וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האם יבוטלו התיקים הפליליים נגד מחבלים ששוחררו בעסקת החטופים?

עודכן לאחרונה: 30.1.2024 / 21:30

לאחר שדיון נגד מחבלת ששוחררה בפעימה השנייה נדחה לאחר שלא התייצבה, מתברר כי עשרות הליכים דומים מעוכבים, ובבתי המשפט ממתינים לחוות דעת של היועמ"שית בנושא. "מבחינת בית המשפט הנאשמת חייבת להופיע לדיון, וגזר דינה יינתן במעמד הופעתה", קבע השופט

המחבלת פדוואה חמאדה, זומנה היום (שלישי) לבית המשפט השלום בחיפה להקראת גזר דין חדש כנגדה, ב-7 תיקים פליליים שצברה לחובתה, בזמן שהייתה אסירה בכלא דמון. היא לא הופיעה, התברר כי היא מאושפזת בבית חולים פסיכיאטרי, ונציגת התביעה המשטרתית בחרה לא לבקש את הבאתה הדחופה לבית המשפט באמבולנס או אפילו להוציא צו הבאה כנגדה. הדיון נדחה לחודש הבא.

סנגורה, עורך הדין רסלאן מחאג'נה, אומר כי הסוגייה רחבה יותר, וכי יש עשרות אסירים מבין המשוחררים שתלויים ועומדים כנגדם הליכים משפטיים בישראל. לדבריו, ומניסיונו בהליכים אחרים גם בבתי משפט צבאיים, בתי המשפט ממתינים לחוות דעת היועצת המשפטית לממשלה שאף טרם חוותה את דעתה.

בינתיים ההליכים האלה כולם מעוכבים בעילה זו או אחרת, בהמתנה להחלטה עקרונית בנושא. "אינני נכנס כלל לשיקולים פוליטיים, ומבחינת בית המשפט הנאשמת חייבת להופיע לדיון, וגזר דינה יינתן במעמד הופעתה", קבע השופט ד"ר זאיד פלאח.

מחר בבימ"ש השלום נתניה צפוי להיות מוגש כתב אישום פלילי כזה כנגד נפוז חאמד בת ה-16 - זו שדקרה את שכנתה מוריה כהן ופצעה אותה בשכונת שייח ג'ראח בירושלים ושוחררה במסגרת הסכם החטופים.

מחבלת ביצעה פיגוע דקירה סמוך לשער שכם. הזירה, מערכת וואלה! NEWS
מחבלת ביצעה פיגוע דקירה סמוך לשער שכם/מערכת וואלה! NEWS, הזירה

האסירה המשוחררת, פדווא חמאדה, אם ל-5 בת 36 מצור באהר, שכונתה "המחבלת משער שכם", הייתה שפוטה לעשר שנים בגין פיגוע דקירה שביצעה ב-2017. במהלך הפיגוע, דקרה חמאדה עובר אורח ששהה באזור, ופצעה אותו באורח קל. לחמאדה יוחסו עבירות הנוגעות למעשה טרור של ניסיון רצח והחזקת סכין. מכתב האישום עלה כי חמאדה יצאה לבצע את המעשה לאחר שהחליטה לבצע פיגוע חבלני בו תרצח אזרח ישראלי ותמות כ"שהידה".

ביום הפיגוע, סמוך לשעה 11:00, היא העירה את בעלה, והודיעה לו כי אינה חשה בטוב וכי ברצונה ללכת לרופא המשפחה. בעלה הזמין עבורה מונית, והיא יצאה מביתה כשבתיקה סכין באורך כ-12 ס"מ, בה הצטיידה לצורך מימוש תוכנית הרצח.

לאחר מכן, כך על פי כתב האישום, ביקשה חמאדה מנהג המונית להורידה בשער שכם. היא החלה לצעוד לעבר תחנת אוטובוסים קרובה. באותה שעה, עבר במקום חסיד ברסלב שחזר מתפילה בכותל. בשלב זה היא הוציאה את הסכין מתיקה, התקרבה אליו ותקפה אותו בהנפות הסכין מלמעלה למטה, מספר פעמים, לעבר ראשו ופלג גופו העליון. האיש, בתנועה אינסטינקטיבית ועל מנת להתחמק מהסכין, הניף ידיו למעלה והתכופף. כתוצאה מכך, פגעה הסכין בידו השמאלית והוא ברח תוך שההיא רודפת אחריו והסכין בידה.

לאחר מרדף של מספר מטרים היא עצרה וחזרה על עקבותיה, הרימה את תיקה שנפל, והמשיכה בריצה קלה. היא המשיכה בריצה לעבר מאבטח של הרכבת הקלה שהיה במהלך הכשרתו, גם במפגש זה הניפה את הסכין לעבר ראשו ופלג גופו העליון של האיש תוך שהוא גונן על ראשו באמצעות ידיו וכתוצאה מכך נחתך שני חתכים עמוקים בכף ידו השמאלית. לאחר מכן שלף את נשקו לעברה תוך שהוא צועק לעברה שתעצור והזעיק את כוחות הביטחון. מספר אנשים שהיו במקום עצרו את הנאשמת, זרקו את הסכין מידה וצעקו לעבר המאבטח שלא יירה בה. חייה ניצלו.

עו״ד רסלאן מחאג׳נה. יואב איתיאל
הסנגור, עו"ד רסלאן מחאג'נה/יואב איתיאל
הסכין ששימשה לפיגוע הדקירה סמוך לשער שכם. משטרת ישראל, מערכת וואלה! NEWS
הסכין שהשתמשה בו המחבלת/מערכת וואלה! NEWS, משטרת ישראל

היא נשפטה לעשר שנים והוחזקה מאחורי סורג בריח בכלא דמון עד הפעימה השנייה של עסקת החטופים.

אלא שבבית הסוהר דמון, בו היא הוחזקה, היא המשיכה לתקוף לובשי מדים וכך הסתבכה בשבעה תיקים פליליים נוספים. ב-10 לנובמבר 2020 לקראת חיפוש חצי שנתי בתא ההשגחה שלה, סוהרת הציצה דרך חלון דלת התא והיא שפכה עליה אבקת כביסה לפנים.

למחרת, ב-11 בנובמבר 2020, תקפה במקל עץ סוהר ומפקד משמרת שהוציאו אותה לבקשתה לשירותים, עוד יומיים חלפו וב-13 לנובמבר, היא הוצאה לשירותים, נחלצה מאזיקי הרגליים והשליכה אותם לעבר סוהרת שנפצעה. ב-11 למאי 2021 היא שפכה דלי מים קרים על מנהל אגף 3 בדמון וחודש אח"כ, ב-21 ליוני 2021, בעת שהמתינה לבדיקה פסיכיאטרית ביקשה לשתות כוס מים ואז שפכה אותה על סוהרת שליוותה אותה. בהמשך אותו יום כשירדה מרכב הליווי של שב"ס ירקה בפניה של סוהרת אחרת. ב-16 לנובמבר 2022 היא שפכה דלי מים קרים עם סבון על סוהרת שפתחה את דלת התא שלה וגרמה לה צריבה חזקה בעיניים.

"היא שוחררה במסגרת חילופי חטופים ואסירים בהחלטה מדינית, בהסכם מדיני בו מעורבות מדינות כמו קטאר, מצרים וארה"ב והזמנה לדיון זו הפרה של ההסכם שנחתם", קבל בפני השופט עוד בדיון קודם עו"ד רסלאן מחאג'נה המייצג אותה, "ע"פ ההסכם שנחתם כל עבירה פלילית או הליך פלילי מלפני יום שחרורה הוא יבוטל. זה ע"פ ההסכם שנחתם". הוא מסר לשופט כי "עניינה יועלה בפני שר החוץ האמריקאי בלינקן ע"י הרשות הפלסטינית. אני ממתין לתשובה דרך ח"כ טיבי שהעביר שאילתא לשר המשפטים, יריב לוין, שמחכה להבהרות בעניין הנאשמת".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully