וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דיון בועדת הכלכלה על תיקון "קומות כשרות" לחוק התקשורת

עודכן לאחרונה: 6.2.2024 / 14:34

ועדת הכלכלה של הכנסת, בראשות ח"כ דוד ביטן, המשיכה היום להכין לקריאה שנייה ושלישית את ההצעה של ח"כ ישראל אייכלר וחברי כנסת נוספים, לתקן את חוק התקשורת על מנת לאפשר למנויי שירות וציוד תקשורת, או קבוצת מנויים, להסכים להגביל או לחסום שירותים מסוימים, בהם חיוג למספרים מסוימים או לקבוצות מספרים וכן הגבלת קבלת שיחות ממספרים או קבוצות מספרם מסוימים.

הצעת החוק מבקשת להגביל ניידות של מספר טלפון מתוך טווח מספרי טלפון ייעודיים (לדוגמה - "קומה כשרה"), וכן הגבלת ניידות של מספרים בין "קומה כשרה" אחת ל"קומה כשרה" אחרת, אך מאפשרת לעבור בין ספקים באותה הקומה. בדיון הקודם אף הוצע, כי 10,000 איש יוכלו להקים קבוצת מספרים סגורה שממנה לא יתאפשר ניוד.

היו"ר ביטן חזר על עמדתו מהישיבה הקודמת, לפיה הוא נגד כפייה דתית אבל גם נגד כפייה חילונית. ח"כ גלעד קריב התייחס להצעת החוק, ואמר כי החופש ליציאה מקומה כשרה לא קיים. ח"כ קריב העביר שאלות למשרד התקשורת, וסמנכ"ל ההנדסה במשרד, מימון שמילה, השיב להן במהלך הדיון. שמילה הסביר, כי לוועדת הרבנים יש ממשק שהיא יכולה להעביר לחברות הסלולר מספרים שהיא רוצה לחסום. מי שעושה את החסימה בפועל זה חברות הסלולר. המחשב יודע לבדוק שהבקשה תקינה ואז מבצע".

ח"כ קריב שאל "האם ועדת הרבנים יכולה לחסום מישהו מפורשי גור כי זה לא בא לה טוב? מה הקריטריונים לחסימה?". שמילה הסביר כי "חברות התקשורת לא בוחנות כל סיבה, אלא מוודאות שיש סיבה כתובה ולאחר מכן חוסמת. הספקים לא חוסמים מספרים שאסור לחסום לפי הרגולציה, כמו מספרי מדינה ומוסדותיה ומוקדי סיוע המוגדרים בחוק".

ח"כ יוראי להב-הרצנו שאל אם זו לא פגיעה בחופש העיסוק? ושר התקשורת, ח"כ שלמה קרעי, השיב: "בשם כל הנימוקים של פגיעה בחופש הזה ובחופש זה אתם מנסים לפגוע בחופש הקהילה". היו"ר ביטן ביקש להכניס את המנגנון הזה להצעת החוק. ח"כ קריב הוסיף ושאל "האם אפשר לחסום מנוי שעיקר השימוש שלו הוא תקשורת פרטית? אם כן זה כוח בלתי מוגבל של ועדת הרבנים. מחר לא ירצו לתת קווי סיוע ויעוץ לנשים מוכות של הקהילה הגאה". היו"ר ביטן השיב כי "לא תהיה גם כפייה חילונית במישרין או בעקיפין. נכניס לחוק תהליך אם מישהו יתלונן לגוף המקצועי במשרד התקשורת והוא יבין שצריך נהלים יעשו נהלים. אי התאמה לקבוצה זה שיקול, אחרת בשביל מה עושים קבוצה? אחרי שיהיה נוסח נדון על זה".

ח"כ קריב התייחס להיעדרות נציגי חברות הסלולר ואמר: "חברות הסלולר מעדיפות לא להיות כאן כדי שלא נשאל אותן שאלות. מה הן מסתירות? בתור מנוי בחברת הסלולר אני מוציא פנייה לחברות לטרוח ולהגיע לדיון שנוגע לחצי מיליון מנויים". שמילה המשיך להשיב לשאלות וציין, כי ישנן כ-500 אלף מנויים בקומות כשרות, והשאלה כמה מנויים כאלה יש בכל חברה היא סוד מסחרי.

במהלך הדיון התייחס גם ח"כ שמחה רוטמן להצעה, ואמר כי מנסים לייצר משהו בעייתי. הוא הזהיר ממצב שחוסמים מספר של החבר הכי טוב שלו, למשל, רק כי עבר לפלג אחר בחסידות מסוימת. הוא הוסיף כי הוא בעד חירויות הפרט, אבל אי אפשר להחזיר אדם בכלא. במהלך הדיון ציין ח"כ קריב כי במשך שנה נחסם המספר של משרד התקשורת עוד ציין ח"כ קריב כי גם המספר של לשכת הגיוס נחסם. ח"כ רומן אמר כי גם המספר להתפקדות למפלגת הציונות הדתית נחסם. היו"ר ביטן אמר כי מקובל עליו שצריך להיות תהליך ערעור, ושמירה לחצי שנה על המספר.

ח"כ טלי גוטליב השתתפה גם היא בישיבה, וטענה כי "חוק שהוא לא ראוי ושגוי. כנסת ישראל לא מחוקקת חוק שמתערבת בחוזה בין אדם לספק כלשהו. ספקים צריכים לעשות את זה בחוזה פרטי כנסת לא יכולה להתערב במונופולים כאלה ואחרים. חקיקה בעיני לא יכולה ליצור מונופול או להתערב ברצון קבוצה חברתית כזו או אחרת. זה פונקציה של הסכמה בין נותן שירות למקבל שירות זאת התערבות בלתי נתפסת במתן שירותים. אני יכולה לשים חסימות מכל סוג שהוא כל סוג של חסימה שרת יכול לתת לי אז מה צריך לחוקק על זה?".

שר התקשורת התייחס לכל הדברים שנאמרו בדיון ואמר, כי "ההתערבות הייתה שהנדל החליט לא לאפשר להם לעשות את זה. אני מודה לחברי הכנסת גם אלו שמתנגדים לחוק עולים דברים חשובים חלק נכנסים לנוסח. קרוב ל-20 שנה החרדים התנהלו כקהילה שיודעת מה טוב לה, כמו שעובדים מתאגדים. בא השר הקודם הכריח את משרד התקשורת לתת פרשנות מעוותת ושינה את המצב מבטלים את הכפייה הזו מכל סוג".

ח"כ רוטמן שאל את השר קרעי האם הוא תומך בחסימת הטלפון של הציונות הדתית, ואמר כי זה מה שקרה כשמישהו קיבל החלטה שרירותית, וקרעי השיב שהחוק חשוב, דמוקרטי וליברלי. וקרעי השיב: "החוק חשוב, דמוקרטי וליברלי".

במהלך הדיון עלתה גם השאלה האם אפשר יהיה לחסום מספרים של מוקדי סיוע ועזרה ראשונה. היו"ר ביטן הציע לאפשר לשר התקשורת, בהתייעצות עם שרי הבריאות והרווחה, לקבוע את המספרים שלא ניתן יהיה לחסום. ח"כ יוראי להב הרצנו התנגד לכך, ואמר כי זה לא צריך להיות נתון לשיקול דעתו של פוליטיקאי שכבר אמר שאם זה היה תלוי בו לא היה מצעד גאווה. ביטן השיב כי החלטת השר תהייה נתונה לביקורת כמו כל החלטה של שר.

בתום הדיון הסוער ביקש היו"ר ביטן להכניס תיקונים לנוסח. הוא הוסיף כי הוועדה תמשיך את הדיון בקרוב, וביקש התייחסות משרד המשפטים לטענות שעלו בדיון וביקש גם התייחסות רשות התחרות באשר להשפעת ההצעה על התחרות.

  • עוד באותו נושא:
  • תקשורת

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully