וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מחסור חמור בעובדי ניקיון ברחבי הארץ

עודכן לאחרונה: 30.1.2024 / 20:22

מחסור חמור של עשרות אלפי עובדים בענף הניקיון ברחבי הארץ. בבתי החולים מזהירים כי מחסור בניקיון עלול להוביל להגברת הזיהומים ולמקרי מוות

שירות התעסוקה הישראלי: בענף הניקיון מספר דורשי העבודה הרשומים עומד על 30,250 | 35% מעובדי הניקיון בישראל הם גברים ו- 65% הן נשים | 17.8% מכלל עובדי ענף הניקיון הם בני 65 ומעלה | יו"ר הוועדה ח"כ רביבו: "צריך להעדיף העסקה של עובדים ישראלים על פני הבאת עובדים זרים".

הוועדה המיוחדת לעובדים זרים בראשות ח"כ אליהו רביבו (הליכוד) התכנסה היום (ג') לדיון בנושא בחינת העסקת עובדים זרים בענף הניקיון ובפרט במוסדות מערכת הבריאות.

לפי נתוני שירות התעסוקה הישראלי, בענף הניקיון, מספר דורשי העבודה הרשומים עומד על 30,250, מתוכם 8,210 נמצאים בחל"ת. נכון ליום 29.01.24, מספר הדרושים שהתבקשו משירות התעסוקה על ידי מעסיקים שונים בענף הניקיון עמד על 1,791.

ח"כ אליהו רביבו, יו"ר הוועדה המיוחדת לעובדים זרים:
"המטרה שלנו זה להבין האם יש צורך במכסה ייעודית של עובדים זרים לענף הניקיון וההסעדה. כל זה במקביל למיצוי פוטנציאל העובדים שגרים כאן בישראל. המחסור בעובדים בתחום הניקיון פוגע בבריאות הציבור ובמערכת הבריאות שמתקשה לתפקד בהיעדר שירותי ניקיון קבועים במקומות שמחייבים זאת. יש פער אדיר בין כמות דורשי העבודה שרשומים בלשכות לבין כאלה שבאמת מבקשים להשתלב בתחום. מעסיקים רבים מעידים על מציאות קשה של מחסור בעובדים שרק רוצים לקבל דמי אבטלה ולא לעבוד בתחום הניקיון. אם יש ידיים ישראליות פנויות לעבודה אנחנו נעדיף להעסיק אותם על פני הבאת עובדים זרים לישראל".

לפי נתוני ארגון חברות הניקיון בישראל, המחסור בעבדי ניקיון בישראל מוערך היום בכ- 45 אלף עובדים. 35% מעובדי הניקיון בישראל הם גברים ו- 65% הן נשים. 26% מעובדי הניקיון הם יוצאי מדינות חבר העמים, 22% ערביי ישראל, 20% יוצאי אתיופיה, 27% צברים שנולדו בישראל ו- 5% מוצאם ממדינות אחרות. 17.8% מכלל עובדי ענף הניקיון הם בני 65 ומעלה, 24.4% מהעובדים בענף בגילאי 56 עד 65 ו- 31.1% בטווח גילאים של 46 עד 55.

עו"ד ורוניקה רוזנברג, מנכ"לית ארגון חברות הניקיון: "יש מחסור בכוח אדם בענף הניקיון הרבה לפני שפרצה המלחמה. לפני המלחמה פעלנו באופן אקטיבי לגיוס עובדים זרים, מאז ה- 07.10 כל התהליכים האלה נעצרו. קשה עד בלתי אפשרי לגייס עובדים ישראלים חדשים בשכר מינימום. אין דרך לגייס נשים בדואיות בצורה חוקית, אין היתכנות לגיוס עובדים מהמגזר החרדי והיכולת לגייס עובדים בעלי מוגבלות היא נמוכה מאוד. הפתרון למצוקת כוח האדם בניקיון לא יגיע מההון האנושי הישראלי אלא הוא חייב להגיע ממדינות זרות. מקצוע הניקיון הוא שוחק ולא מתגמל. המחסור בעובדי הניקיון יוביל להפקרת מערכת הבריאות ולתחלואה עודפת בחברה הישראלית".

אבי מזרחי, יו"ר ארגון חברות הניקיון: "אין סיכוי היום לגייס עובדי ניקיון באזור גוש דן, אפילו מבקשי המקלט בישראל עברו לעבוד בחברות השליחויות ולא בענף הניקיון. אני לא מצליח להביא עובדים חדשים לניקיון הרחובות ברשויות המקומיות ובכך גילם של העובדים עולה ויש מחסור הולך וגובר ככל שהזמן חולף".

חיים שחר, מנהל משק של שירותי בריאות 'כללית': "יותר מ- 6,000 אנשים מתים בבתי החולים בכל שנה כתוצאה מזיהומים. מאושפזים בבתי החולים הם בעלי מערכת חיסונית מוחלשת והם חשופים לזיהומים בבתי החולים בצורה חמורה מאוד. אם חולה סרטון, או מושתל נכנס לשירותים שלא ניקו אותם כראוי הוא מסכן את נפשו".

אסתר גין, מנהלת משק, בית החולים ברזילי באשקלון: "הפצת הזיהומים הגבוה ביותר בבתי החולים נעשית דרך מערכת האוורור. לפי התקנות בשל העבודה בגובה של ניקוי מערכת האוורור, רק גברים יכולים לבצע משימה זאת ואין לי כמעט גברים שמועסקים בשירותי הניקיון בבית החולים".

ליטל איילון, משרד הבריאות: "קיימת מצוקה באיוש משרות ניקיון בבתי החולים. יכול להיות שהעסקת עובדים זרים תהווה פתרון חלקי. 4% מהמשרות שלנו פנויות לחלוטין ועוד 3% מהמשרות פנויות כתוצאה מיציאה לחל"ת. אנחנו משלמים שכר של עד 40 ₪ לשעה בהעסקה ישירה, לא דרך חברות כח אדם, ועדיין יש לנו מחסור גדול".

  • עוד באותו נושא:
  • ניקיון

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully