וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דיווח: צרפת העבירה ללבנון הצעה לסיום הלחימה בין חיזבאללה לישראל

עודכן לאחרונה: 13.2.2024 / 9:16

במסמך, שהגיע לידי רויטרס, מציעה פריז לנסיגת יחידת רדואן למרחק של עשרה קילומטרים מהגבול במטרה למנוע מהסכסוך "לצאת משליטה" ולהגיע להפסקת אש, "כשהתנאים יהיו נכונים". בהמשך, מציעה צרפת משא ומתן לסיום מחלוקות הגבול בין ישראל ללבנון

כלי טיס תקף רכב ובו פעילי חיזבאללה לצד תקיפות נוספות בשטח לבנון/דובר צה"ל

צרפת העבירה הצעה כתובה ללבנון לסיום הלחימה בין חיזבאללה ללבנון - כך לפי מסמך שהגיע לידי סוכנות הידיעות רויטרס, שהוא ההצעה הכתובה הראשונה המוגשת לביירות בתום שבועות של מאמצי תיווך מערבי. לפי ההצעה, לוחמי יחידת רדוואן ייסוגו למרחק של עד עשרה קילומטרים מגבול הצפון.

המסמך הועבר לבכירים בלבנון, כולל לראש הממשלה נג'יב מיקאתי, על ידי שר החוץ של צרפת סטפן סז'ורן בשבוע שעבר, כך לפי ארבעה בכירים לבנונים ושלושה גורמים רשמיים בצרפת. המטרה של ההצעה היא למנוע מהסכסוך "לצאת משליטה" ולהגיע להפסקת אש, "כשהתנאים יהיו נכונים". בהמשך, מציעה צרפת משא ומתן לסיום מחלוקות הגבול בין ישראל ללבנון.

ואולם, חיזבאללה דוחה באופן רשמי את האפשרות לקיים שיחות לרגיעה בגבול עד לסיומה של המלחמה בעזה, עמדה שעליה חזר נציג של הארגון השיעי בתגובה לשאלות על הדיווח של רויטרס. "האויב לא נמצא בעמדה לכפות תנאים", אמר בכיר חיזבאללה חסן פדלאללה, שסירב להגיב על פרטי ההצעה או אם הארגון קיבל אותה.

חברי חיזבאללה בהלווייתו של בכיר כוח רדואן וויסאם טוויל בדרום לבנון, 9 בינואר 2024. רויטרס
בחיזבאללה מסרבים לנצור אש עד סיום המלחמה בעזה. הלוויית מפקד כוח רדוואן וויסאם טוויל, בחודש שעבר/רויטרס

חיזבאללה, לפי ההצעה, יפרק את כל המוצבים והמתקנים שלו הסמוכים לגבול הצפון, ויסיג את כוחותיו כעשרה קילומטרים צפונה. המרחק הזה אינו צפוי לספק את ישראל, שכן החלטת מועצת הביטחון עם סיום מלחמת לבנון השנייה ב-2006 קבעה כי על הארגון הנתמך על ידי איראן לסגת לנהר הליטני, כ-30 ק"מ מצפון לגבול.

דיפלומט מערבי, המעורה בפרטי ההצעה שנוסחה על פני שני דפים, אמר כי הנסיגה למרחק הקצר אמורה להבטיח שחיזבאללה לא יוכל לתקוף את ישובי הגבול המטווחים עם טילים נגד טנקים, בפשרה שהוא עשוי לקבל, לדבריו. בנוסף לכך, כ-15 אלף חיילים מצבא לבנון - הסובל מנחיתות ביכולותיו הצבאיות בהשוואה לחיזבאללה - ייפרסו בדרום המדינה, מעוז חיזבאללה, שרבים מלוחמיו חיים באזור ומתמזגים בחברה בעתות שלום.

בעוד שבשבועות האחרונים פורסמו פרטים על מאמצי תיווך דומים של השליח האמריקני למזרח התיכון, עמוס הוכשטיין, ברויטרס חשפו את הפרטים המלאים של ההצעה הצרפתית הכתובה, הכוללת שלושה שלבים על פני עשרה ימים. גורם דיפלומטי צרפתי מסר כי ההצעה הוגשה לממשלות ישראל ולבנון ולחיזבאללה. בחודש שעבר דווח ברויטרס כי חיזבאללה דחה רעיונות שהעלה הוכשטיין, שהוביל את המאמצים הדיפלומטיים, בעודו משאיר את הדלת פתוחה בפני דיפלומטיה.

צרפת, השליטה הקולוניאלית לשעבר של לבנון, רואה בעצמה כמי שאמורה להבטיח את ביטחונה. כ-20 אלף מאזרחיה חיים בלבנון, וכ-800 חיילים צרפתים משרתים בכוח שמירת השלום של האו"ם במדינה (יוניפי"ל), שלא אוכף את החלטת מועצת הביטחון שסיימה את מלחמת לבנון השנייה.

"הגשנו הצעות. אנחנו בקשר עם האמריקנים וחשוב שנאחד את כל היוזמות ונגיע לשלום", אמר אתמול סז'ורן במסיבת עיתונאים.

עוד בוואלה!

הזרוע הארוכה של טהראן: רשת המיליציות שפרסה איראן באזור

לכתבה המלאה
שר החוץ של צרפת סטפן סז'ורן (מימין) ושר החוץ של לבנון בו חביב בביירות, 6 בפברואר 2024. רויטרס
שר החוץ של צרפת (מימין) לצד עמיתו הלבנוני בביירות, בשבוע שעבר/רויטרס

אחד הבכירים הלבנונים אמר כי המסמך מגבש רעיונות שנידונו במגעים עם שליחים מערביים והועברו לחיזבאללה. פקידים צרפתים אמרו ללבנונים כי לא מדובר במסמך סופי, לאחר שביירות העלתה התנגדויות לחלקים ממנו. גורם ישראלי רשמי אמר כי הצעה כזו התקבלה ונידונה בממשלה.

דובר משרד החוץ בוושינגטון אמר בתגובה לדיווח האחרון של רויטרס כי ארצות הברית "ממשיכה לבחון את כל האפשרויות הדיפלומטיות עם עמיתינו הישראלים והלבנונים כדי להשיב את השקט ולהימנע מהסלמה". הבית הלבן לא הגיב.

בכיר לבנוני אמר כי כמה סעיפים עוררו דאגה בביירות, כולל הדרישה של ארגונים חמושים לפרק מבנים ומתקנים הסמוכים לגבול, שלדברי הבכיר מנוסחת במעורפל ויכולה להוות דרישה לצעדים נגד מוסדות אזרחיים המזוהים עם חיזבאללה.

עשרות אלפי בני אדם נמלטו מבתיהם משני צדי הגבול מאז תחילת הלחימה ב-8 באוקטובר, יום למחרת מתקפת הפתע של חמאס והטבח ביישובי הדרום. קרוב ל-200 אנשי חיזבאללה נהרגו בתקיפות של צה"ל, בנוסף לחמושים מארגונים אחרים וכמה אזרחים. בישראל, עשרה חיילים וחמישה אזרחים נהרגו בתקריות לאורך הגבול.

שליחים מערביים רבים ביקרו בביירות כדי לדון בדרכים להרגיע את הלחימה, בעיקר עם נציגי מדינה לבנונים ולא עם חיזבאללה, המוגדר על ידי ארצות הברית כארגון טרור.

אחד הבכירים הלבנונים אמר כי משלחת טכנית צרפתית חזרה לביירות יומיים לאחר ביקורו של סז'ורן כדי לדון בפרטים, בעקבות התנגדות הלבנונים. בכיר לבנוני אחר אמר כי ביירות לא הגיבה להצעה, והוסיף כי היא אינה חתומה או מתוארכת ולכן אינה נחשבת רשמית מספיק כדי להצדיק תגובה.

תכנית בשלושה שלבים

ההצעה הצרפתית היא בעלת מאפיינים דומים להפסקת האש שסיימה את מבצע "עינבי זעם" ב-1996, וכן את החלטת מועצת הביטחון 1701 שסיימה את המלחמה ב-2006.

בשלב הראשון, ישראל וחיזבאללה ינצרו את האש במקביל. כעבור שלושה ימים, יחל השלב השני עם הנסיגה של חיזבאללה למרחק של עשרה קילומטרים מצפון לגבול, בעוד שצבא לבנון יחל להתפרס בדרום וישראל תפסיק את הטיסות בשמי לבנון.

בשלב שלישי, שיחל בתוך עשרה ימים, לבנון וישראל יחדשו את המשא ומתן על סימון הגבול היבשתי "באופן הדרגתי" ובתמיכת יוניפי"ל. הן גם ינהלו משא ומתן על מפת דרכים שתבטיח את הקמתו של אזור חיץ בין הגבול לנהר הליטני, שבו לא יהיו פרוסים ארגונים חמושים. חיזבאללה אותת בעבר כי הוא עשוי לתמוך במשא ומתן של ממשלת לבנון עם ישראל על המחלוקות לאורך הגבול.

ההצעה גם קוראת למאמץ בינלאומי לתמוך בפריסת צבא לבנון באמצעות "מימון, ציוד, אימונים" של הכוח, שנחלש קשות בשל המשבר הכלכלי החריף במדינה. היא גם קראה ל"פיתוח כלכלי-חברתי של דרום לבנון".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully