וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דיון מיוחד של הוועדה לקידום מעמד האישה חושף: 500 מנשות המילואים פוטרו

עודכן לאחרונה: 5.2.2024 / 18:34

דיון מיוחד של הוועדה לקידום מעמד האישה חושף: 500 מנשות המילואים דיווחו כי פוטרו

בדיון מיוחד של הוועדה לקידום מעמד האישה במניעת פיטורי נשים בצל המלחמה נחשף: 30% מנשות המילואים דיווחו על שינוי סטטוס תעסוקתי, 500 דיווחו כי פוטרו

במהלך הדיון התברר כי מספר התלונות שהגיעו אל משרד העבודה על פיטורים לא מוצדקים של נשות מילואים עומד על מספרים בודדים. יו"ר הוועדה זעמה על נציגי משרדי הממשלה שלא יצאו בקמפיין הסברתי נרחב: "הייתם צריכים לצאת באופן בהול ומיידי ודרשתי זאת מכם כבר לפני כחודשיים. לא ייתכן שפורום נשות המילואים יקבל 500 פניות על פיטורים ואתם רק 3. חברת הפורום העידה: "לתוך המלחמה נוספה לנו גם החזית הכלכלית כאשר אותי באופן אישי הוציאו לחל"ת ובסופה נאלצתי להתפטר"

הוועדה לקידום מעמד האישה ולשוויון מגדרי קיימה היום (ב') דיון מיוחד בסוגיית הסיוע, הטיפול והאכיפה של פיטורי נשים בצל המלחמה. יו"ר הוועדה ח"כ פנינה תמנו שטה פתחה את הדיון ואמרה: "במלחמה יש הרבה אתגרים אבל אחד החשובים שבהם הוא הידיעה הברורה שלא נאפשר פגיעה בתעסוקת נשים בטח כשאנו רואים את הירתמות משקי הבית בהובלת נשים שנמצאות בעורף למען הלוחמים בחזית. ברור לנו שהנשים הללו נושאות בנטל כבד בצורה מעוררת השראה מתוך אהבת ישראל וציונות גדולה תוך ויתור עצמי עצום".

יו"ר הוועדה שיתפה את באי הדיון בהודעה המשותפת של משרד האוצר, משרד העבודה יו"ר נשיאות המגזר העסקי דובי אמיתי ויו"ר ההסתדרות ארנון בר-דוד שחתמו אמש על הסכם חדש למען אנשי ונשות המילואים. "אמרתי תמיד שזה לא רק מאבק של נשים", אמרה היו"ר, "לכן אני שמחה שדובי אמיתי נשיא המגזר העסקי כאן איתנו בזום מתוך המילואים: "זאת הפעם הראשונה בהיסטוריה של עם ישראל שיש שיפוי של הוצאות סוציאליות של המעסיקים בסכום של קרוב ל-3 מיליארד שקלים וזה נתן לנו את הדרייב למען נשות המילואים. הוסכם ונתחם לאפשר לנשות המילואים עד 8 ימי היעדרות נוספים וזה מופיע בצורה מדורגת בשכר מלא וזאת בשורה לנשות ואנשי המילואים. העלנו את איסור פיטורי אנשי המילואים מ-30 יום ל-60 יום. אמש הוסכם גם שנשים שעובדות בחצאי משרות יוכלו לממש את שעת ההיעדרות שיש כיום רק למי שנמצאת במשרה מלאה".

עו"ד רותם אבידר מפורום נשות המילואים: "אנחנו עושות הכל כדי להיות חזקות ולסיים את המשימה כשהבית שלנו יציב ואיתן. לתוך המלחמה נוספה לנו גם החזית הכלכלית כאשר אותי באופן אישי הוציאו לחל"ת ובסופה נאלצתי להתפטר. זה פתיח שמייצג הרבה מאוד מאיתנו". עו"ד אבידר הציגה בדיון נתוני סקר של הפורום שמייצג 100 אלף נשות מילואים שמגלה כי מעל 30% מנשות המילואים מדווחות על שינוי סטטוס תעסוקתי. "30% מתוך מאה אלף, 6% מהנשים הללו פוטרו מהעבודות שלהן. 8 אחוז יצאו לחל"ת. יש הגנה מפני פיטורים אבל ההגנה מאוד לא הרמטית. עד שזה לא יגיע בצורה של חקיקה אז תהיה בעיה".
ח"כ תמנו שטה: "היה צריך להפעיל דסק חירום לנושא הזה". עו"ד אבידר: "בחל"ת יש נטייה לחשוב שהכל בסדר אבל אני יצאתי לחל"ת ושם זה נגמר. זאת דלת אחורית לפיטורים. מתוך 500 חל"תים הצלחנו למנוע 70 מקרי פיטורים. 61% מהנשים שיצאו לחל"ת לא היו זכאיות לדמי אבטלה. אם לא תהיה הסברה ברורה למעסיקים...". היו"ר:" ביקשתי כבר לפני כחודשיים לצאת בקמפיין. זה לא יעלה על הדעת שמעסיקים לא מבינים שהם עוברים עבירה פלילית".

תהילה כהן מפורום נשות משרתי הקבע: "מקומות העבודה מאבדים את הסבלנות ונמאס להם להתחשב בנו. הם לא מעוניינים להעסיק אותנו. הם לא מקבלים את זה שהבעלים שלנו לא נמצאים. מגיע לי 4 חודשי חופשת לידה כי ילדתי תאומות ואני כבר בזמן חל"ת על חשבוני. נשות הקבע מחוץ לכל ההטבות. אומרים לנשים הללו אם לא מתאים לך את יכולה להתפטר". יו"ר הוועדה: "מכדררים את משפחות הקבע". ח"כ מיכל וולדיגר: "הביאו סכומי עתק למשרד הביטחון והסיפור הזה זניח מבחינת תקציב ומשרד הביטחון צריך לקחת את זה על עצמו. נושא נשות המילואים ואנשי הקבע נופל בין הכיסאות בסוגיית מי יממן ואנחנו נלווה אותו".
מוריה ברוט ראש יחידת תעסוקה במנהלת תקומה: "הדיון הזה רחב מאוד וכולל נשים מעבר לתחום אחריותי. ללא ספק על כל אתגר של מפונה, יש 30 אלף נשים וגברים מהדרום בגילאי עבודה. אין לנו מספיק נתונים כדי לייצר תמונה יותר מדויקת". ח"כ שטה: "אני רוצה תמונת מצב נוכחית. תעבירו סקר ותייצרו מחקר מה מטריד את הנשים ומה הקשיים".

ח"כ שרון ניר: "משקי הבית האלה תרמו את כל כולם. מעסיק גדול מה הבעיה שלו לספוג את היעדרות של אותו בן משפחה. כשאנו מדברים על אנשי מילואים ובני משפחותיהם זאת כפיות טובה ועזות מצח לפטר אותם. צריך לעגן זאת גם בחקיקה של מוגנות תעסוקתית לאנשי המילואים וגם לבנות הזוג". פנינה: מעסיק שמפטר מילואימניק צריך לשלם קנס כבד". ח"כ נאור שירי: "אתמול עלתה הצעת חוק שלי בוועדת שרים למנוע פיטורים של נשות מילואים ומה אתם חושבים שקרה? הפילו את הצעת החוק שלי".

שרון כהן מנהלת תחום פניות במשרד העבודה: "אנחנו נותנים 4 הגנות עיקריות למניעת פיטורי נשים במסגרת חרבות ברזל. החוק הראשון הוא חוק הגנת עובדים בשעת חירום והוא מאפשר הגנה לנשים שצריכות לטפל בילדים עד גיל 14 והיא תהיה קיימת עד הראשון למרץ עם אופציה להארכת התקנה". עו"ד עילם שניר משרד המשפטים: "זאת הגנה שקיימת גם לנשות אנשי הקבע ולגרושות. התנאי העיקרי הוא טיפול בילד ואין חובה שתהיה סגירה של מוסד חינוכי". כהן: "זה חוק שאנו אמונים עליו והוא נאכף בהליך פלילי שבמסגרתו אם פונה אלינו אדם תחת ההגנה אני מבקשת את כל המסמכים הרלוונטיים ואותם נעביר לפקחי העבודה שלנו והם מגיעים למעסיק ומנהלים חקירה פלילית. קיבלנו שלוש תלונות ורק אחת נמצאת בחקירה פלילית".

היו"ר זעמה: "פורום נשות המילואים קיבלו 500 פניות על פיטורים ואתם קיבלתם רק 3 פניות וזה זועק דרשני". ח"כ שירי: אתם מנגנון פסיבי ולא אקטיבי. בת הזוג שפוטרה ולא יודעת לא תפנה אליכם". כהן: "אנחנו בקרוב נצא בקמפיין". היו"ר: "תעשו את העבודה שלכם, מה זה שלוש פניות? הייתם צריכים לצאת באופן בהול ומיידי עם כתובות ברורות איך להנגיש זאת לכלל האוכלוסיה". כהן: חוק שוויון הזדמנויות בעבודה לא יאפשר אפליה של עובדים או עובדות בשל היותם הורים לילדים גם אם בן הזוג משרת במילואים ובמסגרת החוק הזה קיבלנו 2 פניות. אני פונה לציבור הנשים והארגונים אני מתחננת אליכם תעבירו אלינו פניות", היו"ר: "תחזרי ותהפכי כל אבן כדי להרים קמפיין מקיף". כהן: "זה רוקם עור וגידים ברגעים אלה ממש אבל שהארגונים יעבירו אלינו את הפניות שלהם".

איתמר כהן מתמחה בנציבות שוויון הזדמנויות בעבודה: "קיבלנו 71 פניות של אנשי מילואים ו-21 פניות של בנות זוג. היחידה הארצית מונה 11 עובדים ואנחנו עושים מאמצים לקבל יותר פניות בפוסטים ברשתות החברתיות". ח"כ שירי: "כמה לייקים קיבלתם על הפוסטים שלכם?". ח"כ מירון: "כנראה הנושא הזה לא חשוב מספיק למנהלים שלו אם הם לא הגיעו לדיון". היו"ר: "צר לי שהמנהלים שלך הציבו אותך במעמד הזה". כהן: "משיקולי תקציב אין לנו קמפיין בחוץ". ח"כ תמנו שטה: "בעת הכי קשה של מדינת ישראל אתם מראים שאתם לא מתייחסים בצורה ראויה להגנה על נשות המילואים. שכל המשרדים יבואו לפה בעוד שבוע עם תוכנית מלאה להגנה. עם ישראל יושב בבית ורואה את הדיון ומתבייש. ביקשתי מכם כבר לפני חודשיים קמפיין נרחב בנושא". ח"כ שלי מירון: "יש פה מהלך מגעיל ובזוי בעיניי באמת של שימוש לרעה בנושא החל"ת כדי להביא את הנשים להתפטר. אני לא יכולה להבין את הנתונים האלה ואסור לנו כמדינה לאפשר זאת".

  • עוד באותו נושא:
  • הכנסת

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully