וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

זעם באירופה על דברי טראמפ נגד נאט"ו: "משרת את פוטין"

עודכן לאחרונה: 12.2.2024 / 18:29

בכירים ביבשת תקפו את הנשיא לשעבר שרמז כי לא יגן על חברות הברית שלא משלמות מספיק במקרה של פלישה רוסית: "אנחנו לא יכולים להמר על הביטחון שלנו כל ארבע שנים". ביידן הזהיר שטראמפ "ינטוש את בעלות בריתנו", היילי: "לעמוד לצד רוסיה? הדבר האחרון שצריך לעשות"

נשיא ארה"ב לשעבר דונלד טראמפ בעצרת בחירות בקרוליינה הדרומית, 10 בפברואר 2024. רויטרס
מערער את יסודות נאט"ו. טראמפ בעצרת בדרום קרוליינה, שבת/רויטרס

בכירים באירופה הגיבו בחריפות לדבריו של נשיא ארצות הברית לשעבר דונלד טראמפ, שהטיל ספק במחויבות של וושינגטון להגן על חברות נאט"ו בתרחיש של פלישה רוסית. חלקם אמרו כי זו הוכחה נוספת לכך שהיבשת צריכה להתחיל לסמוך על עצמה בכל הנוגעה לביטחונה, לאור התהפוכות הממושכות בוושינגטון.

"כל רמיזה שבעלות הברית לא יגנו זו על זו מערערת את הביטחון של כולנו, כולל זה של ארצות הברית, ומעמידה חיילים אמריקנים ואירופים תחת סכנה גוברת", אמר מזכ"ל נאט"ו ינס סטולטנברג בהצהרה. "כל מתקפה על נאט"ו תיענה בתגובה מאוחדת וחזקה", הוסיף.

טראמפ, שנאם בשבת במהלך עצרת פוליטית בדרום קרוליינה וסיפר על פגישה עם מנהיגי נאט"ו, ציטט נשיא של "מדינה גדולה" שלא נקב בשמו כששאל: "ובכן אדוני, אם לא נשלם, ורוסיה תתקף אותנו - האם תגן עלינו?".

"אמרתי לו: 'לא שילמת? אתה עבריין?'. הוא אמר: 'כן, בוא נגיד שזה קרה'. לא, אני לא אגן עליך. למעשה, הייתי מעודד אותם לעשות מה שהם רוצים, לעזאזל. אתה חייב לשלם".

31 חברות הברית הצפון-אטלנטית, שהוקמה בשלהי מלחמת העולם השנייה כדי להתמודד עם ברית המועצות, הסכימו על יעד של לפחות 2% מהתוצר המקומי הגולמי על תקציבי ההגנה שלהן, אך הערכות בנאט"ו הראו שרק 11 מהן אכן עמדו בו.

הביקורת על טראמפ, שלפי הסקרים עשוי לשוב לבית הלבן בינואר הבא, נשמעה גם בקרב כמה מחברי מפלגתו הרפובליקנית וביתר שאת על ידי יריבו, הנשיא ג'ו ביידן, והדמוקרטים.

"מנהיגותה של ארצות הברית בזירה העולמית ותמיכתה בבעלות בריתנו היא קריטית לשמירה על ביטחון הציבור האמריקני כאן בבית", מסר ביידן בהצהרה. "אם היריב שלי, דונלד טראמפ, יצליח לחזור לשלטון, הוא הבהיר שהוא ינטוש את בעלות בריתנו בנאט"ו אם רוסיה תתקוף ויאפשר לרוסיה 'לעשות מה שהיא רוצה' איתן".

הבית הלבן אמר כי דבריו של טראמפ, שהרעיף שבחים על נשיא רוסיה ולדימיר פוטין לאורך כהונתו, הם "מזעזעים ומטורפים". ניקי היילי, היריבה האחרונה של טראמפ בפריימריז הרפובליקניים, אמרה כי "הדבר האחרון שאנחנו אי-פעם נרצה לעשות זה לעמוד לצדה של רוסיה".

גם תומכיו של טראמפ במפלגה הסתייגו מדבריו, אם כי ניסו להגן עליו כשטענו שרוסיה לא תקפה שום מדינה בתקופת נשיאותו.

הסנאטור הרפובליקני לינדזי גרהאם, בעל ברית קרוב של טראמפ, אמר כי הוא לא מסכים "עם הדרך שבה הוא (טראמפ) אמר את זה". הוא הוסיף: "רוסיה לא פלשה לאף מדינה כשהוא היה נשיא, והיא לא תפלוש לשום מקום אם הוא יהיה נשיא שוב".

sheen-shitof

מאריכים את האקט

כך תשפרו את הביצועים וההנאה במיטה - עם מבצע בלעדי

בשיתוף "גברא"
תרגיל צבאי של נאט"ו באסטוניה. רויטרס
באירופה רוצים להפסיק את התלות בארה"ב. תרגיל של נאט"ו באסטוניה/רויטרס

מעבר לאוקיינוס האטלנטי, בכירים באירופה הדגישו את העיקרון החשוב ביותר של נאט"ו, שהפך אותה לברית הצבאית החזקה ביותר בהיסטוריה: כל התקפה על אחת החברות, כמוה כהתקפה על הברית כולה. העיקרון הזה מעוגן בסעיף 5 באמנה של הברית, אך טראמפ הסתייג ממנו עוד בכהונתו הראשונה.

"הצהרות פזיזות על הביטחון של נאט"ו ושל הסולידריות של סעיף 5 משרתות רק את האינטרס של פוטין", אמר נשיא המועצה האירופית, שארל מישל. ושר החוץ של האיחוד, ג'וזפ בורל, אמר כי נאט"ו "לא יכולה להיות ברית צבאית 'לפי התפריט', התלויה בהומור של נשיא ארצות הברית".

שר ההגנה של פולין ולדיסלב קוסיניאק-קמיש, שארצו חוששת מפני התפשטות המלחמה באוקראינה לשטחה, חזר על עקרון ההגנה ההדדי של נאט"ו. "המוטו של נאט"ו 'אחד למען כולם, כולם למען אחד' הוא מחויבות קונקרטית. ערעור האמינות של מדינות בעלות הברית פירושו החלשת נאט"ו כולה", כתב ב-X. "שום מערכת בחירות אינה תירוץ לשחק בביטחון הברית".

בגרמניה, משרד החוץ פרסם ב-X את ההודעה "אחד בשביל כולם וכולם בשביל אחד" עם ההאשטאג #StrongerTogether בחשבונו בשפה האנגלית.

"אין חדש תחת השמש"

תיירי ברטון, נציב האיחוד לשווקים הפנימיים, אמר בריאיון לתקשורת הצרפתית כי "שמענו זאת כבר בעבר, אין חדש תחת השמש". לדבריו, "ייתכן שיש לו בעיות זיכרון, זו הייתה למעשה נשיאה, לא של מדינה, אלא של האיחוד האירופי". הוא התכוון לנציבת האיחוד, אורסולה פון דר ליין ולשיחה שהייתה לה עם טראמפ ב-2020.

"אנחנו לא יכולים להטיל מטבע על הביטחון שלנו כל ארבע שנים, תלוי בבחירות כאלה או אחרות, כלומר הבחירות לנשיאות ארצות הברית", אמר ברטון. הוא הוסיף כי מנהיגי האיחוד האירופי מבינים שהגוש צריך להגדיל את ההוצאות והיכולות הצבאיות שלו.

בקמפיין של טראמפ הגנו על המדיניות שלו כלפי נאט"ו במהלך נשיאותו, מבלי להתייחס מפורשות לדבריו על כך שהוא היה מעודד את רוסיה לפלוש לחברות שלא שילמו מספיק.

"הנשיא טראמפ גרם לבעלות בריתנו להגדיל את הוצאותיהן על נאט"ו כשדרש מהן לשלם, אבל ג'ו ביידן חזר לתת להן לנצל את משלמי המסים האמריקניים", אמר ג'ייסון מילר, יועץ בכיר בקמפיין של טראמפ.
"כשאתה לא משלם את הוצאות הביטחון שלך, אתה לא יכול להיות מופתע שאתה מקבל יותר מלחמה".

רוסיה, שבונה על היחלשות התמיכה המערבית באוקראינה בעודה נמצאת במומנטום מסויים במלחמה הנכנסת לשנתה השלישית, סירבה להגיב לדבריו של טראמפ. גם באוקראינה, שכבר חוותה הקפאת סיוע צבאי בתקופת נשיאותי, שומרים על שתיקה בזמן שהקונגרס דן באישור חבילת סיוע חדשה.

אף שהדמוקרטים והרפובליקנים בסנאט הגיעו להבנות ביחס אליה, כלל לא בטוח שהיא תוכל לעבור בבית הנבחרים, שם תומכיו של טראמפ מזהירים את יושב הראש מייק ג'ונסון שלא לקדם את חבילת המימון החדשה לקייב.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully