וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יו"ר ועדת הכלכלה קרא למצוא פתרון למחסור בעובדים הזרים בענף התיירות

עודכן לאחרונה: 4.2.2024 / 13:40

ועדת הכלכלה של הכנסת, בראשות ח"כ דוד ביטן, התכנסה היום לישיבת מעקב אחר הטיפול בפתרונות למחסור בכוח אדם בענף התיירות עקב המלחמה. בפתח הדיון אמר היו"ר ביטן כי מתווה הפיצוי לענף התיירות נסגר ברובו, וביקש לברך על כך. הוא ציין כי צריך לפתור את בעיית מורי הדרך, אך לא במתווה הקיים, והזכיר כי המדינה היא לא כספומט וביקש להודות למשרד האוצר. בנוסף ביקש היו"ר ביטן דיווח לגבי המחסור בעובדים הזרים בענף.

ראש מטה שר התיירות, מיכאל יצחקוב, התייחס למצווה הפיצוי ואמר כי הוקצו לכך 200 מיליון שקלים לשיקום בתי המלון ולשימור עובדים בתיירות נכנסת, ואחרי אישור תקציב 2024 המתווה יאושר בהחלטת ממשלה. באשר למחסור בעובדים זרים אמר יצחקוב, כי לאילת יש אישור להכניס 2,500 עובדים מירדן, אך נכנסים כ-1,000, ולכן הבקשה היא לתמהיל מאוזן להכניס עובדים זרים במקומם.

סמנכ"ל התאחדות המלונות, יואב בכר, אמר כי החשש הוא מפני סגירת הגבול עם ירדן על רקע המלחמה, דבר שיוביל לכך שלא יגיעו עובדים כלל. "החשש הוא מזה שכל הביצים הם בסל אחד", הסביר. נציגת רשות האוכלוסין וההגירה, עו"ד אפרת לב ארי, אמרה כי אין הגבלה על כניסת ירדנים וכי המלונות לא הזמינו את העובדים. מנכ"לית התאחדות המלונות, סיון דטאוקר, הסבירה כי האירוע הוא תלות מוחלטת בירדנים, וביום שבו הגבול ייסגר לא יהיו עובדים ויקרה אירוע שגם האוצר יצטרך לתת עליו את הדעת.

מנהל מחלקת ירדן, סוריה ולבנון במשרד החוץ, אהד צמת, אמר כי הירדנים נכנסים במסגרת הסכם אך המעסיקים מישראל לא מילאו את המכסה, והזכיר כי השלום עם ירדן הוא נכס אסטרטגי לישראל. היו"ר ביטן ביקש להזכיר זאת גם לירדים. ח"כ ששון גואטה ציין כי אי אפשר להסתמך רק על עובדים ממדינה אחת, אחרת יקרה מה שקרה בחקלאות כשכל התאילנדים עזבו.

רפרנט תעסוקה באגף התקציבים באוצר, רום בר אב, אמר כי כשבוחנים את נתוני התעסוקה התמונה מורכבת יותר, ויש גם עובדים ישראלים שבחל"ת שעשויים להתאים. היו"ר ביטן אמר כי הוועדה מבקשת לשנות את תמהיל המועסקים ומבקשת מנציגי הממשלה לבחון את עמדתם מחדש.

באשר לעובדים מיהודה ושומרון אמר יצחקוב כי המשרד לא מוכן לקחת אחריות אם חס ושלום יקרה אסון, ולא מוכן שעובדים מיהודה ושומרון יהיו בבתי המלון "לא באנו להיות פופוליסטיים, אבל אם תהייה פה טרגדיה גם אם אנחנו לא אחראים לה אנחנו נהייה אחראים לה", אמר. ח"כ משה פסל אמר כי "לא יכול להיות שהחדר שבו חיה משפחת מפונים יכנס אליו גם חליל מהשטחים".

באשר לכך אמרה עו"ד לב ארי, כי במלונות יש מכסה של 2,000 עובדים פלסטינים, אך עם המלחמה הוטל סגר שממנו הוחרגו כ-400 פלסטינים שיוכלו להיכנס למלונות שביקשו זאת, במרכב, בטבריה ובים המלח. בכר ציין כי רק 200 נכנסים, צריך עוד 2,000. מנכ"ל מלון קיסר בירושלים, שי אסיה, סיפר כי הוא מביא עובדים ממזרח העיר וכבר טיפל בכמה מקרים בהם ראה איזה סרטים הם רואים בטיקטוק. הוא הוסיף כי "מתוך 100 עובדים רק 8 יהודים, וזה מאפיין את כל התעשייה".

ח"כ פורר אמר כי זה נראה שעדיין שבויים בקונספציה של ה-6 באוקטובר והממשלה צריכה להתעורר במהירות. הוא הזכיר כי גם הפלסטינים שעבדו בעוטף היו בעלי רישיון מהשב"כ, ועדיין חלקם לקחו חלק בטבח וחלקם היו חלק ממערך איסוף המודיעין של חמאס. לדבריו, בלי להביא עובדים זרים ענפים שלמים יהיו תקועים.

היו"ר ביטן סיכם ואמר כי הצבא, השב"כ וכולם רוצים לחזור לישון בשקט, אבל אם המלונאים לא רוצים להזמין את הפלסטינאים אז זה לא משנה מה יגידו בצבא. הוא קרא לנציגי הממשלה לבחון שוב את הנושא ולמצוא פתרון לבעיה בתוך שבועיים, ולשנות את תמהיל העובדים הזרים בענף.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully