וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הצעת החוק: אספקת חשמל למבני מגורים ללא היתר בישובים הדרוזים

עודכן לאחרונה: 31.1.2024 / 13:07

ועדת הכלכלה בראשות חבר הכנסת דוד ביטן קיימה היום (רביעי) דיון בנושא הצעת חוק אספקת החשמל (הוראת שעה), התשפ"ד-2024. לפי הצעת החוק, המובאת כהוראת שעה לפרק זמן של שנתיים, יוכל שר האנרגיה להתיר אספקת חשמל עבור מבני מגורים ללא היתר ביישובים דרוזים או צ'רקסיים.

ראש העדה הדרוזית השייח מואפק טריף בוועדת הכלכלה: "למעלה מ-10,000 בתי מגורים בעדה הדרוזית מחוברים לחשמל באופן פיראטי. גרים שם הדור הצעיר שלא אשם במחדל, ביניהם לוחמים שנלחמים עתה בעזה ושוכבים במארבים בצפון. כולם מלח הארץ. מצוקת הבנייה בישובים הדרוזים נמשכת עשורים ללא פתרונות מעשיים. ממשלות ישראל כבר הודו במחדל. בשנת 2014 נקבע שיש לסיים את התכנון בישובים דרוזים והוקמה ועדת גורן, אבל עד היום אין התקדמות. היינו מעדיפים היתרי בנייה, אבל זה לא בהישג יד, ללא אשמתנו. צריך פתרון זמני במקביל לרשויות התכנון."

יוזם הצעת החוק ח"כ אופיר כץ: "אנחנו באים לתקן ולעזור לעדה הדרוזית והצ'רקסית. אנחנו לא מתביישים. סעיף 157 לחוק התכנון והבניה קובע שמבנים לא חוקיים - לא יחוברו לחשמל. מאז נחקק לפני 30 שנה היכולת להתקיים באופן כזה קשה עד בלתי אפשרית. הזכות לחשמל נגזרת מהזכות לחיים בכבוד. המדינה לא יכולה להתעלם מהמצוקה והעוול האמיתי, שלא יכול להימשך בזמן מלחמה. הגיע הזמן למצוא פתרון. ההצעה מעודדת את הרשויות המקומיות להגיש תכנית מפורטת."

ח"כ חמד עמאר: "לא יכול להיות שבמדינה דמוקרטית שחייל או קצין נלחם ארבעה חודשים בעזה והבית שלו לא מחובר לחשמל." ח"כ אלי דלל: "אם נשאיר את המצב כפי שהוא זה יהיה גרוע הרבה יותר." ח"כ זאב אלקין: "הכרחי לקדם את החקיקה כמה שיותר מהר, גם בשל הצדק ובשל כך שמדובר בהוראת שעה." ח"כ ששון גואטה: "בגלל שיש חיבורים לא חוקיים, חברת החשמל לא ערוכה לאספקת חשמל נכונה ואז, בימים של חורף, יש עומס והפסקות חשמל ממושכות וכל הכפר סובל, לא רק מי שלא מחובר."

נציג ארגון נכי צה"ל איתי אלימלך: "ישנם למעלה מ-400 בתים של נכי צה"ל מהעדה הדרוזית - לא די שסיכנו עצמם בשדה הקרב, הם חוזרים לבית שלפעמים יש בו חשמל ולפעמים לא."

ראש מועצת סאג'ור ג'בר חמוד: "יש אצלנו בתים עם היתר וטופס 4, אבל אין חיבור כי אין תשתיות לחשמל. אנחנו לא אחראים על תכנון. הממשלה לא עשתה כלום. אני אומר לכל אזרח דרוזי שיש לו קרקע פרטית, שהמדינה במשך 50 שנה לא הרחיבה את המתאר - שימשיך לבנות ויעשה חשמל סולארי ויתחבר פיראטי." ביטן: "אנחנו לא מתכוונים לעודד בנייה בלתי חוקית. באנו לפתור בעיה אחת ולא כדי לעודד בעיה אחרת"

ראשי מועצות דרוזיות טענו לאשמת ממשלות ישראל במצוקת הבנייה אצלם. היו"ר ביטן: "אתם צריכים לדאוג לתושבים שלכם ולא להאשים כל הזמן את הממשלה. גם לכם תהיה אחריות לענין הזה."

ח"כ אחמד טיבי: "אנחנו רוצים שכל הבתים בישובים הדרוזים יתחברו לחשמל, אבל אני רוצה שוויון לכולם. אם הצעת החוק הזאת תעבור, ניאלץ לפנות לבג"צ על שוויון וברור שנזכה, אבל בואו נלך בדרך המלך, שיקבלו גם בטייבה." היו"ר ביטן: "יש נימוקים למה לעדה הדרוזית יש קדימות. אם תגישו בג"צ והוא יקבע אם יש שוויון ואם מגיע לעדה יתרון יחסי או לא ואז אולי זה יפתור את הבעיה כבר קודם."

יו"ר הוועדה ח"כ דוד ביטן הציע להכניס מספר תיקונים בנוסח הצעת החוק: "מדובר על הוראת שעה למשך שנתיים, אבל זה לא מספיק. צריך לתת הארכה לעוד שלוש שנים. אם ראש מועצה לא עושה פעולות נדרשות מבחינתנו, הישוב לא יקבל את הארכה. בנוסף, בתים שנבנו לאחרונה לא ייכנסו לחקיקה, אלא רק בתים ישנים, וגם לא בתים שיש לגביהם צו הריסה." בנוסף, הציע היו"ר לפצל את החוק לשניים: "אני רוצה לפצל את החוק באופן מהיר, כך שאישור החיבור לחשמל יהיה מיידי. החיבור הזמני יהיה בתנאי עד להוצאת היתר, שכידוע עולה כסף לאזרח. אני רוצה לפתור את בעיית החיבור באופן זמני וכל יתר הבעיות יופיעו בחלק השני שיכלול תקופת זמן של שנתיים, עם אפשרות להארכה של שלוש שנים נוספות, בכפוף להתקדמות הליכים."

"באופן פורמלי, ועדה רשאית לפצל הצעת חוק, אבל הפיצול לא פותר את הקושי." הדגיש היועץ המשפטי לוועדת הכלכלה עו"ד איתי עצמון. נציגים נוספים שהספיקו לדבר בקצרה, הסתייגו מהפיצול: נציג הייעוץ המשפטי בחברת חשמל גרשון ברקוביץ: "כרגע החוק הוא בבחינת אות מתה ולא ניתן יהיה לבצע אותו. נסו לחבר בית אחד עם החוק הזה. לא תצליחו. אנחנו בעד אבל רוצים שיהיה ישים. שר האנרגיה מכיר את העמדה הזאת שלנו." סגן יו"ר מטה התכנון הלאומי במשרד הפנים בני ארביב: אנחנו לא רואים אפשרות טכנית לפיצול הצעת החוק. לפי הנוסח המוצע, הצווים יכולים להינתן במשך שנתיים, אולם בחוק שלא מדובר על חיבור זמני." בישיבה הבאה, הבטיח היו"ר, תישמע בהרחבה עמדתם של כל נציגי משרדי הממשלה הרלוונטיים.

בתום הדיון ביקש היו"ר להקים צוות מטעם ראשי המועצות הדרוזיות, שיביא לוועדה נתונים אודות מספר הבתים שלא מחוברים, לפי ישובים ולמשך כמה זמן. וכן נתונים נוספים של מספר צווי הריסה מינהלי/שיפוטי שניתנו, כולל קנסות. בנוסף, יש להקים צוות בינמשרדי עם נציגות של הרשויות המקומיות, מעין מינהלת, שהממשלה תתקצב ותגיש תב"עות. כלומר, שהחוק יחייב תקצוב ולוחות זמנים על מנת להבין כמה זמן לוקח לאשר כל דבר."

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully