וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מחלוקת בין משרדי הבריאות והאוצר על חלוקת מכשירי דימות

עודכן לאחרונה: 6.2.2024 / 14:15

מחלוקת מתמשכת נידונה היום (שלישי) בוועדת הבריאות, בין משרדי הבריאות והאוצר על עלות חלוקת מכשירי דימות נוספים בארץ. יו"ר הוועדה, ח"כ יוני משריקי (ש"ס) הדגיש את הצורך הרפואי הדחוף בבתי חולים רבים למכשירים כאלו, כדי למנוע טלטול מטופלים לבתי חולים אחרים, וקרא לבדוק את זמני ההמתנה והצורך - ולפי אלו לקבוע את חלוקת המכשירים. משריקי ביקש ממשרד הבריאות הערכה של היקף כוח-האדם החסר לצורך הפעלת המכשירים ולפענוח תוצאות הבדיקות ומהן הפעולות הננקטות במשרד להתמודד עם מחסור זה. בנוסף, הוא קרא למשרדי הבריאות והאוצר לקדם הכנת תקנות הנוגעות למכשירי PET CT ותאי לחץ נוכח הצורך העולה מן השטח בתוספת מכשירים אלה.

לדברי ד"ר ורד אייזנברג, ראש אגף רישוי מכשירים רפואיים במשרד הבריאות, יש שימוש ההולך וגובר במכשירי דימות (CT, MRI, PET-CT ועוד) "אך מספר המכשירים ברחבי הארץ אינו מותנה רק בנו אלא גם באוצר. האוצר מתנה את מספר המכשירים במספר האוכלוסייה, כדי לא ליצור שימוש-יתר במכשיר - מה שייצור מעמסה כלכלית נוספת על מערכת הבריאות. אנו חולקים על הנחה זו, ולפני שנה-וחצי שונה שיעור לנפש למכשיר MRI מ-1:189,000 ל-1:161,000, שונה שיעור לנפש של מכשיר CT מ-1:120,000 ל-1:103,000, ובנוסף הוספו 4 תאי-לחץ רב מדוריים, ו- 2 מכשירי רובוט דה וינצ'י (מכשיר לניתוח מרחוק). בנוסף, המכשירים חולקו בין הפריפריה למרכז האוכלוסייה". לדבריה, ישראל בתחתית מדינות ה-OECD בכמות המכשירים, לעומת היותה באמצע המדינות בעצימות השימוש בהם. מכשירים מעטים מדי, גורמים לבלאי מהיר יותר של כל מכשיר. היא התריעה ממחסור בכוח אדם של דימותנים (=מפעילי המכשירים) ורדיולוגים (=מפענחי התוצאות). מירי קורן, רכזת קשרי ממשל במשרד, הוסיפה, כי פעמים רבות מוזמן פינוי-מוסק כדי להביא לוקה בשבץ מוחי למכשיר מתאים - כדי להגיע בפרק זמן משמעותי לטיפול - המבדיל בין אדם מתפקד ומשוקם - למשותק.

לדברי פרופ' עופר מרין, מנכ"ל שערי צדק, חוסר- הזמינות של המכשירים גורם לשימוש נמוך יותר של הרופאים בבדיקות אלו, שיכול להעניק להם מבט רחב ועמוק עבור המטופל. מרין ביקש להוסיף תא לחץ נוסף לבית החולים, המעניק טיפול לחולי סרטן, נפגעי גפיים ונפגעי עשן.

תמר צ'ין, רכזת בריאות באגף התקציבים, השיבה כי האוצר מתעדף תקציב מול צרכים, לאחרונה עודכנו מספרי האוכלוסייה ביחס לכל משכיר, ונעשת עבודה מקצועית ומו"מ עם משרד הבריאות לגבי המשך התהליך. היא המשיכה וטענה לניצול לרעה בשימוש בחלק מהמכשירים, ולדבריה ההוצאה הלאומית לנפש בתחומי הבריאות מציבים את ישראל במצב טוב מאד ביחס למדינות העולם.

טטיאנה מזרסקי (יש עתיד) הזהירה כי חולה שלא אובחן בזמן - יעלה למדינה הרבה יותר, יוסף עטאונה (חד"ש-תע"ל) התריע מחוסר הזמינות למכשירים אלו בחברה הערבית ובכפרים הבדואים בנגב.

דניאל אנגל, מנכ"ל הרצליה מדיקל סנטר, הדגיש את השוני בין מכשירי ה-MRI בבתי החולים שנועדו לשימוש שוטף, ואלו שבקהילה - שנועדו לקצר את זמני ההמתנה לתורים. לדבריו, חוסר הזמינות במכשירים כאלו - גורם לאובדן ימי עבודה בגלל כאבים ולנזק למשק.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully