וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סופו של סינוואר קרב. אבל חמאס יחיה בעזה גם אחריו - וקרבות הירושה יהיו עקובים מדם

ד״ר אייל פינקו

15.2.2024 / 6:00

לוחמי צה"ל ברצועה סוגרים על מנהיג חמאס ברצועה ועל סביבתו מכל הכיוונים. תפיסתו, או חיסולו, יביאו לעידן חדש בעזה. ראשי הארגון בחו"ל יעדיפו מחליף צייתן ונוח יותר - ואילו ברצועה עצמה תיפתח תחרות אכזרית על התפקיד, שבה מוחמד דף יהיה אחד המועמדים הבולטים

מנהיג חמאס סינוואר נמלט במנהרה/דובר צה"ל

צה"ל נמצא בימים אלו בלב ליבו של מה שמגדירים בצבא השלב השלישי של המערכה בעזה. הוא מרכז את מאמצי הלחימה במרחב חאן יונס, אזור הנחשב כ"בירת חמאס", טלאים של שכונות צפופות ודחוסות, בניינים רבי קומות, שטחים חקלאיים, אך גם עיר שלמה הבנויה במעבה האדמה, עשרות מטרים מתחת לפני האדמה.

צה"ל נלחם באזור כשהוא פועל מעל ומתחת לקרקע, באמצעות יחידות לחימה, בהן משולבים יחידות חי"ר, קומנדו, הנדסה, שריון ואוויר, יחד עם יכולות טכנולוגיות חדשניות ומודיעין מדוייק, המגיע ככל הנראה, רובו ככולו, מחקירות אלפי שבויי חמאס, הנמצאים בכלא הישראלי.

אי שם במנהרות שמתחת לאזור חאן יונס נמצא, ככל הנראה, סגל הפיקוד הבכיר של מנהיג חמאס בעזה, יחיא סינוואר. מהלכי הקרב של צה"ל סוגרים עליהם מכל הכיוונים. חמאס סופג אבדות כבדות בכל יום לחימה, למרות תמונות הניצחון אותן מנסה הוא לשדר.

בסרטון שנמצא על ידי כוח קומנדו של צה"ל נראים סינוואר ובני משפחתו כשהם נמלטים באמצעות רשת המנהרות אל מרחבי השהייה השונים, המצויידים היטב ונוחים יחסית. אוגדה 98 עם היחידות המיוחדות במרוץ נגד השעון להגיע אל סינוואר ואל החטופים, כ-134 במספר, מהם כ-31 על פי פרסומי צה"ל והשב"כ, ככל הנראה אינם בין החיים.

המאמצים של צה"ל עשויים לשאת פרי ולהביא למותו או לתפיסתו של יחיא סינוואר. מהיכרות עם פרופיל האישיות שלו, סביר יהיה להניח כי אם סינוואר יבין כי החרב קרובה מאוד לצווארו, הוא יעדיף להיכנע מאשר למצוא את מותו כשאהיד. יש לזכור אגב, שנכון לכתיבת שורות אלו, אין קשר עם סינוואר משך כשבועיים, מצבו לא ברור, ואם הוא עודנו חי, הרי הוא עסוק בהישרדותו האישית בלבד.

יחיא סינוואר. רויטרס
עסוק בהישרדות, וכשהחרב תתקרב לצווארו הוא יעדיף להיכנע. מנהיג חמאס בעזה יחיא סינוואר/רויטרס

גם אם סינוואר נמצא בעולם שכולו טוב, או שיגיע לשם בקרוב, הרי שאת הקרב על התודעה הוא כבר ניצח, במכה הכואבת שהטיל על ישראל ב-7 באוקטובר, ובידה העליונה של התעמולה של חמאס, המובילה את דעת הקהל העולמית וביהודה ושומרון. את תהילתו הוא כבר קצר.

מאז נותק הקשר איתו, אפשר לראות מחד גיסא, כי היחידות הלוחמות של חמאס פועלות בתיאום טוב פחות. ומאידך גיסא, את המו"מ על שחרור החטופים מנהלת הנהגת חמאס היושבת בקטאר, שיכולת ההשפעה שלה על הנעשה ברצועה נמוכה מאוד, בדגש בנושא החטופים.

עוד בוואלה!

עם חבילת דולרים, משתמש בשתי הידיים: תיעוד חדש של מוחמד דף

לכתבה המלאה
לראשונה מזה 30 שנים: תיעוד עדכני של מוחמד דף. חדשות 12, אתר רשמי
ישתתף במאבק עקוב מדם בין מי שרואים בעצמם מחליפים טבעיים לסינוואר. מוחמד דף/אתר רשמי, חדשות 12
פעילות כוחות צה"ל ברצועת עזה. 12 בפברואר 2024. דובר צה"ל
ללא חיסול ראשי חמאס ברצועה, הסבב הבא הוא רק עניין של זמן. כוחות צה"ל בעזה/דובר צה"ל

מותו של סינוואר (או תפיסתו על ידי ישראל) יביאו לעידן חדש ברצועה, ועל מקומו צפויים להתמודד כמה חברים מהנהגת חמאס ברצועה, לרבות מוחמד דף, אחד מרבי המרצחים האכזריים ביותר של הארגון. הנהגת חמאס בחו"ל תעדיף לבחור במחליף הנאמן לה והסר למרותה, שלא כמו סינוואר שקבע את הטון, בעוד שבכל אשר לנעשה בעזה, יתנהל קרב ירושה עקוב מדם על ידי אלו הרואים עצמם בתוך רצועת עזה, כמחליפיו הטבעיים של סינוואר.

כך או כך, ההערכה היא שמותו של סינוואר לא יביא לסופו של ארגון המרצחים בעזה (או ביהודה ושומרון). האופציה היחידה להביא לקריסתו המוחלטת של הארגון עוברת דרך חיסול ההנהגה בעזה ובחו"ל (קטאר, סוריה וטורקיה), ובגדיעה מוחלטת של ערוץ המימון האיראני והקטארי, שהיקפו מאות מיליוני דולרים בשנה.

להישג הצבאי של ישראל ברצועה יש משמעות כבדה מאוד בנוגע להמשך קיום חמאס ברצועה ואף ביהודה ושומרון, כמו גם על זהות מחליפו של סינוואר (אם חמאס לא יוכרע צבאית), ועל מעמד ישראל במו"מ להשבת החטופים. ההישגים הצבאיים בחאן יונס וברפיח הופכים משמעותיים יותר מתמיד. ללא חיסול ראשי חמאס ברצועה, ישראל תיאלץ לחזור שוב ושוב למערכות צבאיות מול מחליפיו של סינוואר.

הכותב הוא סא"ל במילואים, מומחה למודיעין ולביטחון לאומי מהמחלקה למדעי המדינה באוניברסיטת בר אילן

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully