וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"החזירו אותם מהתופת. הזמן אזל": עצרת ענק לציון 120 יום לנפילת החטופים בשבי

עודכן לאחרונה: 3.2.2024 / 22:44

בסימן 120 לפרוץ מלחמת חרבות ברזל וחטיפת הישראלים לרצועה, מפגינים הערב משפחות החטופים, ישראלים ששוחררו מהשבי, ופעילים רבים בכיכר. במקביל, בני משפחות חטופים חסמו את הירידה מאיילון דרום לכביש 1 עם כתובת האש Help

העצרת לשחרור החטופים החלה הערב (שבת) בתל אביב בסימן 120 ימים לחטיפתם עם פרוץ מלחמת חרבות ברזל. בהפגנה צפויות לדבר הילה רותם שושני בת ה-13, וליאת אצילי, בת 49, ששוחררו מהשבי בעזה. כמו כן, צפויים לדבר בני משפחות החטופים וכן דוברי צה"ל לשעבר, בהם רות ירון, אבי בניהו ורונן מנליס. בעצרת יופיעו ליאור פז בשיר שמוקדש לאגם ברגר ולחטופים, וכן נורית גלרון וישי ריבו.

בני משפחות חטופים חסמו את איילון דרום בחיבור לכביש 1 בסמוך למחלף קיבוץ גלויות. בני המשפחות מלווים בפעילים למען שחרור החטופים, ויחד הם פתחו כתובת אש עם הכיתוב "help" ומחזיקים שלטים: "חיי הממשלה לא על חשבון חיי החטופים" "עסקה בכל מחיר פוליטי", "גנץ: חטופים או תפרשו". בהפגנה התפתח עימות בין בני המשפחות לאדם שעבר במקום, ככל הנראה נהג, שדחף את גן פלטי, קרוב משפחה של אלעד קציר החטוף.

בנוסף, המשטרה פזרה הערב באמצעות פרשים הפגנה ברחוב קפלן. בהודעה שפרסמה המשטרה נאמר: "קבוצת מפגינים, שאינם נמנים עם משפחות החטופים, החליטו לצאת בצעדה לרחוב קפלן, סמוך למתחם שרונה, והחלו להפר את הסדר, תוך חסימת הכביש לשני הכיוונים. בעקבות החסימות והפרות הסדר הוכרז ע"י קצין משטרה כי ההפגנה בלתי חוקית ועליהם לפנות את הכביש, לאור המשך חסימת הציר ומשלא נשמעו להוראות המשטרה, נאלצו השוטרים לבצע שימוש בפרשים". במהלך ההפגנה התעמתה המשטרה עם רוני גורן, אחיו השכול של יונתן ריכטר.

עצרת למען שחרור החטופים בתל אביב, 3 בפברואר 2024. רויטרס
העצרת למען שחרור החטופים בתל אביב, 3 בפברואר 2024/רויטרס

הדסה, אחותו של שלמה מנצור, החטוף המבוגר ביותר, אמרה בנאומה בעצרת כי "הוא נמצא שם 120 ימים בלי אור, עם מעט חמצן, בסכנת חיים. שכולם יתעוררו וישמעו את הזעקה של אחי שלמה שצועק אליי בלילות 'הצילו אותי'. החזירו אותם מהתופת. הזמן אזל, הם בסכנת מוות ממשית. תתעוררו".

כרמית פלטי קציר נאמה בהמשך העצרת. אחיה אלעד חטוף, אמה חנה שוחררה ועדיין מאושפזת במצב קשה, ואביה רמי נרצח ב-7 באוקטובר. "השבעה שלי עדיין נמשכת. אין בה כמעט מקום להתאבל ולכאוב למרות שכל הזמן כואב לי. אני צריכה להילחם, על החיים של אימא שלי שחזרה מהשבי במצב קשה, על אחי אלעד שעדיין שם. להילחם כדי שמדינת ישראל תעשה הכול למען אזרחיה שבצרה, שלא תשליכנו לעת זקנה. נראה שהדברים האלה לא ברורים וזוכים לבוז וגינוי", אמרה.

"אהובנו הופקרו וחייהם נתונים בידי רוצחים, במרחק נסיעה קצרה, והמדינה עדיין לא שחררה אותם. ביטחון המדינה הוא החזרת החטופים. עליכם, חברי הממשלה, להחזיר בחיים את מי שביכולתכם להציל ולהביא לקבורה את החללים".

הפגנה בקפלן למען החטופים/עמיר טרקל, ליאורה בנימין , אביב אטלס, משטרת ישראל
בני משפחות חטופים חוסמים את הירידה מאיילון דרום לכביש 1, 3 בפברואר 2024. ברק דור, אתר רשמי
בני משפחות חטופים חוסמים את הירידה מאיילון דרום לכביש 1, 3 בפברואר 2024/אתר רשמי, ברק דור

הילה רותם ששוחררה מהשבי, אמרה בסרטון מוקלט ששודר בעצרת: "אני ואמילי קמנו ב-06:00 ורצנו לממ"ד. היו טילים ואזעקות ואז שמענו דיבורים בערבית. פתחו את הדלת ונכנסו עם אקדחים וסכינים ולקחו אותנו לגדר, ראינו בתים שרופים וגופות. העלו אותנו על אוטו והתחלנו לנסוע. חשבתי שכל הקיבוץ או חטוף או נהרג. דיברנו בלחישות, אין אוכל ומים, היינו בחושך. אם דיברנו חזק היו לוקחים אותנו מהחדר כעונש להיות לבד. אני כל הזמן נזכרת, לא יכולה לא לחשוב על זה. יש לי עדיין פחד שיגיעו לפה אבל אני יודעת שאני בטוחה. החיים שלהם בסכנה ובסוף לא יישאר את מי להציל".

לישי מירן-לביא, אשתו של החטוף עמרי מירן, נאמה גם היא בעצרת. "עמרילי שלי, 120 ימים של גיהנום. ביום המאה עמדתי על אותה במה וקיוויתי שזאת הפעם האחרונה. והנה, שוב אני מדברת אליך במקום להיות איתך. עלמה כבר בת עשרה חודשים. יותר משליש מחייה בלעדיך. היא התחילה לגרור כיסאות, לעשות צעדים ראשונים, ואני תוהה אם תספיק לראות אותה הולכת בפעם הראשונה. רוני שואלת עליך כל יום, בודקת שאתה עדיין אבא שלה: 'אבא עמרי זה עדיין אבא שלי נכון?'", אמרה. "אני כועסת כבר הרבה זמן, בא לי לצעוק 'די, מספיק, מהר ועכשיו'", הוסיפה, תוך שהיא מרימה את קולה.

עימות בכביש 1 בעקבות חסימה של מפגינים לשחרור החטופים/מערכת וואלה!
הפגנה למען שחרור החטופים בתל אביב, 3 בפברואר 2024. רויטרס
ההפגנה לשחרור החטופים/רויטרס

בעצרת הוקרנה עדותה של ליאת אצילי, בת 49, שהוחזקה בשבי חמאס דאעש 54 ימים. כשחזרה מן השבי התבשרה ליאת כי בעלה אביב נרצח ב-7 באוקטובר. אצילי סיפרה: "שמענו ירייה, ואח''כ עוד יריות. אביב אמר 'אני עם הכיתת כוננות' ויצא ולא ראיתי אותו יותר. שלחתי לו הודעה שהבית נשרף ואני לא יודעת מה לעשות. הוא כבר לא הגיב אליה. נכנסנו שני אנשים חמושים על מדים והם חטפו אותי. דרשו שנהיה בשקט, הם אמרו "אם ידעו שאתם פה לא נוכל לשמור עליכם, אנשים יכנסו ויעשו בכן לינץ'. מחסור במזון, בתרופות, תנאים היגייניים נוראים, הפגזות של צה''ל וכל יום הוא ארוך ואינסופי. מצב של ייאוש מוחלט".

היא הוסיפה: "במשך כל התקופה הזאת הילדים שלי לא ידעו מה קורה לא עם אבא שלהם ולא עם אמא שלהם והם עברו ימים מאוד מאוד קשים ומורכבים. הימים שישבתי שם השאירו בי חותם, אבל הדבר היותר קשה זה האובדן של אביב. החזרה של החטופים חשובה לשיקום שלנו כקהילות שחיות בקו העימות כבר 20 שנה. אנחנו נלקחנו מהבתים שלנו ביום בהיר אחד. החוזה בין אזרחי המדינה להנהגה הופר והוא לעולם לא יוכל להשתקם אם החטופים שנשארו לא יוחזרו. אין מחיר שהוא גבוה מדי".

העצרת לשחרור החטופים בתל אביב, 3 בפברואר 2024. רויטרס
העצרת לשחרור החטופים בתל אביב, 3 בפברואר 2024/רויטרס

בעצרת הוקרן סרטון הכולל אמירות של בכירי מערכת הביטחון לשעבר התומכים בהצבת השבת החטופים בראש סדר העדיפויות. נדב ארגמן, ראש השב''כ לשעבר, אמר בסרטון: "משימת העל בעיניי של מדינת ישראל היא להחזיר את כל השבויים והנעדרים הביתה". שאול מופז, שר הביטחון והרמטכ''ל לשעבר אמר: "אין ניצחון בלי החטופים. המפקדות מבינים את זה, החיילים מבינים את זה, הכוחות מבינים את זה. אין ניצחון בלי החטופים, כל החטופים!".

יובל דיסקין, ראש השב"כ לשעבר, שהופיע אף הוא בסרטון: "מבחינתי אם זה אומר לשחרר את כל האסירים בשביל החטופים - כן. מבחינתי איך אומרים? כזה שאמר בעבר לא - היום אני אומר כן".

ראש המוסד לשעבר תמיר פרדו אמר: "הדבר הכי חשוב בעיניי זה להחזיר את החטופים הביתה. צריך לפעול לפי התוכניות של הצבא כאשר המטרה הראשונה היא החזרת החטופים. אני לא מגביל בתפיסת העולם שלי מה צריך לעשות. מה שצריך לעשות זה להביא את החטופים הביתה ואת כולם. ופה אני רוצה להדגיש את המילה 'כולם'".

כתובת אש של בני משפחות החטופים החוסמים את כביש תל אביב-ירושלים. עמיר טרקל, אתר רשמי
כתובת אש של בני משפחות החטופים החוסמים את כביש תל אביב-ירושלים/אתר רשמי, עמיר טרקל

העצרת מתקיימת על רקע עסקת החטופים המתגבשת שהוצגה לחמאס בפריז. על פי המוצע, העסקה תכלול שלושה שלבים: בשלב הראשון של העסקה ישוחררו 35-40 חטופים ישראלים ובהם נשים, גברים מעל גיל 60 וחטופים במצב רפואי קשה. זאת, בתמורה לשישה שבועות של הפוגה בלחימה ושחרור של אסירים פלסטינים. השלב השני של העסקה יכלול שחרור של גברים - חיילים ואזרחים מתחת לגיל 60. בשלב השלישי יועברו גופות של חטופים שמוחזקות בידי חמאס. בכל אחד מהשלבים ייקבע "מפתח" אחר של מספר האסירים הפלסטינים שישוחררו עבור כל חטוף ישראלי.

ביום שישי פורסמו ציטוטים מישיבת הקבינט הלילית שבה הביעו חלק מהשרים התנגדות לעסקה המתגבשת. שר המשפטים יריב לוין אמר בישיבה: "הכי נכון לא ללכת על חלק אלא על הכל, זה לא מוסרי לשחרר רק את חלקם ואז לעשות משא ומתן. צריך להגביר את הלחץ הצבאי עליהם זה עשוי להביא לשחרורם".

השר סמוטריץ' אמר: "תפסיקו להשלות את עצמכם כאילו לא יהיה לחץ בינלאומי מצד האמריקאים וכדומה שייעצרו אותנו".

השר דודי אמסלם: "זו טעות עצומה להפסיק עכשיו. בשביל מה יצאנו למלחמה? אם נפסיק עכשיו גם נאכל את הדגים המסריחים וגם נגורש מהעיר. יצאנו למסע ואמרנו שצריך למוטט את החמאס, יש לצבא הישגים גדולים ואם נעצור עכשיו זו עצירה ארוכה מאוד ומרימים דגל לבן".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully