וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הרפובליקנים מאיימים להפיל את עסקת מימון הגבול ואוקראינה: "גרועה משציפינו"

אחרי שבועות ארוכים, הדמוקרטים והרפובליקנים בסנאט גיבשו חבילה בסך 118.3 מיליארד דולר לטובת הידוק חוקי ההגירה והעברת סיוע צבאי לקייב וישראל. אך תומכיו של טראמפ בבית הנבחרים דוחים אותה על הסף, בעידודו של המועמד הצפוי שלהם בבחירות, הרוצה למנוע מביידן הישג

אנשי אכיפת החוק בגבול ארה"ב-מקסיקו, 22 בינואר 2024. רויטרס
רוב האמריקנים מודאגים ממשבר ההגירה. גבול ארה"ב-מקסיקו/רויטרס

הסנאט בארצות הברית חשף אמש (ראשון) את פרטי העסקה שגובשה בין הדמוקרטים לרפובליקנים בסך 118.3 מיליארד דולר לטובת מימון סיוע צבאי חדש לאוקראינה ולישראל בנוסף להידוק חוקי ההגירה - אך הרפובליקנים בבית הנבחרים הבטיחו להפיל אותו, ובכך לעכב עוד יותר את אספקת הנשק שלה נואשת קייב.

חבילת הסיוע, שעליה נשאו ונתנו הדמוקרטים והרפובליקנים בסנאט במשך שבועות ארוכים, כוללת 60 מיליארד דולר לאוקראינה, בהתאם לבקשת הבית הלבן, ו-14.1 מיליארד דולר לישראל. בנוסף לכך, לפי תזכיר החוק, יוקצו 20.2 מיליארד דולר לטובת משמר הגבול ושינויים נוספים במערכת ההגירה הנמצאת תחת עומס אדיר.

בין היתר, הנשיא ג'ו ביידן יוכל לפי החקיקה הזו לסרב למבקשי מקלט אם מספר המהגרים הלא חוקיים העוברים את הגבול יגיע ליותר מ-5,000 בשבוע - נתון שנחצה פעמים רבות בחודשים האחרונים.

"ביידן ישתמש מיד בסמכות הזו - שמשמעותה היא שאנשים שחוצים את הגבול בדרך כלל אינם זכאים למקלט - אם מעברי הגבול יהיו ברמות הנוכחיות", אמר גורם בבית הלבן.

נשיא ארה"ב ג'ו ביידן בעצרת בלאס וגאס, 4 בפברואר 2024. רויטרס
"לא לעשות כלום זו לא אופציה". ביידן/רויטרס

כלל לא בטוח שלהצעת החוק, הכוללת 370 עמודים, יש את תמיכתם של 60 סנאטורים הדרושים לקידומה בהצבעה הפרוצדורלית הראשונה, שצפויה לכל המאוחר ברביעי. לדמוקרטים יש רוב קטן בסנאט, המונה מאה חברים.

יתרה מזאת, הרפובליקנים בבית הנבחרים, המחזיקים ברוב קטן בו, כבר הבהירו שהחקיקה הזו לא מקובלת עליהם. יושב הראש מייק ג'ונסון אמר כי היא "תגיע מתה" בתצורתה הנוכחית.

"הצעת החוק הזו גרועה אפילו יותר ממה שציפינו, ולא תקרב אותנו לסיום האסון בגבול שהנשיא יצר", כתב ג'ונסון ב-X.

על הרפובליקנים מופעל לחץ מצדו של מועמדם הצפוי לנשיאות דונלד טראמפ, שקרא להם להפיל את החקיקה. סוגיית ההגירה והגבול עם מקסיקו הן במרכז האג'נדה שלו, והוא רוצה למנוע מביידן הישג לפני הבחירות בנובמבר.

"כמנהיג המפלגה שלנו, יש סיכוי אפסי שאתמוך בבגידת הגבולות הפתוחים הנוראה הזו באמריקה", אמר טראמפ בנאום שנשא לפני כמה ימים בלאס וגאס.

הסנאטורים ניהלו משא ומתן במשך חודשים על ההסכם למאבק בהגירה הבלתי חוקית, כשהרפובליקנים מתעקשים לחזק את אבטחת הגבולות בתמורה לאישור בקשת המימון של ביידן לקייב, שמלאי התחמושת שלה הולך ואוזל.

ביידן מסר בהצהרה כי הוא תומך מאוד בעסקה, שתסייע לאוקראינה "להגן על עצמה מפני התוקפנות של רוסיה" ו"כוללת את סדרת רפורמות הגבול הקשוחות וההוגנות ביותר מזה עשרות שנים". הוא דחק ברפובליקנים לתמוך בחבילה הדו-מפלגתית. "אם אתם מאמינים, כמוני, שאנחנו חייבים לאבטח את הגבול עכשיו, לא לעשות כלום זו לא אופציה", אמר.

עוד בוואלה!

"רטוריקה של היטלר": טראמפ האשים מהגרים "בהרעלת הדם שלנו"

לכתבה המלאה
נשיא ארה"ב לשעבר דונלד טראמפ בלאס וגאס, 27 בינואר 2024. רויטרס
רוצה למנוע מביידן הישג לפני הבחירות. טראמפ/רויטרס

ביידן הבטיח לפני כניסתו לתפקיד על החזרת "האנושיות" למדיניות ההגירה, ובכך שם קץ למדיניות השנויה במחלוקת מתקופת טראמפ, שהובילה להפרדת משפחות בגבול ארצות הברית-מקסיקו. עם זאת, הרפובליקנים מתארים את המדיניות הזו ככישלון ומצביעים על נתוני השיא מחודש דצמבר, שבמהלכו עצרו סוכני משמר הגבול מהגרים לא חוקיים ב-302 אלף מקרים.

לפי הסקרים, האמריקנים שמים את משבר המהגרים בראש סדר העדיפויות שלהם, ומאשימים בעיקר את הדמוקרטים בכך. לפי מנסחי הרפורמה, היא המקיפה ביותר שגובשה זה תקופה ארוכה.

"זו הזדמנות של פעם בדור לסגור את הגבול הפתוח שלנו ולתת לממשלים עתידיים את הכלים היעילים שהם צריכים כדי לעצור את הכאוס בגבול ולהגן על האומה שלנו", אמר הסנאטור ג'יימס לנקפורד מאוקלהומה, ראש צוות המשא ומתן מטעם המפלגה הרפובליקנית.

הוא אמר כי הצעת החוק תשים "מספר עצום של כלי אכיפה חדשים בידי כל ממשל עתידי" ותשנה את מדיניות ארצות הברית מ"לתפוס ולשחרר", המאפשרת למהגרים לא מתועדים להישאר חופשיים בזמן שהם ממתינים לדיוניהם בבית המשפט, ל"לעצור ולגרש".

מנהיג הרוב הדמוקרטי בסנאט, צ'אק שומר, אמר כי החקיקה היא "צעד מונומנטלי", והזהיר את הרפובליקנים מפני התנגדות מהירה אליה רק משום שטראמפ מתנגד לה.

"הסנאטורים חייבים לסתום את הגולל על אלה שרוצים שההסכם הזה ייכשל למען האג'נדות הפוליטיות שלהם", אמר שומר.

אם ההסכם ייפול באחד משני הבתים, הדמוקרטים יטענו כי הרפובליקנים, שהשקיעו את השנתיים האחרונות במתקפה על ביידן בשל הזינוק במספר המהגרים, ויתרו על אחד מנושאי הדגל שלהם רק כדי לרצות את טראמפ.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully