וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ביידן לא יואשם בפרשת המסמכים המסווגים: "קשיש סימפטי עם זיכרון גרוע"

בעוד שהתובע המיוחד החליט שלא להעמיד לדין את נשיא ארה"ב על מסמכים שאותרו בביתו ובמשרדו, הדוח שלו כלל תיאורים מביכים מאוד עבורו לקראת הבחירות - כולל טענה שהוא שכח את תאריך מותו של בנו. "הזיכרון שלי בסדר גמור", זעם ביידן, בעודו מתבלבל בין נשיאי מצרים ומקסיקו

בווידאו: ביידן התבלבל בין טיילור סוויפט לבריטני ספירס/רויטרס

נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן לא יעמוד לדין על פרשת המסמכים המסווגים שנמצאו בביתו ובמשרד שלו - כך קבע אמש (חמישי) התובע המיוחד בפרשה, רוברט הור, שמנגד ציין בעיות זיכרון קשות אצל הנשיא, בהערות שהובילו לתגובה נזעמת מצדו ולקריאות של הרפבוליקנים שהוא אינו כשיר לתפקיד.

"סביר להניח שביידן היה מציג את עצמו בפני חבר מושבעים, כפי שעשה במהלך הריאיון שלנו איתו, כאדם קשיש וסימפטי, בעל כוונות טובות, אך עם זיכרון גרוע", כתב הור בדוח שלו. הוא הוסיף כי במהלך הראיונות עם צוות התביעה, זיכרונו של הנשיא ביידן היה "מוגבל מאוד". הוא מסר כי ביידן שכח באילו שנים החלה והסתיימה כהונתו כסגן נשיא תחת ברק אובמה, ואף שכח באיזו שנה מת בנו, בו.

בדוח, שאורכו 388 עמודים, נכתב כי ביידן "שמר וחשף במכוון חומרים מסווגים" בתקופה שלאחר שעזב את תפקיד סגן הנשיא - הרבה לפני שהביס את טראמפ ב-2020 והפך לנשיא. הור - שמונה בעבר על ידי טראמפ להיות התובע הראשי של מדינת מרילנד ונבחר על ידי התובע הכללי מארק גרלנד לחקירה כדי לחזק את עצמאותה - אמר כי מסמכים על מדיניות הצבא והחוץ באפגניסטן ונושאים אחרים נמצאו על ידי סוכני FBI.

עם זאת, "אנו מגיעים למסקנה שהראיות אינן מספיקות כדי להרשיע, ואנו מסרבים להמליץ על העמדתו לדין של ביידן בגין החזקתו במסמכים המסווגים על אפגניסטן", כתב. הוא ציין כי "יהיה קשה לשכנע חבר מושבעים שהם צריכים להרשיע אותו - עד אז כבר נשיא לשעבר בשנות ה-80 לחייו - בעבירה חמורה הדורשת מצב נפשי של כוונה".

נשיא ארה"ב ג'ו ביידן באירוע לציון "חודש ההיסטוריה השחורה" בבית הלבן. 7 בפברואר 2023. רויטרס
"אדם קשיש וסימפטי". הנשיא ג'ו ביידן/רויטרס

זאת, בניגוד חריף לחקירה פלילית נפרדת נגד יריבו הצפוי של ביידן לנשיאות בנובמבר, דונלד טראמפ, שמואשם בכך שלקח כמויות עצומות של מסמכים סודיים ביותר לאחר שעזב את הבית הלבן ב-2021, ואז שיבש את הניסיונות להחזירם.

אך יו"ר בית הנבחרים מייק ג'ונסון ומנהיגים רפובליקנים בכירים אחרים בבית הנבחרים כינו את הדוח של הור "מטריד מאוד" ואמרו כי הוא מראה שביידן "אינו כשיר" לנשיאות. זאת אף שטראמפ בעצמו התבלבל לא אחת בין אנשים ואירועים.

בהצהרה חריגה שמסר בשעות הערב בעקבות פרסום הדוח, אמר ביידן כי הוא מרוצה מכך שהחקירה הסתיימה ללא הגשת כתב אישום, אך הוא רתח על דבריו של התובע המיוחד.

"שמחתי לראות שהם הגיעו למסקנה שהאמנתי לאורך כל הדרך שהם יגיעו אליה - שלא יובאו כתבי אישום בתיק הזה והעניין נסגר כעת", אמר. "שיתפתי פעולה לחלוטין, לא הצבתי מחסומים או חיפשתי עיכובים", ציין הנשיא והוסיף כי היה מסור לנושא עד כי כך שקיים עם התביעה ראיונות אישיים במשך יומיים ב-8 וב-9 באוקטובר, יום לאחר מתקפת הטרור בישראל. "הייתי בעיצומו של טיפול במשבר בינלאומי", מסר.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

הטיפול שמאריך את חייהם של חולי סרטן ריאה

בשיתוף העמותה הישראלית לסרטן ריאה

בנוגע להערתו של הור לגבי זיכרונו של ביידן, מסר הנשיא תחילה טען כי "הזיכרון שלי בסדר גמור". לאחר מכן הוסיף וזעם על השאלות בעלות האופי האישי שנועדו לבחון את זיכרונו, כמו לגבי מותו של בנו בו מסרטן ב-2015. "איך לעזאזל הוא מעז להעלות את זה. למען האמת, כששאלו אותי את השאלה חשבתי לעצמי, זה בכלל לא עניינם", מסר.

אך בעודו טוען שזיכרונו אינו בוגד בו, בלבל ביידן בין מצרים ומקסיקו כשהשיב על שאלות בנוגע למלחמה בעזה, ורק הבליט את הסוגייה המדאיגה מצביעים רבים, כולל דמוקרטים: גילו ומצבו המנטלי. לאורך השבוע נקלע הנשיא בן ה-81 - המבוגר ביותר אי-פעם - למבוכות נוספות, כשבלבל בין אנגלה מרקל ועמנואל מקרון לבין קודמיהם המנוחים בתפקיד.

התובע המיוחד בפרשת המסמכים של ג'ו ביידן, רוברט הור. רויטרס
הטיל פצצה פוליטית. התובע המיוחד רוברט הור/רויטרס

היועץ המשפטי של הבית הלבן, ריצ'רד סאובר, ועורך דינו של ביידן, בוב באואר, תקפו את דבריו של התובע המיוחד כ"לא מדויקים ולא הולמים". במכתב ששלו להור, הם כתבו: "הדוח משתמש בשפה מוטה מאוד כדי לתאר דבר שגרתי בקרב עדי ראיה: שכחה של אירועים בני כמה שנים. להערות כאלו אין מקום בדוח של משרד המשפטים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully