וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הזרוע הארוכה של טהראן: רשת המיליציות שפרסה איראן באזור

עודכן לאחרונה: 10.2.2024 / 12:33

מלבנון ועד תימן, הרפובליקה האסלאמית טיפחה במשך שנים ארוכות ארגוני טרור חמושים היטב שעושים את העבודה המלוכלכת במקומה. אף שמידת השליטה שלה עליהם אינה חד-משמעית, כל חברי "ציר ההתנגדות" פועלים נגד ארה"ב וישראל מאז 7 באוקטובר

תקיפות ארצות הברית בעיר אל-קאים בעיראק/שימוש לפי סעיף 27 א' לחוק זכויות יוצרים

איראן בנתה במשך שנים ארוכות רשת רחבה של קבוצות חמושות הפועלות במדינות ברחבי המזרח התיכון, שהחלו לתקוף יעדים אמריקניים וספינות זרות מאז שוושינגטון התייצבה לצד ישראל אחרי 7 באוקטובר.

כולן מתנגדות לישראל ולארה"ב והן חלק ממה שהן מכנות "ציר ההתנגדות", אף שיש ויכוחים על מידת עצמאותן ושליטתן על של טהראן עליהן. בעקבות הרג של שלושה חיילים אמריקנים במתקפה בירדן בחודש שעבר, פתחה וושינגטון בסדרת תקיפות נגד המיליציות בעיראק ובסוריה, במקביל למערכה היא מנהלת נגד החות'ים בתימן.

אנשי מיליציית גדודי חיזבאללה דורכים על דגל ישראל במצעד יום ירושלים בבגדאד, עיראק, 25 ביולי 2014. רויטרס
אנשי מיליציית גדודי חיזבאללה דורכים על דגל ישראל במצעד יום ירושלים בבגדאד, עיראק, 25 ביולי 2014/רויטרס

גדודי חיזבאללה בעיראק

בניסיון לטשטש את פעילותן, התאגדו כמה מיליציות שיעיות הנתמכות על ידי איראן למעין קואליציה רופפת שקיבלה אחריות על יותר מ-150 התקפות נגד כוחות אמריקניים בסוריה ובעיראק. אחת המיליציות המרכזיות בשורותיה היא גדודי חיזבאללה, שלפי ההערכות הובילה את ההתקפה הקטלנית בירדן בחודש שעבר.

היא נוסדה בעקבות הפלישה האמריקנית לעיראק ב-2003, ועשתה לעצמה מוניטין של התקפות קטלניות נגד מטרות צבאיות ודיפלומטיות בשנות ה-2000, תוך שימוש בשילוב של ירי צלפים, רקטות ופצצות מרגמה ומטעני צד. ארה"ב הכריזה עליה ארגון טרור בשנת 2009.

מייסדה ומנהיגה היה אבו מהדי אל-מוהנדיס, שהחזיק גם באזרחות איראנית וחוסל בתקיפת מל"ט אמריקני ב-2020, יחד עם מפקד כוח קודס האיראני קאסם סולימאני, בנמל התעופה הבינלאומי של בגדאד.

היא מחזיקה באידיאולוגיה שיעית על-לאומית, הרואה בגבולות בין עיראק, סוריה ולבנון מבנים מערביים ובחיילים האמריקנים בעיראק כובשים זרים שיש לגרשם בכוח. היא נלחמה לצד מיליציות שיעיות אחרות נגד מורדים סונים ברובם במהלך מלחמת האזרחים בסוריה והמשיכה לפעול בסוריה מאז.

יש לה אלפי לוחמים וארסנל של מל"טים, רקטות וטילים בליסטיים לטווח קצר, לפי גורמים עיראקיים וחברים בארגון. ארצות הברית תקפה עמדות, בסיסים ומרכזי אימונים ולוגיסטיקה של גדודי חיזבאללה כמה פעמים במהלך השנים האחרונות, כולל במהלך סבב הלחימה הנוכחי.

ביום רביעי, כטב"ם אמריקני תקף כלי רכב בבגדאד שבו בכיר הארגון אבו באקר א-סעאדי, שהוגדר מי שהוביל את התקיפות על הכוחות האמריקניים באזור. ב-24 בינואר הותקפו יעדים של גדודי חיזבאללה במעוזו בג'ורף א-סחאר, כ-50 ק"מ מדרום לבגדאד, כנקמה על תקיפות מל"טים וטילים.

עוד בוואלה!

ארה"ב רוצה להימנע ממלחמה אזורית, אך תקיפותיה יתקשו להשיג את מטרותיה

לכתבה המלאה
מצעד צבאי של המורדים החות'ים לציון השתלטותם על הבירה צנעא, תימן, 21 בספטמבר 2023. רויטרס
מצעד צבאי של המורדים החות'ים לציון השתלטותם על הבירה צנעא, תימן, 21 בספטמבר 2023/רויטרס

התנועה החות'ית, השולטת בחלקים גדולים של תימן, הודיעה כי נכנסה לעימות ב-31 באוקטובר, ושיגרה מל"טים וטילים לעבר ישראל במרחק של יותר מאלף קילומטרים ממקום מושבם בצנעא.

בנובמבר הרחיבו המורדים השיעיים את מעורבותם במלחמה בתקיפת ספינות בדרום הים האדום, בטענה שהם מכוונים לספינות השייכות לישראלים או בדרכם לנמלי ישראל - אם כי לחלק מהספינות שהותקפו לא היו קשרים ישראליים ידועים.

בעקבות המערכה פתחו ארצות הברית ובריטניה בינואר בתקיפות אוויריות נגד יעדים חות'ים בתימן. החות'ים הכריזו כי כל הספינות וספינות המלחמה של ארצות הברית ובריטניה שישתתפו ב"תוקפנות" יהיו מטרות עבור הארגון. ההתקפות שיבשו את המסחר הבינלאומי בנתיב השיט הקצר ביותר בין אירופה לאסיה, והובילו כמה חברות ספנות לנתב מחדש את כלי השיט שלהן.

ארה"ב סבורה כי משמרות המהפכה של איראן מסייעים לתכנן ולהוציא לפועל את מתקפות הטילים והמל"טים של החות'ים. איראן מכחישה מעורבות כזאת, אך בחודש שעבר דווח ברויטרס כי מפקדים ממשמרות המהפכה ומחיזבאללה נמצאים בשטח בתימן ומסייעים לכוון ולפקח על התקפות החות'ים על ספינות בים האדום. החות'ים הכחישו כל מעורבות של חיזבאללה או איראן.

במקביל, החזירה ארצות הברית החות'ים לרשימת ארגוני הטרור שלה בתגובה למתקפות הספנות.

חברי משמרות המהפכה בתרגיל במחוז אזרבייג'ן המזרחית, איראן, 17 באוקטובר 2022. רויטרס
חברי משמרות המהפכה בתרגיל במחוז אזרבייג'ן המזרחית, איראן, 17 באוקטובר 2022/רויטרס

חיזבאללה

חיזבאללה תוקף כמעט מדי יום מטרות ישראליות בגבול לבנון-ישראל מאז 8 באוקטובר, מה שהוביל לחילופי האש הכבדים ביותר בין הצדדים מאז מלחמת לבנון השנייה ב-2006.

חיזבאללה טוען כי ההתקפות שלו סייעו למתוח את הצבא הישראלי ובמקביל עקרו עשרות אלפי ישראלים שנמלטו מבתיהם הסמוכים לגבול. תקיפות אוויריות וארטילריות ישראליות אילצו גם עשרות אלפי לבנונים להימלט מבתיהם בדרום.

יותר מ-150 לוחמי חיזבאללה ולפחות 25 אזרחים לבנונים נהרגו, בנוסף לפחות לתשעה חיילים ישראלים ואזרח. עמוס הוכשטיין, שליח של הממשל האמריקני מוביל את המאמצים למנוע מהאלימות להידרדר לעימות גדול עוד יותר כפי שמזהירה ישראל.

חיזבאללה, שהוקם על ידי משמרות המהפכה של איראן ב-1982, שימש מודל לקבוצות אחרות הנתמכות על ידי טהראן ברחבי האזור, ואף ייעץ או אימן כמה מהן. הארגון נחשב לחזק יותר מהמדינה הלבנונית ושותף לאידיאולוגיה האסלאמית-שיעית של איראן. הוא מוגדר ארגון טרור על ידי ארצות הברית.

חטיבת פאטמיון

חטיבת פאטמיון היא מיליציה אפגנית המאומנת על ידי משמרות המהפכה, ונפרסה בסוריה כדי לסייע למשטרו של בשאר אסד. לוחמיה גויסו מקרב מיליוני הפליטים האפגנים החיים באיראן, רובם משתייכים למיעוט ההאזרה השיעי הנרדף על ידי משטר טליבאן הסוני.

כמה מלוחמיה נהרגו בתקיפות של ארצות הברית בסוף השבוע, בהם עלי חוסייני, מפקד במיליציה שתמונותיו לצדו של סולימאני פורסמו ברשתות החברתיות לאחר מותו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully