וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ביידן: החלטתי איך נגיב על התקיפה בירדן, אנחנו לא צריכים מלחמה רחבה

עודכן לאחרונה: 30.1.2024 / 22:00

נשיא ארה"ב לא פירט כיצד תיראה התגובה, אך הבהיר כי הוא לא מעוניין בהתרחבות העימות לאור הלחץ הרפובליקני עליו לתקוף ישירות את איראן. במקביל, מיליציית גדודי חיזבאללה, שלפי ההערכות אחראית להרג שלושת החיילים, הודיעו על הפסקת ההתקפות "כדי לא להביך את עיראק"

נשיא ארה"ב ג'ו ביידן ושר ההגנה לויד אוסטין בדיון בחדר המצב אחרי הרג החיילים האמריקנים בירדן, 29 בינואר 2024. רויטרס
הממשל מגבש תגובה. ביידן בדיון בחדר המצב, אתמול/רויטרס

נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן אמר היום (שלישי) כי הוא החליט כיצד להגיב על ההתקפה על הכוחות האמריקניים בירדן, שבה נהרגו שלושה חיילים אמריקנים ועוד יותר מ-30 נפצעו, אך לא פירט. ביציאה מהבית הלבן לקראת המראתו לעצירת קמפיין בפלורידה, הוסיף הנשיא הדמוקרטי שקיים אתמול דיונים עם בכירי ממשלו: "אנחנו לא צריכים מלחמה נרחבת יותר במזרח התיכון".

ביידן נתון תחת לחץ רפובליקני לתקוף ישירות את איראן, שלפי וושינגטון מסייעת למיליציות השיעיות התוקפות את כוחותיה באזור מאז 7 באוקטובר. עם זאת, הבית הלבן הדגיש כי ארצות הברית לא מחפשת עימות ישיר עם איראן, שמצדה מכחישה שהמיליציות סרות למרותה. אלו תקפו בסיסים אמריקניים בעיראק ובסוריה כ-160 פעמים בחודשים האחרונים, אך אלו הסתיימו בנזקים ובפציעות קלות בלבד.

על פי רוב ההערכות, ארצות הברית צפויה להגיב בתקיפות נגד אותן מיליציות שיעיות באופן נרחב יותר מכפי שעשתה מאז 7 באוקטובר. מי שאחראית לפי ההערכות להתקפה היא מיליציית גדודי חיזבאללה, שהודיעה הערב על הפסקת ההתקפות שלה נגד הכוחות האמריקניים כדי "לא להביך את ממשלת עיראק".

גדודי חיזבאללה, מהמיליציות השיעיות הפרו-איראניות החזקות ביותר בעיראק, הרחיקה בהודעתה את טהראן מההתקפות שלה והוסיפה כי היא תמשיך לתמוך בתושבי רצועת עזה "בדרכים אחרות".

תמונת לוויין של מוצב "מגדל 22" בירדן. רויטרס
הכטב"ם הקטלני זוהה בשוגג ככלי טיס אמריקני. המוצב בירדן שהותקף/רויטרס

גורם עיראקי אומר לרויטרס כי ההודעה של גדודי חיזבאללה - שהם חלק רשמי ממנגנוני הביטחון - הגיעה בעקבות מגעים אינטנסיביים עם הממשלה, בניסיון למנוע הסלמה נרחבת. "ברור שמה שקרה הוא צעד אחד רחוק מדי שהביא את כולם לצומת דרכים", אמר.

ההתקפה הקטלנית בירדן הייתה הראשונה שבה נהרגים חיילים אמריקנים מאז שהמיליציות החלו לתקוף אותם, בשל תמיכתה של וושינגטון במלחמה של ישראל נגד חמאס ברצועת עזה. המוצב שבו שהו בצפון ירדן, בסמוך לגבול עם סוריה, נפגע מכטב"ם מתאבד שזוהה בשוגג ככלי טיס אמריקני, ולכן לא הופעלו מערכות ההגנה האווירית.

אתמול אמר שר החוץ של ארצות הברית, אנתוני בלינקן, כי התגובה עשויה להיות רב-שלבית ומתמשכת, והזהיר כי המצב הנוכחי במזרח התיכון הוא המסוכן ביותר לפחות מאז 1973 - השנה שבה פרצה מלחמת יום הכיפורים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully