את חמאס".

לאחרונה נאבק דוידי על המענקים שמשרד האוצר רוצה לקצץ לתושבי שדרות, המענקים שניתנו לאלו שחזרו לעיר. "לממשלה לקח הרבה זמן להתעשת, אבל עכשיו קורה משהו הפוך. אני מריח מהפקידות משהו כמו 'טוב יאללה, תסתדרו'. מה אומרים הפקידים? מישהו בכיר במשרד האוצר אמר שאנחנו צריכים להיות מבסוטים כי שכנענו אותם להישאר במלונות עד חודש יולי. אני צריך להיות שמח? זה עצוב", אומר דוידי בזעם. "מדינת ישראל נכשלה והממשלה נכשלה. זו החובה שלכם. יש לנו ויכוח מאוד גדול. הם רוצים למעשה עכשיו לחתוך את המענק. שהם ייתנו מענק לשכירות דירה כך שייחתך בחמישים אחוז מהמענק של אלה ששבים לעיר. גם אלה שחושבים לחזור, עושים להם מוטיבציה הפוכה. הם טועים בגישה שלהם. שר החינוך אמר לפתוח את מוסדות החינוך בתחילת פברואר והמפקדים בשטח אומרים שזה טירוף ולא מתכתב עם המציאות הביטחונית. אני שומע תאריכים מכל מיני אנשים. הטריפו את האנשים. לנו היה חשוב שעד 7 ביולי הם יישארו במלונות ותהיה להם אפשרות לפתרונות אחרים".

ראש עיריית שדרות, אלון דוידי. 13 בפברואר 2024. אבי רוקח
ראש העיר שדרות אלון דוידי/אבי רוקח

בעוד שבסוף החודש יתקיימו הבחירות לרשויות המקומיות, בשדרות לא יבחרו עדיין לאור העובדה שלא ניתן לקיים בחירות באזור. בחודש האחרון מקבל דוידי פניות מאנשי הציונות הדתית לחזור ולהקים את הבית היהודי, המפד"ל של פעם, וגם חלק מאנשי הליכוד מבקשים שיתמודד בפריימריז של התנועה לכשיהיו. דוידי שולל את האפשרות ואומר שהוא נשאר בשדרות. "אני פה. אולי ביום מן הימים זה יקרה, אבל לדבר על פוליטיקה בתקופה כזו זה דבר לא נכון".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully