וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אושר בקריאה ראשונה: אחים של חטופים בני 21 יכללו בזכאות למענק הרבעוני למימון הוצאות המשפחות

עודכן לאחרונה: 5.2.2024 / 15:04

עד כה נשללה זכאותם של האחים למענק, שגובהו 21,000 ש"ח ברבעון, בשל תוספת של כ-1,000 ש"ח בחודש שמקבלים בעדם הוריהם; הצעת החוק קובעת כי האחים יהיו זכאים למענק, בקיזוז הסכום המשולם בעדם להוריהם

ועדת העבודה והרווחה אישרה לקריאה ראשונה תיקון לחוק מימון הוצאות למשפחות שבויים, חטופים ונעדרים, שתרחיב את הזכאות למענק רבעוני לאחים ולילדים של חטופים. החוק הקיים קובע זכאות למענק תלת חודשי בסך 21,000 ש"ח לכל אחד מאחיו ואחיותיו של השבוי, החטוף או הנעדר ולכל אחד מילדיו, אולם כרגע מותנית הזכאות בכך שלא משולמים להם או בעדם תגמולים לפי חוק תגמולים לבני משפחה של חטופים ונעדרים בפעולת איבה. המשמעות היא שאחים בני 21, שעבורם מקבלים הוריהם תגמול של כ-1,000 ש"ח בחודש עד הגיעם לגיל 22, לא היו זכאים עד כה למענק. הצעת חוק של חברי הכנסת ינון אזולאי, ישראל אייכלר, אופיר כץ וח"כים נוספים, קובעת כי אחים אלה יהיו זכאים למענק, בקיזוז סכום התגמולים שמקבלים עבורם הוריהם.

יו"ר הוועדה ח"כ ישראל אייכלר אמר: "הצעת החוק נועדה לתת מענה לחוסר שנוצר בחקיקה, במטרה לכלול את כולם ולא להשאיר אף אחד בחוץ. פעלנו ואנו ממשיכים לפעול למען המשפחות, כדי שנדע שלפחות הצד הכלכלי לא יהווה עבורן חסם, עד שובם של יקיריהם בשלום, כולנו בתקווה ובתפילה לכך".

ח"כ ינון אזולאי התייחס למהות התיקון והוסיף: "שום דבר לא יעזור לצער ולכאב המשפחות, אך זה המעט שאנחנו יכולים לעשות עבורן, זה מגיע להן בזכות ולא בחסד".

עו"ד שלומי מור מהמוסד לביטוח לאומי ציין כי מדובר בכ-10 אחים של חטופים בני 21, ש'אין סיבה שלא יקבלו את הזכאות'. עוד הוסיף עו"ד מור כי לבקשת הביטוח הלאומי, כולל הנוסח גם קביעה לפיה התשלומים המשולמים למשפחות החטופים והנעדרים לא ייחשבו כהכנסה, זאת כדי שלא יקוזזו בגינם תגמולים אחרים המשולמים להן על ידי הביטוח הלאומי.

במהלך הדיון העלו מספר חברי כנסת סוגיות נוספות הנוגעות לזכאות למענק, בהן בחינת ההגדרה של ידועים בציבור לצורך זכאות למענק, הצורך להכיר בבני משפחה או מכרים נוספים הפועלים למען החזרת החטופים וכן העלו דרישה להרחיב את הזכאות למענק לאחים בני 18 ומעלה, הפועלים לא אחת רבות למען השבת יקיריהם, במקום לעבוד או להתגייס לצה"ל.

אסף אמברמוביץ', בן זוגה של מירב לשם גונן הסביר את הצורך: "אני מלווה את מירב בכל פעולותיה מה-7 באוקטובר. אני ישן איתה בכיכר, שותף לפעילות שלה בתקשורת, בכנסת ובכל מקום אחר ואני לא מוכר על ידי המדינה בשום צורה. בתה של מירב דריה, בת 18, הייתה אמורה להתגייס ובמקום זה מסתובבת בעולם ומסבירה למה חשוב להחזיר את אחותה. הקצבה שמקבלים עבורה כמובן לא מספיקה".

לפני ההצבעה על התיקון אמר יו"ר הוועדה ח"כ אייכלר כי בהמשך הליך החקיקה תבחן הוועדה את הבקשה להחיל את הזכאות למענק על אחים בוגרים מגיל 18. כמו כן, הנחה את נציגי הביטוח הלאומי ליצור קשר עם המכרים ובני המשפחה של החטופים שסיפרו בדיון כי על אף שחייהם נעצרו ופרנסם נפגעה, הם אינם מוכרים כיום על ידי המדינה ואינם זכאים לשום תגמול כלכלי או סיוע נפשי.

בני משפחות נוספים של חטופים לקחו חלק בדיון והביעו עמדות בעד ונגד עסקה להשבת חלק מהחטופים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully