וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הבחירות בפקיסטן: ראש הממשלה לשעבר הכריז ניצחון - וגם יריבו הכלוא

10.2.2024 / 12:15

המפלגה הגדולה ביותר בפרלמנט תהיה זו של נוואז שריף, שכיהן בתפקיד כבר שלוש פעמים ונחשב למועמד המועדף על הצבא. מנגד, גוש העצמאיים יהיה הגדול ביותר - ורובו תומך באימראן חאן, שנידון לעונשי מאסר ממושכים. אי-הוודאות הפוליטית עשויה להחריף את המשבר במעצמה הגרעינית

תומכיו של ראש הממשלה לשעבר אימראן חאן עוקבים אחר ספירת התוצאות בבחירות לפרלמנט במטה המפלגה בבירה אסלאמאבאד, 8 בפברואר 2024. רויטרס
תומכיו של ראש הממשלה לשעבר אימראן חאן עוקבים אחר ספירת התוצאות בבחירות לפרלמנט במטה המפלגה בבירה אסלאמאבאד, 8 בפברואר 2024/רויטרס

שני ראשי ממשלת פקיסטן לשעבר, הריבים המרים נוואז שריף ואימראן חאן, הכריזו על ניצחון בבחירות שהוכתמו על ידי פרסום מאוחר של התוצאות ופיגועי טרור, והכניסו את המדינה לסערה פוליטית נוספת.

לפי תוצאות הבחירות שנערכו ביום חמישי, מפלגתו של שריף תהיה הגדולה ביותר בפרלמנט, אך תומכיו של חאן הכלוא, שהתמודדו כעצמאים ולא כגוש אחד לאחר שמפלגתו נפסלה מהתמודדות, זכו ברוב המושבים בסך הכול.

שריף אמר כי מפלגתו תנהל משא ומתן עם סיעות אחרות כדי להקים קואליציה, מכיוון שלא הצליחה להשיג רוב ברור בכוחות עצמה. הודעתו של שריף הגיעה לאחר שיותר משלושה רבעים מ-265 המושבים בפרלמנט הכריזו על המנצחים בהם, יותר מ-24 שעות לאחר סגירת הקלפיות ביום חמישי, שבמהלכו נהרגו 28 בני אדם במתקפות טרור.

מומחים העריכו כי ייתכן שלא יהיה מנצח ברור בבחירות, מה שיוסיף לצרותיה של המדינה ההנאבקת כדי להתאושש ממשבר כלכלי בזמן שהיא מתמודדת עם גל טרור וקיטוב פוליטי חמור.

התוצאות הראו כי המועמדים העצמאים, רובם בתמיכתו של חאן, זכו במספר המושבים הגדול ביותר - 98 מתוך 245 שנספרו נכון לאתמול בערב. הליגה המוסלמית הפקיסטנית של שריף זכתה ב-69 ואילו מפלגת העם הפקיסטנית של בילאוואל בהוטו זרדרי, בנה של ראש הממשלה לשעבר בנזיר בוטו, שנרצחה, זכתה ב-51 מושבים. יתר המושבים הלכו למפלגות קטנות ומועמדים עצמאיים אחרים.

"הליגה המוסלמית הפקיסטנית היא המפלגה הגדולה ביותר במדינה היום אחרי הבחירות וזו חובתנו להוציא את המדינה הזו מהסערה", אמר שריף לקהל תומכיו שהתאסף מחוץ לביתו בעיר לאהור שבמזרח המדינה. "כל מי שיש לו את המנדט, בין אם עצמאים או מפלגות, אנחנו מכבדים את המנדט שקיבל", אמר. "אנחנו מזמינים אותם לשבת איתנו ולעזור לאומה הפצועה הזו לעמוד שוב על הרגליים".

ראש ממשלת פקיסטן לשעבר נוואז שריף אחרי פרסום תוצאות הבחירות בעיר לאהור, 9 בפברואר 2024. רויטרס
ראש ממשלת פקיסטן לשעבר נוואז שריף אחרי פרסום תוצאות הבחירות בעיר לאהור, 9 בפברואר 2024/רויטרס

מפלגתו של חאן פקיסטן, תחריק אי-אינסאף, פרסמה הודעה ממנו, שנוצרה באמצעות בינה מלאכותית, ושותפה בחשבון ה-X. במסר, שככל הרנאה הועבר באמצעות עורכי דינו, דחה חאן בן ה-71 את טענתו של שריף, בירך את תומכיו על "ניצחון" בבחירות והפציר בהם לחגוג ולהגן על הצבעתם.

"סמכתי על כך שכולכם תצאו להצביע - וכיבדתם את האמון הזה ושיעור ההצבעה העצום שלכם הדהים את כולם", נכתב בהודעה, שהוסיפה כי איש לא יקבל את טענתו של שריף משום שזכה בפחות מנדטים ובשל "זיופים" בהצבעה.

כוכב הקריקט לשעבר חאן נמצא בכלא מאז אוגוסט, והוא הורשע שלוש פעמים בשישה ימים לפני הבחירות. הוא נידון לשבע, עשר ו-14 שנות מאסר בתיקים שונים הקשורים לסודות מדינה, שחיתות ונישואים בלתי חוקיים.

שריף בן ה-74, שכיהן כבר שלוש פעמים כראש ממשלה, חזר מארבע שנות גלות שכפה על עצמו בבריטניה בסוף השנה שעברה, לאחר שהתמודד בבחירות האחרונות מתא הכלא לאחר שהורשע בשחיתות. הוא נחשב למועמד המוביל להנהיג את המדינה, לאחר שקבר סכסוך ארוך שנים עם הצבא החזק.

שריף אמר כי מפלגתו הייתה מעדיפה לזכות ברוב משלה, אך בהיעדר זה היא תיצור קשר עם אחרים, כולל עם הנשיא לשעבר אסיף עלי זרדרי ממפלגתו של בהוטו, כדי לפתוח במשא ומתן כבר ביום שישי בלילה.

בתגובה ראשונה, עוזר בכיר של חאן אמר כי מנהיגי המפלגה יקיימו שיחות בינם לבין עצמם וגם יפגשו את חאן בכלא ביום שבת כדי לדון בתוצאות. תוצאות ההצבעה התעכבו באופן חריג, וממשלת המעבר ייחסה זאת להשעיית שירותי הטלפון הסלולרי, שיושמה כאמצעי אבטחה לקראת הבחירות.

חברי פרלמנט עצמאיים אינם יכולים להרכיב ממשלה בכוחות עצמם תחת שיטת הבחירות המורכבת של פקיסטן, הכוללת גם מושבים שמורים שיוקצו למפלגות על בסיס זכייתם. עם זאת, לעצמאים יש אפשרות להצטרף לכל מפלגה שהיא אחרי הבחירות.

"הכרזה בזמן על התוצאות, שתוביל להקמה חלקה של ממשלה חדשה, תפחית את אי-הוודאות הפוליטית והמדיניות", אמרו בחברת דירוג האשראי מודי'ס. "זה קריטי למדינה שמתמודדת עם תנאים מאקרו-כלכליים מאתגרים מאוד". העיכוב בהכרזה על התוצאות היה חריג עבור פקיסטן, ומדד המניות של קראצ'י והאג"ח הממשלתי של פקיסטן נפלו בגלל חוסר הוודאות.

חאן, שמפלגתו ניצחה בבחירות הקודמות, הודח על ידי הפרלמנט לפני כשנתיים ומאז היה נתון למאבקים משפטיים ממושכים שהסתיימו בכליאתו. הוא מאמין שהצבא החזק עומד מאחורי הדיכוי שנועד לחסל את מפלגתו, בעוד פרשנים ומתנגדיו אומרים כי שריף זוכה לגיבוי מהגנרלים.

עוד בוואלה!

יום לפני הבחירות: 26 הרוגים בפיגועים ליד מטות מועמדים בפקיסטן

לכתבה המלאה

הצבא קרא ליציבות

הצבא שלט במדינה החמושה בנשק גרעיני, באופן ישיר או עקיף, ב-76 שנות עצמאותה מבריטניה, אך במשך כמה שנים הוא דבק בכך שאינו מתערב בפוליטיקה. מפקד צבא פקיסטן, אסים מוניר, בירך את המדינה על "הניהול המוצלח" של הבחירות הארציות, ואמר כי המדינה זקוקה ל"ידיים יציבות" כדי להתקדם מהפוליטיקה של "אנרכיה וקיטוב".

"אני מאחל שהבחירות הללו יביאו ליציבות פוליטית וכלכלית ויוכיחו את עצמן כמבשרות השלום והשגשוג עבור פקיסטן האהובה שלנו", נכתב בהודעה שפרסמה זרוע התקשורת של הצבא.

מומחים אומרים כי ממשלה קואליציונית תתקשה להתמודד עם האתגרים הרבים - ובראשם בקשת תוכנית חילוץ חדשה מקרן המטבע הבינלאומית, לאחר שההסדר הנוכחי יפוג בעוד שלושה שבועות.

מרווין ויינבאום, מנהל לימודי אפגניסטן ופקיסטן במכון המזרח התיכון בוושינגטון, אמר כי ממשלת קואליציה "תהיה כנראה לא יציבה, חלשה" ו"המפסיד הגדול יהיה הצבא". זאת, לדבריו, משום שהצבא באמת שם את המוניטין שלו על היכולת שלו" להביא ניצחון לשריף. הוא הוסיף כי חוסר ההכרעה "יכול בהחלט להיות בסיס לחשיפה עמוקה עוד יותר לכוחות שיגרמו לחוסר יציבות".

ארצות הברית, בריטניה והאיחוד האירופי הביעו דאגה מהליך הבחירות בפקיסטן, וקראו לחקור את אי- הסדרים שדווחו במהלך ההצבעה. עם זאת, משרד החוץ של פקיסטן מסר בהצהרה כי ההערות הבינלאומיות על הבחירות במדינה מתעלמות מ"העובדה הבלתי ניתנת להכחשה" לפיה פקיסטן ניהלה את הבחירות בהצלחה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully