וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הגדול בתולדות המדינה: הכנסת אישרה בקריאה ראשונה את התקציב לשנת 2024

עודכן לאחרונה: 7.2.2024 / 20:23

המליאה אישרה תקציב בסך 582 מיליארד שקלים - סכום שגבוה יותר ב-68 מיליארד מהתקציב הראשוני שנקבע במאי אשתקד. התקציב כולל קיצוצים משמעותיים במשרדי הממשלה, מלבד בתקציבי הישיבות והביטחון שיגדל ל-99 מיליארד שקלים. גלנט נעדר מההצבעה, חברי המחנה הממלכתי התנגדו

בווידאו: הממשלה אישרה את תקציב המדינה לשנת 2024 15.01.2024/וידאו (עלה לשרת): עומר מירון / לע״מ, סאונד: בן פרץ / לע״מ

מליאת הכנסת אישרה הערב (רביעי) את תקציב המדינה לשנת 2024 בקריאה ראשונה, שר הביטחון יואב גלנט נעדר מההצבעה, חברי המחנה הממלכתי התנגדו. מדובר בתקציב הגדול ביותר בתולדות המדינה - בסך 582 מיליארד שקלים, סכום גבוה יותר ב-68 מיליארד שקלים מהתקציב הראשוני שנקבע במאי אשתקד במסגרת התקציב הדו שנתי. התקציב כולל קיצוצים משמעותיים במשרדי הממשלה, מלבד בתקציבי הביטחון והישיבות.

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' הציג את הצעת החוק במליאה בתחילת הדיון ואמר כי "התקציב הכרחי בעת הזו", וכינה אותו גם "תקציב אחראי, תקציב של אחדות. פיזרנו את הנטל בין כולם ואין אף אחד שלא נכנס תחת האלונקה. הכל בצורה מאוזנת ואני גאה בכך".

הצהרת ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר האוצר בצלאל סמוטריץ'. 2 בנובמבר 2023. הדס פרוש, הארץ
סמוטריץ'/הארץ, הדס פרוש

התקציב כולל את הגדלת תקציב הביטחון ל-99 מיליארד שקל, אך גם העלאות מסים לשנה הבאה. בין הסעיפים שגדלו ללא קשר למלחמה: סבסוד מפעילי תחבורה ציבורית (3.24 מיליארד שקלים), משטרת ישראל (כמיליארד שקלים), הלוואות לעובדי מדינה (חצי מיליארד שקלים, רכבת ישראל (700 מיליון שקלים), בחירות ברשויות המקומיות (657 מיליון שקלים), שירות בתי הסוהר (560 מיליון שקלים), ההשכלה הגבוהה (430 מיליון שקלים), ופיתוח תשתיות דיור (243 מיליון שקלים).

התקציב כולל גם כספים קואליציוניים כמו למשל תקציב הישיבות שגדל ב-65 מיליון שקלים, שני מיליארד שקלים יוקצבו בסך הכל לחינוך החרדי, כאשר תיכלל בתקציב העלאת שכר המורים במגזר החרדי. ההצבעה בקריאה השנייה והשלישית חייבת להיערך לפי חוק עד ליום שני, 19 בפברואר. אם התקציב החדש לא יאושר עד אז, ייכנס לתוקף חלק יחסי מהקיצוץ התקציבי של 67 מיליארד שקל בכל תקציבי משרדי הממשלה, עד למועד אישורו הסופי של התקציב, שעלול להידחות בשבועיים.

עוד בוואלה!

נתניהו: "הניצחון בהישג יד. זה לא עניין של חודשים או שנים"

לכתבה המלאה
חברי הקואליציה במליאת הכנסת לקראת ההצבעה על ביטול חוק עילת הסבירות 24 ביולי 2023. פלאש 90 יונתן זינדל, אתר רשמי
מליאת הכנסת/אתר רשמי, פלאש 90 יונתן זינדל

בדברי ההסבר להצעה נכתב: "תקציב המדינה משקף את סדרי העדיפויות המתוכננים של הממשלה, ומתייחס לצרכים שהיא רואה לנגד עינייה במועד גיבוש התקציב ועל פי מיטב התחזיות שבידי הממשלה באותו מועד. התקציב מגובש מתוך ידיעה שתחזיות אלה לא ישקפו בהכרח את ביצועי המשק בפועל וכן את צורכי המדינה המשתנים, ומתוך הבנה שאין כוונה לשתק את יכולתה של הממשלה להמשיך לקבל החלטות ולקבוע מדיניות במהלך השנה - גם אם הן ישפיעו על התקציב.

ראש האופוזיציה יאיר לפיד אמר בדיון במליאה: "התקציב שמונח פה היום מחזיר אותנו לכל מה שהוביל לאירועים של 7 באוקטובר - גסות הרוח, האדישות המוחלטת לצד השני, השיקול הפוליטי בלבד, העולם שבו אתה יודע שלממשלה לא אכפת ממך, אתה יודע שהממשלה עוסקת רק במה שטוב לה, אתה יודע שהיא צינית באופן טוטאלי".

יו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן אמר במליאה כי "שר האוצר ושר הביטחון הבטיחו לדאוג לחיילי המילואים והציגו במסיבת עיתונאים חבילת סיוע בהיקף של 9 מיליארד שקל. אני מחפש בכל השורות בספר התקציב - איפה 9 המיליארד שהובטחו?".

חבר הכנסת נעמה לזימי (העבודה) מסרה לאחר אישור התקציב: "הכנסת אישרה בקריאה ראשונה תקציב סקטוריאלי, מפלה, שלא משקיע במנועי צמיחה ופריון ושאינו מייצג שינוי בסדר העדיפויות בגלל המלחמה. מעבר לכך, הכנסת אישרה את החוק ללא מידע מלא ומפורט על תקנות התקציב (הספר הירוק) ולאחר שהממשלה התעכבה ביותר משבועיים בהגשת החוק תוך הפרת חוק היסוד. במקום לשנות סדרי עדיפויות, הממשלה מקצצת בשירותים החברתיים, בחינוך הממלכתי ובחקלאות, תוך תוספות לכספים קואליציוניים פוליטיים וסקטוראליים. נאבק ככל יכולתנו בוועדת הכספים בתקציב הגרוע הזה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully