וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בעקבות הפחתת מכסי הייבוא: מפעלי פרי גליל וסולבר נמצאים בסכנת סגירה

עודכן לאחרונה: 5.2.2024 / 13:43

ועדת הכספים בראשות ח"כ משה גפני (יהדות התורה) התכנסה היום (ב') לדיון בנושא סכנת סגירת מפעל 'ויטה פרי גליל' ומפעל 'סולבר' בעקבות ביטול הפחתת המכסים למוצרי חקלאות תעשייתית.

ח"כ משה גפני, יו"ר ועדת הכספים:
"הורדת המכסים גורמת לסגירת מפעל 'פרי גליל' ומפעל 'סולבר'. אני לא אסכים למציאות הזאת שאלפי עובדים יאבדו את מקור הפרנסה שלהם ומשרד האוצר לא נוקט בשום פעולה. אני רואה את הדמעות של העובדים במפעלי החקלאות ואני מבקש בינתיים שלא לפטר את עובדי המפעלים עד שנקבל תשובות ממשרד האוצר. אני לא מתכוון להעביר דברים שנוגעים למכסים בוועדה שלי עד שלא אראה את משרד האוצר מתגייס להצלה של מפעל 'סולבר' ו- 'פרי גליל'. מבקש ממשרד האוצר לבחון מחדש את ביטול הורדת המכסים הרלוונטיים כדי להציל את המפעלים. כאשר החליטו על רפורמה בהפחתה על מכסי הייבוא לא לקחו בחשבון את התמונה הכוללת של המשק הישראלי. אם משרד האוצר לא יתגייס להצלת מפעל 'פרי גליל' ו- 'סולבר' הדיונים בוועדת הכספים סביב העברת התקציב יהיו מאוד מעניינים".

משה אפרים, מנכ"ל מפעל 'פרי גליל': "בעקבות הורדת המכסים, למפעל שלנו נגרם נזק של 12 מיליון שקלים שאת הכסף הזה ניתן לראות ברווחים של היבואנים. אנחנו גוף קטן במשק, ואם אנחנו לא נתקיים, הצרכן הישראלי ילמד על בשרו מה זה העלאת מחירים. אנחנו קיבלנו החלטה שלא לזרוע תירס כי זה פשוט לא משתלם לנו. מכיוון שלא זרענו בעונה שעברה אין לנו חומר גלם לעבוד איתו במפעל ולכן אין לנו ברירה אלא לפטר עובדים". מוטי חזיזה, יו"ר ועדת העובדים במפעל 'פרי גליל': "אוי למדינה שמפקירה את החקלאים שלה ואת עובדיה המסורים ביותר. כולם אלופים בהצהרות פופוליסטיות, אבל בזמן אמת כל משרדי הממשלה מפקירים אותנו. אם לא יגדלו תירס בגליל אין למדינת ישראל זכות קיום".

ניר פלס, בעלי מפעל 'סולבר': "אנחנו מעסיקים 200 אנשים במפעלים שלנו. מדינת ישראל צריכה את מפעל סולבר. אנחנו מחזיקים את מלאי החירום של השמן במדינת ישראל. אנחנו פועלים במסגרת של תחרות לא הוגנת. על מנת לקבל כשרות אסור לנו לעבוד בשבת, בזמן שמפעלי שמן אחרים בחו"ל מקבלים בד"ץ למרות שהם עובדים 365 ימים בשנה. צריך להחזיר את המכסים למצב המקורי שלהם כדי לאפשר לנו להתקיים במשק הכלכלי הישראלי".

שמעון סויסה, ראש המועצה המקומית חצור: "בשעת מלחמה עולה הצורך לחזק את העצמאות הכלכלית של מדינת ישראל. צריך שהשוק המקומי יהיה תלוי בעצמו ולא בייבוא מחו"ל. צריך ליצור איזון בין ההקלות במכס לייבוא מחו"ל לבין שמירה על ערכי העבודה העברית והחקלאות הישראלית. מפעל 'פרי גליל' עובד מצוין וחבל לגרום לפיטורים של כל העובדים שלו. העובדים במפעל לא צריכים לשלם את מחיר הוזלת המכסים. שעון החול של הזריעה והשתילה לעונות הבאה כבר התחיל ולכן צריך לקבל החלטות מהירות".

ויסאם עומר, ראש מועצת טובא-זנגריה: "אנחנו קוראים למשרד האוצר לחשוב מחוץ לקפוסא ולהעניק פתרונות לכל העובדים ולכל החקלאים שקשורים למפעל פרי גליל".

גל ברנס, אגף התקציבים במשרד האוצר: "טרם קיבלנו נתונים רשמיים ופנייה מחברת פרי גליל. אנחנו לא מאמינים שהעלאת מכסים על ייבוא מחו"ל תביא להצלת מפעלים כאן בישראל".

טל וייל, מנהלת תחום ייבוא במשרד החקלאות: "המדינה צריכה לעזור באופן מיידי להעלאת המכסים כדי לשמור על הייצור המקומי, על העובדים ועל העצמאות הכלכלית שלנו. מאז הפחתת המכסים ראינו את הייבוא עולה וזה פגע באופן ישיר במפעלים הישראלים המקומיים".

ח"כ אחמד טיבי (חד"ש-תע"ל): "אי אפשר להקריב את משפחות העובדים של המפעלים בפריפריה על המזבח של הורדת המכסים. זה יחזור כמו בומרנג למשק הישראלי".

ח"כ אלי דלל (הליכוד): "הורדת המכסים לא מביאה בהכרח להורדת מחירים. אם לא עושים עבודה יסודית לא נראה את המחירים יורדים אצל הצרכן ואת הרווחים עולים אצל היבואנים. אני בעד שוק חופשי וליברלי, אבל מדינת ישראל נמצאת במצב אחר שמצריך שמירה על המפעלים המקומיים. ייבוא ללא ייצור מקומי יוביל בסוף לעליית מחירים ולא להוזלה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully