וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ועדת הכלכלה לפיתוח סחר בינלאומי דנה בהשפעת האיום החות'י: "שלא נחזור אחורה לימים של שודדי הים"

עודכן לאחרונה: 6.2.2024 / 23:07

תיעוד שפרסמו החות'ים מההשתלטות ספינת גלקסי לידר. 20 בנובמבר 2023. תיעוד ברשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לחוק זכויות יוצרים
תיעוד שפרסמו החות'ים מהשתלטות על ספינה/תיעוד ברשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לחוק זכויות יוצרים

ועדת המשנה של ועדת הכלכלה לפיתוח סחר בינלאומי, בראשות ח"כ דן אילוז, התכנסה היום (שלישי) לישיבה שעסקה בהשפעות הכלכליות של האיום החות'י בים הערבי.

ח"כ אילוז פתח את הישיבה הראשונה של ועדת המשנה, ואמר כי חשב שזאת תהייה השקה חגיגית, כזו שהייתה אמורה להתקיים לפני ה-7 באוקטובר, אבל המצב השתנה והדיון הראשון מוקדש לנעשה בים הערבי. הוא הוסיף כי החזון שלו הוא להפוך את ישראל לגשר בין מזרח למערב, לחיבור בין אפריקה, אסיה ואירופה. אילוז התייחס למצב הנוכחי ואמר כי הוא "מקווה שלא נחזור אחורה לימים של שודדי הים", וביקש לבחון מה ההשפעות של המצב הנוכחי על היכולת שלנו לעסוק בסחר בינ"ל.

מנהל תחום המחקר במשרד הכלכלה, גלעד בארי, אמר כי "לגבי יצוא כרגע לא רואים השפעה של החות'ים. הייתה השפעה של המלחמה וירידה שקשורה לתחילת המלחמה. בייצוא לאסיה הייתה ירידה שלא שונה מהמגמה של כל 2023. בהיבט של יבוא תשומות לתעשייה, היבוא מהאזורים החשופים הוא די נמוך, אחוזים בודדים".

כשהלמ"ס שאלה תעשיינים אם זה מפריע להם הם ענו "בערך כמו בימות שגרה". עם זאת, בארי ציין כי בייבוא מוצרים מוגמרים לצריכה צפויה להיות איזושהי השפעה על המחירים, כנראה לא בטווח הקצר. "בטווח הקצר אנחנו לא רואים אימפקט דרמטי, בטווח הבינוני יכול להיות שיהיה עניין של התייקרות ולטווח ארוך יכול להיות שיהיה אלמנט שצריך לחשוב עליו", אמר.

ראש תחום מחקר במשרד המודיעין, גיל הורביץ, אמר כי טוב שהאיום החות'י נתפס כאיום בינ"ל לחסר הגלובלי, וציין כי ההשפעה היא בתוספת של 10 ימי תובלה לכל כיוון, וזינוק בעלויות שאולי כבר נבלם. לדבריו, "אין פגיעה באספקה לישראל. לרוב מעדיפים בעלי האניות לעקוף את אפריקה ויש ירידה של 50% במעבר בבאב אל מנדב. כרגע רמות המחירים הגלובליות נשלטות".

מנכ"ל נמל אילת, גדעון גולבר, אמר כי לנוכח המצב הפעילות בנמל אילת נעצרה והוא נמצא בבעיה רצינית. "אם חס וחלילה תהיה מלחמה בצפון, אז כל גם חיפה ואשדוד יושבתו. הגיע הזמן שמדינת ישראל תקנה אוניות משלה ותפעיל אותן בימי רגיעה כעסק כלכלי לכל דבר, בזמן לחימה שתפעיל אותן ללא מטרות רווח", אמר.

נציג איגוד לשכות המסחר, אמיר שני, אמר כי עד ה-7 באוקטובר עלות השינוי עמדה על 2,000 דולר למכולה וכעת עלתה ל-7,500 דולר, והדבר משפיע על ענפי הריהוט, טקסטיל קרמיקה ועוד. הוא קרא שלא לגבות מסים מהפרשי עלות ההובלה שנגרמו בגלל האיום החות'י, ואמר כי הקפה של אפריקה נמשכת 42 יום.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully