וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ברפיח נערכים למתקפה של ישראל: "הילדים שואלים לאן נלך ואם הם ימותו"

רויטרס וגיא אלסטר

עודכן לאחרונה: 11.2.2024 / 17:44

יותר ממיליון פלסטינים מצטופפים בעיר הדרומית, המפלט הבטוח היחסית האחרון ברצועה, שכעת סומן כמטרה הבאה של צה"ל: "כל יום אנחנו במנוסה". בחמאס מזהירים מקריסת המו"מ, כשלפי דיווחים במצרים לוחצים עליו להתפשר - בעודם מאיימים בהשעיית הסכם השלום אם ישראל תתקוף ברפיח

גדר שהקים צבא מצרים בגבול עם עזה/רשתות חברתיות

האוהל של משפחת אבו מוסטפא עומד מול גדר הבטון והמתכת הגבוהה המפרידה בין עזה למצרים ברפיח, המקום הבטוח יחסית האחרון ברצועה שנחרבה במלחמה בין ישראל לחמאס - אך כזה שסומן כמטרה הבאה של צה"ל.

המשפחה נמנית על יותר ממיליון פלסטינים המצטופפים כעת באזור רפיח, וחוששים שלא נותר להם לאן להימלט בתוך הרצועה הצפופה, שהפכה ברובה לעיי חורבות ושהלחימה בה עדיין משתוללת. "כל יום אנחנו במנוסה. העקירה קשה כי יש לי שתי בנות עם מוגבלות. אני לא יכולה לסחוב אותן. אין לי מכונית או עגלה", אמרה לילא אבו מוסטפא. "אם תהיה עקירה נוספת, אני לא זזה".

ראש הממשלה בנימין נתניהו הורה על תוכנית פינוי לאזרחים ברפיח, הלנים ברחובות ובמגרשי חניה ריקים, על חוף הים או כמו משפחת אבו מוסטפא, ברצועה החולית בגבול מצרים. אך סוכנויות סיוע אומרות כי כל מתקפה על העיר תהיה קטסטרופלית, בעוד שבעולם מזהירים מהשלכות חמורות.

משפחת אבו מוסטפא בעיר רפיח, סמוך לגדר הגבול עם מצרים, 10 בפברואר 2024. רויטרס
"אם תהיה עקירה נוספת, אני לא זזה". משפחת אבו מוסטפא בסמוך לגדר עם מצרים/רויטרס

המלחמה החלה ב-7 באוקטובר, שחמאס פשט על יישובים בסמוך לגדר, רצח 1,200 בני אדם, רובם אזרחים, וחטף כ-250 בני ערובה. יותר מ-130 מהם עדיין מוחזקים בעזה, כשלפי ההערכות, כמה עשרות מהם אינם בין החיים כבר.

ארבעה חודשים לאחר מכן, עזה הרוסה. תחת הפצצה יומיומית מאסיבית, השתלטו כוחות צה"ל על רוב הרצועה והרסו בתים, מבני ציבור ותשתיות באמצעות תקיפות אוויריות, ירי ארטילרי ופיצוצים מבוקרים. רשויות הבריאות הפלסטיניות, הנשלטות בידי חמאס, דיווחו על יותר מ-28 אלף הרוגים במלחמה, כ-70% מהם נשים וילדים, אף שהן לא מפרטות כמה מההרוגים הם חמושים.

לפי צה"ל, חלק ניכר מהנפגעים הם אנשי חמאס וארגוני טרור אחרים, הפועלים מתוך האוכלוסייה האזרחית ומסכנים אותה.

לפי נתונים שונים, יותר מ-85% מתושבי הרצועה איבדו את בתיהם, כשלפי האו"ם כמעט אחד מכל עשרה ילדים בני פחות מחמש סובל מתת-תזונה חמורה.

בישראל אומרים שיש להם שני יעדים מרכזיים במבצע - מיטוט חמאס והחזרת החטופים - אך האשראי הבינלאומי, במיוחד מארצות הברית, הולך ואוזל. כל זאת לאור מחאה הולכת ומחריפה מצד משפחותיהם של החטופים, הסבורים שהממשלה לא עשה מספיק כדי להגיע לעסקה חדשה עם חמאס.

בשבוע שעבר, הממשלה דחתה את הצעת הנגד של חמאס, הדורש את הפסקת הלחימה ותנאים נוספים שלהם מסרבת ישראל. מקורות ביטחוניים במצרים אמרו כי מתכוננות שיחות נוספות על הפסקת אש ביום שלישי, בהשתתפות בכירים מקטאר וארצות הברית כמו גם משלחות ישראליות ופלסטיניות.

עוד בוואלה!

12 ימים אחרי שהתחננה לעזרה: נמצאה גופתה של הינד בת ה-6 בעזה

לכתבה המלאה
עשן מיתמר מהעיר חאן יונס כפי שנראה ממחנה אוהלים בעיר רפיח שבדרום רצועת עזה, 11 בפברואר 2024. רויטרס
בעולם מזהירים מאסון הומניטרי כבד. אוהלים ברפיח על רקע עשן המיתמר מחאן יונס, היום/רויטרס

בכיר בחמאס איים היום כי כל פעולה קרקעית של ישראל ברפיח תוביל לקריסת השיחות, בעוד שבוול סטריט ג'ורנל דווח כי מצרים הזהירה את הארגון שנותרו לו שבועיים כדי שיתגמש לפני שהמתקפה תצא לדרך.

קהיר חוששת מנהירת פליטים פלסטינים לחצי האי סיני מרפיח, והיא עיבתה את גדר הביטחון בגבול בשבועות האחרונים. שני מקורות ביטחוניים אמרו לרויטרס בשישי כי קהיר פרסה בשבועיים האחרונים 40 טנקים ונגמ"שים בצפון חצי האי סיני, כדי לחזק את ההגנה על הגבול.

במקביל, מצרים אף הזהירה כי הסכם השלום עם ישראל, שנחתם ב-1979, יושעה אם היא אכן תפלוש לרפיח, כך לפי שני מקורות מצריים ודיפלומט מערבי ששוחחו עם סוכנות הידיעות אי-פי. גם ירדן ואיחוד האמירויות הערביות - שלהן הסכמי שלום עם ישראל - כמו גם מדינות שאין להן יחסים דיפלומטיים רשמיים עם ירושלים, בראשן ערב הסעודית, הזהירו בכל תוקף מפני התקפה על רפיח.

אך עוד לפני הפעולה הקרקעית, הגביר חיל האוויר את התקיפות שלו בעיר הדרומית. אתמול חוסל בכיר במשטרת חמאס בעיר בתקיפת כלי רכב, יחד עם שני אנשים נוספים.

עקורים בעיר רפיח בדרום רצועת עזה, 11 בפברואר 2024. רויטרס
"אני לא יכולה לתאר איך אנחנו מרגישים". עקורים ברפיח/רויטרס

בעודו מסרב להתראיין לכלי תקשורת בישראל, נתניהו ערך היום סבב ריאיונות נוסף עם התקשורת האמריקנית. הוא אמר לרשת ABC כי צה"ל יפעל ברפיח, אך הוסיף כי בישראל מגבשים "תכנית מפורטת" לפינוי אזרחים.

"אנחנו הולכים לעשות את זה. אנחנו הולכים על גדודי הטרור הנותרים של חמאס ברפיח", אמר נתניהו, שטען כי מי שמתנגד לפעולה בעיר הדרומית, "לא רוצה שישראל תנצח". "אנחנו הולכים לעשות את זה תוך מתן מעבר בטוח לאוכלוסייה האזרחית".

בצרפת, דובר משרד החוץ אמר כי "מתקפה ישראלית רחבת היקף ברפיח תוביל לקטסטרופה הומניטרית בלתי-מוצדקת".

בחזרה למשפחת אבו מוסטפא, הם תלו על גדר התיל שעל הגבול עם מצרים את הכביסה שלהם. הם מבשלים את מעט המזון שהם הצליחו לאסוף בפחיות שימורים ריקות על מדורה בחול.

מריאם, שנמלטה מהעיר עזה בתחילת המלחמה עם שלושת ילדיה בני התשע, שבע וחמש, אמרה כי החשש מפני מתקפה על רפיח הוא הנושא בכל שיחה בעיר הצפופה.

"אני לא יכולה לתאר איך אנחנו מרגישים. יש בלאגן בראש שלי. הילדים שלי שואלים אותי כל הזמן מתי ישראל תפלוש לרפיח ולאן נלך ואם נמות. ואין לי את התשובות", אמרה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully