וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"כל מה שקרה בגבול - זה רק הפרומו": מלחמת המוחות בין מפקד פיקוד צפון לנסראללה

עודכן לאחרונה: 3.2.2024 / 9:55

מאז פרוץ המלחמה, אלוף פיקוד צפון אורי גורדין העניק עצמאות לחטיבות בשטח. התוצאה: חיזבאללה הופתע ויותר מ-170 מאנשיו חוסלו. אלא שגורדין כבר הבהיר לאנשיו בשטח שהמלחמה כבר כאן ובפיקוד נערכים לכך במרץ רב. קצין בכיר במילואים: "מעבר לקו הגבול רק מחכים לפקודה"

צה"ל תקף שורת מטרות של ארגון הטרור חיזבאללה בחמישה מרחבים שונים בדרום לבנון/דובר צה"ל

ב-7 באוקטובר בשעה 06:29, מפקד פיקוד הצפון, האלוף אורי גורדין, סיים לשרוך את נעלי הספורט בביתו ונערך לצאת לריצה עם חבר, אך הסלולר הצבאי צפצף ורטט באופן חריג. מאחר והיה בעבר מפקד פיקוד העורף, הוא קיבל התרעות על שיגורי הרקטות בכל רחבי הארץ. למוד ניסיון העבר הוא הבין מהר מאוד שמשמעות שיגור אלפי רקטות מרצועת עזה עד ירושלים ודימונה הוא במילה אחת: "הכרזת מלחמה". תוך פרק זמן קצר המתין הנהג שלו בכניסה אל הבית הוא נפרד מבני המשפחה וידע היטב כי בפעם הבאה שיראה אותם יעבור זמן רב ולכן הוסיף חיבוק בזמן שהנהג כבר מחכה בחוץ בדרך ל"בור" בפיקוד הצפון.

למרות שמדובר במתקפה מרצועת עזה וללא החלטה מטכ"לית מיוחדת, הוא התקשר למפקדי האוגדות תא"ל שי קלפר בגבול לבנון ותא"ל ציון רצון בגבול סוריה והודיע על "נכס לאומי": לגייס את כלל הכוחות בסדיר ובמילואים כדי להגן על הגבולות כמה שיותר מהר מחשש להתקפה דומה בצפון. כשחלפו הדקות, הטלפון הצבאי לא הפסיק להתריע על המשך שיגורי הרקטות ואז הוא עדכן על שלב נוסף בתוכנית הידועה מראש את תא"ל קלפר ותא"ל רצון על חלוקת גזרות נוספת כדי להכניס ביניהם אוגדה נוספת בפיקודו של תא"ל ישראל שומר שתעבה את ההגנה ותהיה ערוכה להתקפה ותמרון. אחר כך יספרו קצינים כי כבר בשלבי התכנון בשנה שקדמה, הקצינים הבכירים יאמר לזכותם לא אהבו את החלוקה הגיאוגרפית החדשה, "כי אם כבר יש מלחמה הם לא רוצים להתחלק באחריות על שטחי ההתקפה והשמדת אויב עם אוגדות נוספות".

אלוף פיקוד צפון, אורי גורדין, כל הפרטים על הפרשה הביטחונית החמורה 15 במרץ 2023. דובר צה"ל, אתר רשמי
מפקד פיקוד צפון, אלוף אורי גורדין/אתר רשמי, דובר צה"ל

עד השעה 23:00, כלל הגדודים במילואים שהוקפצו בשלב הראשון אל הגבול כבר היו אחרי קליטת ציוד ומוכנים להיתקלות. אחר כך, יספרו קצינים בפיקוד צפון כי לאלוף גורדין היתה "שריטה". "הוא נכנס לתפקיד בספטמבר 2022. ומאז התאמנו לפחות שלוש פעמים על מעבר משגרה לחירום. איך מקפיצים הרבה כוחות מהבית ועולים צפונה במהירות המקסימלית תחת אש", הם סיפרו. "מה ששיחק לידי פיקוד הצפון הייתה העובדה שמרבית כבישי הצפון היו ריקים בגלל השילוב בין חג לשבת והריתוק של אזרחי מדינת ישראל למסכים כדי להתעדכן על המתרחש, מה שאפשר זרימה מהירה של הכוחות באמצעות כלי רכב שונים.

ארגון חיזבאללה הופתע פעמיים. מעיתוי והיקף המתקפה של חמאס על העורף הישראלי ומעיבוי המערכים המהיר של צה"ל לאורך גבול לבנון. מזכ"ל הארגון חסן נסראללה קיים הערכות מצב ולאחר יומיים יצא להתקפות על העורף הישראלי. שש חוליות טרור נשלחו בזו אחר זו ואחת מהן הצליחה לחדור, אך כולן סוכלו. מפקדי חיזבאללה התאמצו ללמוד את שיטות הפעולה של צה"ל אחרי 7 באוקטובר ולנתח בדייקנות את תנועת הכוחות כדי לפגוע ולגבות מחיר כואב. באחד האירועים הגיעה חולייה בחסות סבך צפוף אל החומה, הניחה מטען חבלה כדי להפיל את החומה. בפעם הראשונה לא הצליחו ובפעם השנייה כשהגיעו עם מטעני חבלה נוספים, ריחף בשמיים ה"זיק" ותקף את את חברי החולייה שנהרגו אך הטיל גם יזם את אמצעי החבלה ואז אירוע פיצוץ משני שפגע בחומה.

עוד בוואלה!

ארה"ב: תקפנו יותר מ-85 מטרות בעיראק ובסוריה. ביידן: "התגובה שלנו מתחילה היום"

לכתבה המלאה
נאום נסראללה 3.11.2023. תיעוד ברשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לחוק זכויות יוצרים
חסן נסראללה/תיעוד ברשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לחוק זכויות יוצרים

מעקב תמידי ומאות תקיפות

יותר מ-174 חוליות טרור סוכלו לאורך קו הגבול ובגזרת הר דב בשיטות מגוונות. בהתחלה שילמנו מחיר כבד. בחיי אדם כולל הרג של סגן מפקד חטיבה. זה כאב מאוד", אמר לוואלה! קצין מילואים בכיר בגזרה. "אבל כשהתייצבה המערכת הצבאית במרחב, כוחות אוויר, ים ויבשה, דיברו אחד עם השני באותה שפה. זה הפך להיות משהו קטלני. מרכזי האש בחטיבות היו צריכות להחליט האם להפעיל אש טנקים, ארטילריה, זיק, מסוק קרב, מטוס קרב או כוחות חי"ר מהקרקע עם פצמ"ר מדויק וטיל גיל. חיזבאללה לא צפה את זה".

בלשכת מפקד פיקוד צפון חוששים מכוונות חיזבאללה להרחיב את הלחימה נגד ישראל כל עוד צה"ל מתמרן ברצועת עזה, ולכן קיבל האלוף גורדין החלטה לבזר סמכות מהפיקוד אל החטיבות בשטח ולקדם את העצמאות שלהן בסיכול טרור במרחב הגבול. גורדין מסתייע 24/7 באלוף במיל' יצחק (ג'רי) גרשון כסגן מפקד הפיקוד שחווה בעבר את מלחמת לבנון השנייה ומצוי שמונה שנים בתפקיד הנוכחי ובתא"ל במיל' אלון פרידמן, גולנצ'יק איש הצפון, שאחראי על העורף ומכיר כל פינה ושעל. במקביל מנהלת צמרת הפיקוד תכנון יסודי לאפשרות של מלחמה רחבה ותמרון עמוק לשטח לבנון. "בזמן שהחטיבות עסוקות בהגנה ובהתקפה מוגבלת לקו המגע ומצליחים להביא הישגים, הפיקוד עסוק בעומק. רחוק מהגבולות. בתשתיות כבדות ורגישות ובאישים בכירים", הסבירו גורמי מילואים בפיקוד צפון.

חיל התותחנים בפעילות בגבול לבנון. יונתן זינדל, פלאש 90
חיל התותחנים בפעילות בגבול לבנון/פלאש 90, יונתן זינדל

אחד הגורמים הבכירים הצביע על פעולה שביצע מרכז האש בפיקוד הצפון שכללה מעקב אחרי יחידת כלי הטיס הלא מאוישים של חיזבאללה בלב השטח האורבני. "הם יודעים שאנחנו עוקבים ומתעקשים לאתר אותם ולכן אין להם יותר מדי זמן להוציא אל מסלול ההמראה את כלי הטיס ולהכין אותם להמראה וכשזה קרה? תקפנו והשמדנו שלושה ביחד. במקרים אחרים, כשכלי טיס תקפו את העורף הישראלי או את הבסיסים, כנראה לא היינו מספיק חדים או לא מספיק מהירים בתגובה".

זו מלחמת מוחות בין מפקד פיקוד צפון לחסן נסראללה, אך בתוך המתיחות הזו מתעקש האלוף גורדין לא רק להכין את כוחותיו למלחמה אלא גם לשלול מנסראללה את היכולת להעריך את אופי התגובות והיוזמות של צה"ל. "פיקוד צפון משתדל להיות בלתי צפוי", אמר גורם צבאי בכיר במילואים והוסיף. "אין משוואות קבועות. כל יום יכולה להיות לאוגדה או לפיקוד תגובה או יוזמה מסוג אחר. אין סיכוי שחיזבאללה יבין שיש כללי משחק. לכן משמידים תשתיות והורגים מפקדים ופעילים".

נכון לכתיבת שורות אלו נהרגו מאש צה"ל יותר מ-220 מחבלים מתוכם 176 מחבלי חיזבאללה ושליש מתוכם לוחמי כוח רדואן המוגדר ככוח העילית של הארגון. בנוסף לכך, יותר מ-450 מחבלים נפצעו ויצאו מכשירות, יותר מ-45 פעילי חיזבאללה רק מתחילת ינואר. בנוסף לכך, תקף צה"ל יותר מ-650 תשתיות טרור של חיזבאללה בדרום לבנון הכוללים רכיבי טילי קרקע אוויר, עמדות, חמ"לים, מחסני נשק, מרכזי פיקוד ושליטה, בורות שיגור רקטות ודירות מסתור.

עשן מיתמר בלבנון לאחר תקיפות צה"ל. אייל מרגולין, פלאש 90
עשן מיתמר בלבנון לאחר תקיפות צה"ל/פלאש 90, אייל מרגולין

"הפעולות של פיקוד צפון בדרום לבנון מרחיקות את פעילי חיזבאללה מקו הגבול. מצמצמות את היכולת שלו לבצע התקפה בהפתעה על יישובים סמוכי גדר, אבל לא מונעות ממנו באופן מוחלט. מבחינת חיזבאללה זה מאוד משמעותי", הסביר קצין מילואים בכיר והדגיש כי המשימות הופכות להיות יותר מורכבות כי האויב לומד את הפעולות של צה"ל ומזג האוויר מאוד קשה ומורכב.

לפני שבוע וחצי, בשעת לילה תחת ערפל סמיך מאוד, עם חוסר יכולת לראות שני מטרים קדימה, וקור עז שנושק לאזור האפס, כוח מחטיבת עודד בפיקוד סגן מפקד פלוגה שכבר מצוי במילואים יותר מחודשיים וחצי, יצא לפטרול לאחר שהתקבלו אינדיקציות על תנועות חשודות במרחב הר דב. הכוח מזהה את התנועה, קורא לה להזדהות ונפתחת לעברו אש. הכוח מסתער והורג את החוליה שהתכוונה לחדור את המוצבים. האלוף גורדין שיבח אותם לא רק על היוזמה והתוצאות בהיתקלות חרף השלג המצטבר סביב הר דב, והיכולת לשמר משמעת מבצעית גבוהה גם אחרי תקופה ארוכה מאוד של שירות מילואים נוכח אי ודאות להמשך.

חיזבאללה לא עומד מנגד ומנהל שני מאמצים עיקריים: הראשון הוא ניסיונות חדירה לשטח הישראלי וירי רקטות חלקן עתירות חומרי נפץ עד כ-700 ק"ג, טילים, פצצות מרגמה, ניסיונות הנחת מטעני חבלה לאורך היישובים כולל הפעלת כלי טיס לא מאוישים ורחפנים. הפעולות השונות כוללות לא רק ניסיונות לפגוע באזרחים ובחיילים אלא פגיעות ישירות בבתי תושבים בגבול הצפון. התוצאה של מכלול פעולות הטרור הביאו לפינוי מסיבי של יותר של עשרות אלפי אזרחים מאזור הצפון ושיתוק חיי השגרה. המאמץ השני כולל מוכנות להתקפה קרקעית רחבה על העורף הישראלי.

ויסאם א-טוויל, בכיר חיזבאללה שחוסל בדרום לבנון, 8 בינואר 2024. תיעוד ברשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לחוק זכויות יוצרים
ויסאם א-טוויל, בכיר חיזבאללה שחוסל בדרום לבנון לפני כחודש/תיעוד ברשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לחוק זכויות יוצרים

היום למלחמה קרוב יותר

"ההרס ביישובים, הרחובות הריקים, השטחים הלא מעובדים - הם רק חלק מהסיפור של המערכה המוגבלת הזו", אמר מפקד פלוגה במילואים ש"ירד" מהקו והיה בדרך לחופשה קצרה בבית. "כל מה שהיה עד עכשיו בגבול זה הפרומו, כולנו יודעים שמעבר לקו הגבול מחכים לפקודה לצאת למלחמה אלפי לוחמי כוח רדואן מאומנים ומצוידים. האם צה"ל בגזרה שלי מסוגל להדוף אותם? ברור. האם יהיו לזה מחירים בצד הישראלי? גם ברור".

כשהקצין המעוטר בזיפים מחזיק ביד את הקפוצ'ינו הראשון זה תקופה וביד השנייה מסדר את הנשק הוא מסביר שאין קו גבול יציב מול לבנון מהרבה סיבות וגם בגלל מזג האוויר שרק מסבך את משימת ההגנה כי בקושי רואים משהו. לשיטתו, השאלה הגדולה היא לא איך הודפים את כוח רדואן בשלב ההתקפה אלא איך מחזירים את התושבים לבתים בצפון בידיעה שעוד רגע יכול להגיע מחבל חיזבאללה ולנסות לחטוף ילדים ולרצוח משפחות כמו חמאס ב-7 באוקטובר.

הקצין סיפר שראה את האלוף גורדין פעם אחת מרחוק, אבל שמע את תוכן השיחה שלו ממפקדים בגזרה והתנחם מאמירה אחת ברורה שלו. "כששאלו אותו האם הוא מתכונן למלחמה מול חיזבאללה, הוא אמר 'מפקדים. למי שלא הבין: אני, אנחנו, כבר במלחמה' עם כל מה שמשתמע מזה'". אחר כך הסביר להם האלוף גורדין שכל לילה מחדש מתבצעת מחשבה מעשית בין צמרת פיקוד הצפון לצמרת חיל האוויר על האופן שבו תיראה מלחמה ביום שלמחרת ועל סוגי המטרות שהצטרפו אל בנק המטרות בזכות מאמץ מודיעיני עילאי של כלל סוכנויות האיסוף בקהילת המודיעין. כל זאת על מנת לא לאבד רגע של מוכנות בזמן שצה"ל ממשיך לצבור יכולות לאורך גבול הצפון.

ברקע נשמעת הביקורת החריפה והמוצדקת של אזרחי הצפון נגד המדינה והיא הולמת בדלתות לשכת מפקד פיקוד הצפון כמי שאמון על ביטחונם, אך חשוב להדגיש כי מפקדי המילואים שפגשו את האלוף גורדין בשיחות השטח שחלקן היו מלוות בגשם כבד, טיפות בגודל של אגרוף והרבה בוץ, יצאו מהן משוכנעים שהוא רוצה להרחיב את המערכה המוגבלת למלחמה אגרסיבית בעומק שטח לבנון כדי להסיר את איום חיזבאללה ולהרחיק אותן מהגבול ולא להסתפק באוסף פעולות טקטיות במרחב קילומטרים מהגדר. כלל הכוחות בשטח מעריכים כי פיקוד הצפון קרוב היום למלחמה נגד חיזבאללה יותר מאשר היה ב-7 באוקטובר וזה רק עניין של זמן שהיא תתפתח לתמרון עצים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully