וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עדויות קשות ממלונות המפונים: אונס, אלימות מינית ואלימות במשפחה

עודכן לאחרונה: 6.2.2024 / 16:02

עשרות אלפי אזרחים פונו מבתיהם בעוטף עזה ובצפון הארץ עם פרוץ המלחמה. בתוך חוסר הודאות, נחשפת תמונת מצב מדאיגה באשר למה שמתרחש בתוך מלונות המפונים. בת 3 הופשטה, מבוגר התערטל במעלית ובן 23 ניהל קשר עם בת 13. "נפתחו 40 תיקים של אלימות במשפחה מ-380 מלונות"

עדויות קשות על אונס ואלימות מינית במלונות המפונים/ערוץ הכנסת

עשרות אלפי אזרחים פונו מבתיהם בעוטף עזה ובצפון הארץ עם פרוץ המלחמה. מאז, כבר ארבעה חודשים הם נמצאים בחוסר ודאות, רחוקים מביתם ופליטים בארצם. אם לא די בכך, בדיון מיוחד שקיימה היום (שלישי) הוועדה לקידום מעמד האישה ולשוויון מגדרי נחשפה תמונה מדאיגה על מה שתרחש בתוך מלונות המפונים. "מתחילת הפינויים נפתחו 40 תיקים של אלימות במשפחה מ-380 מלונות", מסרה נציגת המשטרה בדיון. בין היתר, בת שלוש שהופשטה, מבוגר שהתערטל במעלית וצעיר בן 23 שניהל קשר עם בת 13.

שי כהאן, סגן ראש המערך הממשלתי למפוני חרבות ברזל במשרד ראש הממשלה הודה כי יש תופעת סיר לחץ בקרב המפונים: "מדובר על ריכוזי אוכלוסיות שנמצאות בניגוד לרצונן בתנאים לא תנאים, ההרגשה של בנאדם שהוא נאבק על משאבים שהמלון מציע למשפחה שלו. יש 56 אלף מפונים שנמצאים כיום במלונות".

מפונים במלון יערות הכרמל, 6 בפברואר 2024. ללא, מערכת וואלה
סיר הלחץ מעלה תופעות של אלימות. מלון מפונים ביערות הכרמל/מערכת וואלה, ללא

"המצב במלונות הוא של סירי לחץ", אמר כהאן, "כמות גדולה של ריכוזי אוכלוסיות שנמצאות בניגוד לרצונן בתנאים לא תנאים, ההרגשה של בנאדם שהוא נאבק על משאבים שהמלון מציע למשפחה שלו. יש 56 אלף מפונים שנמצאים כיום במלונות והשאר מפונים בקהילה ונמצאים בקיבוצים ודירות שכורות".

לדבריו, "סיר הלחץ על המלונות גדול ועולות תופעות באמת של אלימות פנימית וכוחות חיצוניים שחודרים לבתי המלון. אנחנו מכירים מקרים שהכניסו בעל ואישה לאותו מתחם למרות שלבעל היה צו הרחקה. יש מאבקים בין הנהלות המלון למפונים שעוברים על כללי האירוח של המלון. יש תופעה של ילדים שקמים בבוקר ולא הולכים לבית הספר וההורים מיואשים מכך".

נציגת המשטרה בדיון, סנ"צ מירב שץ, הסבירה: "כשהזמן עבר וסיר הלחץ גדל והפוסט טראומה צפה אז לנו היתה מפקדה שנקראה רוח גבית. יש עבירות, יש קצינים שמסתובבים במלונות ופותרים בעיות. מתחילת הפינויים, נפתחו 40 תיקים של אלימות במשפחה מ-380 מלונות שכוללים הפרות צווי הרחקה, יש עבירות איומים. באירועים עם זיקת משפחה יש 64 תיקים. יש סך הכל 116 תיקים".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קק"ל מעודדת לימודי אקלים באמצעות מלגות לסטודנטים צעירים

בשיתוף קק"ל
בי"ס לילדי מפונים שהוקם ליד תחנת משנה של חברת חשמל, טבריה. אלי אשכנזי
"בת 3 הופשטה על ידי ילד בן 8". בי"ס לילדי מפונים שהוקם ליד תחנת משנה של חברת חשמל/אלי אשכנזי

מאיה אוברבאום, מאיגוד מרכזי הסיוע, הציגה חלק מהתלונות שהגיעו לאיגוד: "תושב מפונה חשף את עצמו והשתין בפני ילדים בפתח מלון, תושב מפונה מבוגר פגע בילדה צעירה במעלית והוא הועבר למלון אחר בתל אביב, מפונה התקשרה וסיפרה שנאנסה על ידי גבר שמפונה איתה במלון. ילדה סיפרה כי נפגעה על ידי בן 15. נערה דיווחה שמישהו חשף את עצמו בפניה במעלית. יש דיווחים על פגיעות מיניות במסגרות חינוכיות וקיבלנו תלונה על מאבטח שהטריד ילדה. בני מכינות נפגעו מינית על ידי מפונים".

גם מירי פרנק, מנהלת תחום רווחה במלונות מפונים בירושלים חשפה בעיות שעלו בקרב בני נוער וסיפרה כי צעירים פגעו מינית בנערות: "היה גבר בן 23 שהיה בקשר עם ילדה בת 13 ואמא שלה בכלל לא הייתה מודעת כי היא הייתה בתוך הכאוס של הפינוי".

ליאת גל כהן מהמרכז לשלטון אזורי הציגה בעיות כדוגמת מקרה שנחשף אמש, במהלכו לפי דברי אם, בתה בת השלוש הופשטה על ידי ילד בן שמונה. "אנו מתמודדים גם עם מפגשים של גברים בני 40 ו-50 עם נשים צעירות", אמרה. "המצב יוצר מציאות מורכבת".

פנינה תמנו שטה. מרים אלסטר/פלאש 90, אתר רשמי
"אנו מבינים שצריך לעשות הכל כדי לקדם מוגנות פיזית ונפשית". ח"כ תמנו/אתר רשמי, מרים אלסטר/פלאש 90

ח"כ דבי ביטון הוסיף כי "במלון המסוים שאליו פינו אותי נחשפתי לילדים בני 12 ששותים אלכוהול ועושים וונדליזים. היום המצב הרבה יותר רגוע. אפשר לראות סיטואציות במעליות של בעל אומר לאשתו תשתקי, ואת לא יודעת מה קורה בחדר שלהם. אני רואה מה קורה שם, זאת פצצה מתקתקת. כל יום שעובר לא הופך להיות יותר פשוט".

ח"כ מתי צרפתי הרכבי התייחס לכמות הדיווחים המתקבלת, וטען כי "רף הדיווח במלחמה יורד. כשכל הישוב מתפנה למלון אחד - הרבה פעמים הדיווחים מטופלים פנימה".

יו"ר הוועדה ח"כ פנינה תמנו הוסיפה ואמרה כי בתקופה זו, בה עשרות אלפי תושבים הם כפליטים בארצם, הדבר החשוב ביותר למול האתגרים זו היא מוגנות המפונים. "בגלל שכולם נמצאים זמן רב במקום אחד עם חיכוך מאוד גבוה לאנשים שהם לא בני משפחה, אנו מבינים שצריך לעשות הכל כדי לקדם מוגנות פיזית ונפשית".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully