וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

זלנסקי החליף את הרמטכ"ל: "נדרשת גישה חדשה למלחמה"

עודכן לאחרונה: 8.2.2024 / 19:55

בתום ימים של שמועות, הודיע נשיא אוקראינה על מינויו של מפקד כוחות היבשה לתפקיד במקומו של ואלרי זלוז'ני, בשינויים הגדולים ביותר בהנהגת הצבא מאז פרוץ המלחמה לפני שנתיים. הרמטכ"ל היוצא הצליח להדוף את רוסיה מקייב עם תחילת הפלישה, אך נכשל במתקפת הנגד בקיץ

תיעוד של התרסקות מטוס רוסי בסמוך לגבול עם אוקראינה/טלגרם

נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי הודיע הערב (חמישי) על החלפת הרמטכ"ל ואלרי זלוז'ני, בתום תקופה ארוכה של שמועות סביב השינויים הגדולים ביותר בהנהגה הצבאית בקייב מאז פרוץ המלחמה עם רוסיה לפני כשנתיים. לדברי זלנסקי, צבא אוקראינה זקוק לשינויים, אך הוסיף כי הגנרל הבכיר צריך להישאר "בצוות שלו".

המלחמה באוקראינה - כל העדכונים

הרמטכ"ל היוצא, שיוחלף על ידי מפקד צבא היבשה אלכסנדר סירסקי, זכה להערכה רבה על הצלחת הכוחות האוקראיניים להדוף את הפולשים הרוסים מקייב, שאותה ניסו לכבוש בימים הראשונים של המלחמה. עם זאת, צבא אוקראינה נחל כישלון במתקפת הנגד שפתח בקיץ האחרון, ושלא הצליחה לשבור את קווי ההגנה הרוסיים שהיו מבוצרים היטב.

זלנסקי ציין כי הכוחות האוקראיניים הצליחו להוכיח בשנה החולפת כי הם מסוגלים להשיג שליטה מחודשת על השמיים, אך לא עמדו במשימות שלהם בשטח.

כעת, כוחותיו של נשיא רוסיה ולדימיר פוטין הם אלו ששוב נמצאים במתקפה, בעוד שקייב נואשת להמשך הסיוע האמריקני התקוע בשל מאבקי כוחות בין הרפובליקנים לדמוקרטים בקונגרס.

נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי לצדו של הרטמכ"ל היוצא זלוז'ני. חשבון הטלגרם של זלנסקי, צילום מסך
מנסים לשדר מסר של אחדות. זלנסקי וזלוז'ני, היום/צילום מסך, חשבון הטלגרם של זלנסקי

ההודעה של זלנסקי נמסרה בתום פגישה של השניים, שבמהלכה הם צולמו מחייכים ולוחצים ידיים, ככל הנראה כדי לשדר אחדות לציבור המודאג ממאבקי הכוח הפנימיים בעיצומה של המלחמה. לדברי נשיא אוקראינה, יש צורך מידי בגישה חדשה לגבי גיוסם של חיילים חדשים לצבא. הרמטכ"ל היוצא שאף לגייס עוד כחצי מיליון חיילים, אך זלנסקי נרתע מכך לאור השחיקה הגוברת בקרב האוקראינים מהמשך המלחמה.

בהצהרה שמסר ממש בסמיכות לזו של זלנסקי, אמר זלוז'ני, שזכה לכינוי "גנרל הברזל" כי הייתה לו "שיחה חשובה ורצינית" עם הנשיא וכי התקבלה החלטה לגבי שינוי בטקטיקות ובאסטרטגיה בשדה הקרב. "המשימות של 2022 הן שונות מאלו של 2024. לכן, כולם צריכים להשתנות ולהסתגל למציאות החדשה גם כן. גם לנצח ביחד", מסר.

שר ההגנה רוסטם אומרוב, שבעצמו מונה לפני כמה חודשים לתפקיד, מסר הצהרה נפרדת משלו, עם מסרים דומים. "המלחמה לא נשארת אותו הדבר. המלחמה משתנה ודורשת שינוי. יש צורך בגישות חדשות ובאסטרטגיות חדשות", אמר. "היום, התקבלה החלטה על הצורך לערוך שינויים בהנהגת הכוחות המזוינים של אוקראינה".

עוד בוואלה!

מאבקי כוחות באוקראינה: זלנסקי ביקש מהרמטכ"ל להתפטר

לכתבה המלאה
חיילים מצבא אוקראינה באזור באחמוט, 8 בפברואר 2024. רויטרס
הדחת הרמטכ"ל עשויה לפגוע במוראל בחזית. חיילים אוקראינים באזור באחמוט, היום/רויטרס

הדחתו של הרטמכ"ל, שלפי הסקרים זכה ליותר מ-90% תמיכה של הציבור, בהשוואה לכ-77% של זלנסקי, עלולה לפגוע עוד יותר במורל של הכוחות האוקראיניים בחזית, שם הם סובלים מאבידות כבדות וממחסור חמור בכוח אדם ובציוד.

עיקר הלחימה בימים האחרונים הוא בעיר אדבייקה שבמחוז דונייצק, שאותה מנסה מוסקבה לכבוש תקופה ארוכה ובימים האחרונים הצליחה להשיג אחיזה בה. כיבוש העיר, שבה התגוררו כ-30 אלף איש טרום המלחמה וכעת נותרה עיי חורבות, יהיה ההצלחה הראשונה של צבא רוסיה מאז השתלטותו על העיר באחמוט במאי האחרון.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully