וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הסנאט בארה"ב אישר סיוע נוסף לאוקראינה, בית הנבחרים צפוי לסכלו

עודכן לאחרונה: 13.2.2024 / 16:08

בתום הצבעה לילית נדירה, אישרו 70 סנאטורים - 22 מהם רפובליקנים - חבילת סיוע של 95 מיליארד דולר לאוקראינה ולישראל. עם זאת, בית הנבחרים צפוי לדחות אותה לאור ההתנגדות של טראמפ ותומכיו להמשך הסיוע לקראת הבחירות בנובמבר

תיעוד של התרסקות מטוס רוסי בסמוך לגבול עם אוקראינה/טלגרם

הסנאט בארצות הברית אישר היום (שלישי) חבילת סיוע בסך 95 מיליארד דולר לאוקראינה, ישראל וטייוואן, בתום הצבעה לילית נדירה ולאחר חודשים ארוכים של משא ומתן בין הדמוקרטים לרפובליקנים. במקור, הסיוע היה כרוך ברפורמות בתחום ההגירה לדרישת הרפובליקנים, אך הוא הוצא מהחקיקה בשל התנגדותו של הנשיא לשעבר דונלד טראמפ ובעלי בריתו.

החוק אושר ברוב של 70 תומכים מול 29 מתנגדים, עשרה קולות יותר מהרף הדרוש. 22 רפובליקנים הצטרפו לרוב הדמוקרטים שתמכו בחוק, הכולל גם סיוע הומניטרי לרצועת עזה. "בהחלט עברו שנים, אולי עשורים, מאז שהסנאט העביר חוק שמשפיע כל כך הרבה לא רק על הביטחון הלאומי שלנו, לא רק על הביטחון של בעלות בריתנו, אלא גם על הביטחון של הדמוקרטיה המערבית", אמר מנהיג הרוב בדמוקרטי בסנאט, צ'אק שומר.

עם זאת, הסיכוי שחבילת הסיוע תאושר בבית הנבחרים אינו גבוה. בית הנבחרים, בניגוד לסנאט, נשלט על ידי הרפובליקנים, שחלקם מתנגדים להמשך הסיוע לאוקראינה ודורשים את הידוק הפיקוח על הגבול עם מקסיקו. כדי להפוך לחוק, ההצעה צריכה לעבור בשני בתי הקונגרס בטרם תגיע לחתימתו של הנשיא ג'ו ביידן.

ביידן קרא לקונגרס להעביר את חבילת הסיוע במשך חודשים ארוכים, והזהיר מפני השלכות חמורות על יכולתה של אוקראינה להדוף את הפלישה של נשיא רוסיה ולדימיר פוטין, שבהמשך החודש תיכנס לשנתה השלישית.

נשיא ארה"ב ג'ו ביידן ונשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי בבית הלבן בוושינגטון, 21 בספטמבר 2023. רויטרס
ביידן קידם את חבילת הסיוע במשך חודשים. זלנסקי בבית הלבן, ספטמבר/רויטרס

ההצבעה בסנאט התרחשה לפני הזריחה, לאחר ששמונה סנאטורים רפובליקנים קיצוניים המתנגדים לסיוע לאוקראינה קיימו מרתון נאומים ליליים במשך יותר משש שעות. עתה עובר הכדור לידיו של יו"ר בית הנבחרים מייק ג'ונסון, שכלל לא בטוח שאפילו יעלה את החוק להצבעה.

"בהיעדר שינוי אחד במדיניות הגבול מהסנאט, בית הנבחרים יצטרך להמשיך לעבוד כרצונו על הנושאים החשובים הללו", מסר ג'ונסון בהצהרה שפורסמה אתמול בערב. "אמריקה ראויה ליותר מהסטטוס קוו של הסנאט", אמר ג'ונסון, שהציע לאחרונה שבית הנבחרים יפצל את החקיקה להצעות חוק נפרדות.

גורמים אוקראינים רשמיים הזהירו מפני מחסור בנשק בזמן שרוסיה מתקדמת במתקפות חדשות. נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי מיהר לברך על העברת החוק, אף שסיכוייו לעבור בבית הנבחרים קלושים.

"הסיוע האמריקני מקרב את השלום הצודק באוקראינה ומחזיר את היציבות העולמית, שתוביל לביטחון ולשגשוג מוגברים לכל האמריקנים ולכל העולם החופשי", כתב זלנסקי ב-X.

תומכי חבילת הסיוע לאוקראינה עוקבים בדאגה אחר תגובתו של טראמפ, שמתח עליה ביקורת ברשתות החברתיות. טראמפ, שצפוי להתמודד שוב מול ביידן בנובמבר, אף רוצה שוושינגטון תחדול מהענקת סיוע ללא תמורה, ובמקום זאת להגדיר זאת כהלוואה.

הוא אף עורר דאגה רבה באירופה, כשאמר בסוף השבוע שהוא לא היה מתייצב לצדן של חברות נאט"ו שלא הגדילו את תקציבי הביטחון שלהן כנדרש, במקרה של פלישה רוסית.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully