וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חוק חדש יאסור פיטורי עובדים שנקבע להם תאריך למילואים

עודכן לאחרונה: 5.2.2024 / 17:09

חוק חדש יאסור פיטורי עובדים שנקבע להם תאריך למילואים ויאסור שאלות על השירות הצבאי בראיונות עבודה

יוזם החוק, יו"ר הוועדה ח"כ מיקי לוי דרש חוו"ד בנושא ממשרד מבקר המדינה, "לא נפקיר את מי שמגן עלינו. המינימום שאנחנו חייבם להם שיוכלו בתום המילואים לשוב ולהתפרנס"

בעקבות התופעה המקוממת על מילואימניקים שחזרו למקום העבודה וקיבלו מכתב פיטורים או זימון לשימוע, התכנסה הוועדה לביקורת המדינה בראשות ח"כ מיקי לוי לדון בנושא ולקבלת חוו"ד ממשרד מבקר המדינה על פעולות הממשלה במניעת התופעה. יו"ר הוועדה ח"כ מיקי לוי אמר בדיון שבעקבות התלונות שקיבל במהלך השבועיים האחרונים על התופעה של פיטורי חיילי מילואים עם חזרתם למקום העבודה, הוא יוזם חוק שיתקן את המצב. לדבריו בחוק החדש ייאסר פיטורי עובדים שנקבע להם תאריך למילואים וכן ייאסר שאלות על השירות הצבאי בראיונות עבודה בדומה לאיסור שאלת מתמודדים לעבודה על הריון.
יו"ר הוועדה, ח"כ מיקי לוי: "בעקבות ריבוי המקרים והטענות על פיטורי חיילים מילואים ושל בנות זוגם מצאתי לנכון לקיים דיון זה, שלא על בסיס דוח מבקר המדינה כלשהו מכיוון שלא נמצאו כאלו בעבר, אלא על בסיס בקשה לחוות דעת. אני סבור כי לכל הפחות יש מקום לבחון את הנושא ולדון בו ובסופו של הדיון נחליט באם נצביע על בקשה לכתיבת דוח על המבקר או נסתפק בסיכום דיון. מברך על ההסכם בין יו"ר ההסתדרות ויו"ר נשיאות הארגון העסקי על הארכה של תקופת ההגנה מפיטורים למי ששרת יותר מ 60 יום מחודש לחודשיים וכי בנות זוג תקבלנה 8 ימי היעדרות בתשלום, אך עדיין אני סבור כי חובה עלינו למנוע פיטורים בצורות אחרות של חיילים אשר מוסרים נפשם וגופם למעננו. לא נפקיר את מי שמגן עלינו. המינימום שאנחנו חייבם להם שיוכלו בתום המילואים לשוב ולהתפרנס. עוד במושב הנוכחי נעביר את החוק לתיקון המצב".

אופיר טל, העמותה למען משרתי המילואים אמר בדיון: "צריכים להיזהר גם מעודף הגנה, הגנה של 90 ימים היא בעייתית, משום שזה עלול להרתיע. ההסכם אמור להאריך ל- 60 יום. היום החקיקה מדברת על איסור פיטורי מילואים תוך כדי מילואים ואחרי השירות. אם חייל קיבל צו לעוד כ- 45 יום נניח לצאת לשירות מילואים, המעסיק רשאי לפטר אותו. יש להרחיב את האיסור מרגע קבלת הצו. אני סבור שהגיע הזמן להוציא מהחוק את נושא הפרופיל, יש איסור לבקש פרופיל במהלך ראיון".
שפרה שחר, מנכ"לית עמותת בית חם לכל חייל אמרה בדיון כי יש לא מעט חברות שקיבלו אישור ממשרד הבטחון לפטר חיילי מיל8אים ויש לבדוק איך מפצים אותם מעבר למה שמגיע להם כיום.
ירון בוסקילה, מזכ"ל תנועת הביטחוניסטים: "המדינה נמצאת באחד המבחנים הגדולים שלה, בחלק הראשון האזרחים עמדו בו, קמו והתגייסו ועזבו את משפחתם ועבודתם כדאי להגן על המדינה. ובחלק השני צריכים להגן על החיילים, במבחן הזה מוסדות המדינה חייבים לעבור את המבחן בציון גבוה כדי שהחיילים לא יאבדו את המקור הכלכלי. יש להעמיד לרשות החיילים סל של יעוץ משפטי. גם למעסיק צריך לסייע ביעוץ כלכלי ותעסוקתי כי גם הוא שירת במילואים ואיבד את פרנסתו".

איתמר כהן, נציבות שוויון הזדמנויות בעבודה: "מקבלים פניות בשגרה ובחירום מאנשי מילואים שסבלו מאפליה. הסמכות שלנו קמה מחוק השוויון ואנו משתמשים בכלים הקיימים כיום כדי לסייע. אנו נותנים ייעוץ משפטי ומלווים בהליכים משפטיים ללא עלות. מפתיחת המלחמה רוב הפניות נמצאות בהליכיי בירור מול המעסיק. כרגע יש 80 פניות, ומתוכן 6 פניות נמצאות בהליך שאנו מלווים. חוק שוויון הזדמנויות אוסר על אפילה בכל שלבי המגע עם המעסיק. אני קורא למשרתי מילואים בשגרה ובחירום שנתקלים באפליה לפנות אלינו ונעשה את המיטב כדי לסייע להם".

איל הנס, ר' אגף חיימ"ש במשרד הביטחון אמר בדיון כי במסגרת חוק חיילים המשחררים הוא מתפעל את ועדות התעסוקה - "מנגנון שהוא שווה ערך לבימ"ש מחוזי, בוועדה יושבים 4 נציגים וכל בקשה שמוגשת לוועדה נדונה בוועדה. החלטת ממשלה 1226 התקבלה ב- 7.1.24 , ולפיו נפתח מסלול לקבלת הלוואות וניתן להתחיל להגיש ע"י אנשי המילואים באתר החשכ"ל".

רס"ן יוסרי זיו אלדין, יועץ קמל"ר לענייני חקיקה בצה"ל אמר: "נוכחנו לראות שבלחימה, העורף המשפחתי לא מוגן, וזה מטריד את משרת המילואים ומשפיע על תפקודו. מהצעות חוק שאני מכיר ההגנה היא על אי פיטורין אחרי קבלת צו 8. שנת 2024 צפויה להיות שנה עצימה. אנו מקבלים פניות לגבי תחום אפור שהחיילים גם נפגעים מאוד דוגמת רכב עבודה, קיצוצי משמרות וכו'. נציבות שוויון צריכה לתת את הדעת על סוגיות אלה. הקמנו צוות שיש בו עו"ד שהיא מכווינה את חיילי המילואים, ומפנה אותם לוועדות התעסוקה במידת הצורך. אנו עוטפים אותם בקרן הסיוע, ביטוח לאומי ורשות המיסים כדי לנסות כמה שיותר לאפשר חזרה חלקה לאזרחות".

עו"ד ערן גולן מלשכת עורכי הדין טען בדיון כי יש הרבה סוגיות שלא כלולות בחוק כגון סוגיית המיסוי ועוד שמהוות פגיעה בחיילי מלואים שאינן עולות לכדי פיטורים, וכן שימוע - האם ניתן לקרוא לשימוע אחרי חזרה משירות. חל"ת - כל עוד המדינה לא משפה את המעסיקים על תשלומי פנסיה, יש תמריץ מאוד גדול להוציא עובדים לחל"ת , בעיקר מעסיקים בינוניים וקטנים ועוד"

יאיר סבן יועץ למבקר המדינה אמר בדיון כי בטיפול המשרד נבדקת בימים אלו התכנית הכלכלית לאנשי מילואים עצמאים, תגמול למשרתי המילואים ע"י הביטוח הלאומי,טיפול המוסדות להשכלה גבוהה בסטודנטים שגוייסו ועוד.

  • עוד באותו נושא:
  • הכנסת

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully