וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

טראמפ: אעודד את רוסיה לפלוש לחברות נאט"ו שלא משלמות

עודכן לאחרונה: 11.2.2024 / 9:49

נשיא ארה"ב לשעבר ממשיך לתקוף את הברית הצבאית, וסיפר כי הבהיר לאחד ממנהיגיה במהלך כהונתו הראשונה שלא יגן על ארצו אם היא לא תעמוד בהתחייבויותיה: "אמרתי לא שילמת, אתה עבריין?". הבית הלבן: "דבריו מזעזעים ומטורפים, ביידן ימשיך לחזק את המנהיגות האמריקנית"

דונלד טראמפ בעצרת בקרוליינה הדרומית, ארה"ב, 10 בפברואר 2024. רויטרס
באירופה חוששים משובו לבית הלבן. טראמפ בעצרת בקרוליינה הדרומית, אמש/רויטרס

נשיא ארצות הברית לשעבר דונלד טראמפ אמר הלילה (ראשון) כי הוא היה "מעודד" את רוסיה לפלוש לכל חברת נאט"ו שאינה עומדת בהתחייבויותיה הכספיות לברית. דבריו זכו לגינויים חריפים של הבית הלבן, והמחישו את חוסר הוודאות שצפוי לשרור בקרב הברית המערבית אם יזכה בכהונה שנייה בבחירות לנשיאות בנובמבר.

טראמפ, שקרוב להבטיח את מועמדות המפלגה הרפובליקנית, הסתייג בעצרת בקרוליינה הדרומית מהמשך הסיוע הצבאי לאוקראינה והטיל ספקות לגבי קיומה של נאט"ו, שארצות הברית מהווה את בסיס הכוח המרכזי שלה. גם במהלך כהונתו הראשונה, הוא לא הבטיח לקיים את סעיף 5 באמנת הברית - עקרון שלפיו כל התקפה על חברה בברית כמוה כהתקפה על הברית כולה.

הוא סיפר במהלך פסגה של נאט"ו הוא אמר לאחד מראשי המדינות כי ארצות הברית תחת הנהגתו לא תגן על אף מדינה "עבריינית". "אחד הנשיאים של מדינה גדולה קם ואמר, 'ובכן, אדוני, אם לא נשלם, ורוסיה תתקף אותנו, האם תגן עלינו?'" אמר טראמפ והוסיף: "אמרתי, 'לא שילמת, אתה עבריין?'. לא, לא הייתי מגן עליך. למעשה, הייתי מעודד אותם לעשות מה שהם רוצים לעזאזל. אתה צריך לשלם. אתה חייב לשלם את החשבונות שלך'".

דובר הבית הלבן אנדרו בייטס אמר בתגובה לדבריו של טראמפ כי "עידוד פלישות של משטרים רצחניים לבעלות בריתנו הקרובות ביותר הוא מזעזע ומטורף, והוא מסכן את הביטחון הלאומי האמריקני, היציבות העולמית ואת הכלכלה שלנו מבית".

הוא הוסיף הנשיא ביידן שיקם את הבריתות של וושינגטון בעולם עם כניסתו לתפקיד ב-2021, כשהוא מבטיח שנאט"ו היא כיום "הגדולה והחיונית ביותר שהייתה מאז ומעולם". "במקום לקרוא למלחמות ולקדם כאוס מוטרף, הנשיא ביידן ימשיך לחזק את המנהיגות האמריקנית ולעמוד על האינטרסים הביטחוניים הלאומיים שלנו - לא נגדם", מסר דוברו.

טראמפ איים בעת נשיאותו לפרוש מנאט"ו, קיצץ במימון הביטחוני של הברית והתלונן שוב ושוב על כך שארצות הברית משלמת יותר ממה שהיא צריכה. עם זאת, מזכ"ל נאט"ו ינס סטולטנברג אמר בחודש שעבר כי הוא לא מאמין שהוא יעזוב את הברית הצפון-אטלנטית אם אכן ייבחר לכהונה שנייה, תרחיש המעורר דאגה רבה ברחבי אירופה.

סטולטנברג, שדוחף את המדינות החברות להגדיל את הוצאות הביטחון, אמר כי בעלות הברית האירופיות מגדילות את התרומות הצבאיות שלהן ו"נעות בכיוון הנכון". אך בחודש שעבר, טראמפ אמר במהלך עצרת פוליטית כי הוא לא מאמין שחברות נאט"ו היו באות לעזרתה של ארצות הברית אילו הייתה מותקפת.

בנוגע למלחמתה של רוסיה באוקראינה, טראמפ קרא לעצירת ההסלמה והתלונן על המיליארדים שהושקעו בה עד כה, אם כי הציג מעט הצעות מדיניות מוחשיות לסיומה.

מאז תחילת הפלישה של רוסיה לאוקראינה בפברואר 2022, הסיוע האמריקני לאוקראינה הסתכם בכ-75 מיליארד דולר, בעוד שחברות נאט"ו אחרות ומדינות שותפות יחד סיפקו יותר ממאה מיליארד דולר, לפי מזכ"ל הברית.

חבילת סיוע גדולה נוספת שגיבש ממשל ביידן לאוקראינה תקועה במשך חודשים ארוכים בקונגרס, לאור דרישותיהם של הרפובליקנים לקשור אותה לרפורמה בתחום ההגירה - רק כדי להפיל אותה בשבוע שעבר בלחץ טראמפ, שחושש מלתת לנשיא הישג לפני הבחירות.

כעת, מנסים חברי קונגרס דמוקרטים ורפובליקנים לקדם בנפרד את המשך הסיוע הצבאי לקייב, הסובלת ממחסור הולך וגובר בתחמושת, אך לא ברור אם תומכיו של טראמפ לא יסכלו זאת פעם נוספת.

דבריו של טראמפ ביום שבת עוררו במהרה דאגה בקרב פרשנים פוליטיים רבים ארצות הברית. "נשמע כאילו טראמפ מעודד את רוסיה לתקוף את בעלות בריתנו בנאט"ו", כתב דיוויד קורן, פרשן ברשת MSNBC ב-X.

במקביל, הפרשנית הפוליטית השמרנית אליסה פארה גריפין אמרה כי דבריו של טראמפ הם "מוזיקה" לאוזניו של מנהיג רוסיה ולדימיר פוטין.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully