וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הרפובליקנים לוחצים על ביידן לתקוף באיראן: "החיילים שלנו הפכו למטרות נייחות"

עודכן לאחרונה: 29.1.2024 / 9:34

נשיא ארה"ב הבטיח תגובה על הרג שלושת החיילים בירדן, אך לא חשף אם הוא מתכוון להגיב נגד טהראן ישירות. יריביו, בהם טראמפ שצפוי לפגוש אותו לדו-קרב חוזר בנובמבר, טוענים כי הוא הפגין "חולשה" שהזמינה את ההתקפות, בעוד שבאיראן מתנערים ממעורבות במתקפה

בווידאו: השגריר ארדן באו"ם: "הטרור האיראני יגיע לכולכם" 23.01.24/ללא

ההתקפה הקטלנית על הכוחות האמריקניים בירדן, שבה נהרגו שלושה חיילים ונפצעו עוד עשרות נוספים, מגבירה את הלחץ הפוליטי על הנשיא ג'ו ביידן להנחית מכה ישירה על איראן. ביידן נרתע מהצעד הזה מחשש למלחמה רחבה יותר, פחות מעשרה חודשים לפני הבחירות בעודו מפגר בסקרים.

אפשרויות התגובה של ביידן נעות בין תקיפת כוחות איראניים באזור או אפילו בתוך איראן, או בחירה במתקפת תגמול זהירה יותר נגד המיליציות השיעיות הנתמכות על ידי טהראן. אלו תקפו יותר מ-150 פעמים כוחות אמריקניים בעיראק, בסוריה ומול חופי תימן מאז פרוץ המלחמה בין ישראל לחמאס ב-7 באוקטובר, אך ההתקפה בירדן הייתה הראשונה שבה נהרגו חיילים אמריקנים.

ביידן הבטיח כי ארצות הברית תגיב ותגבה מחיר מהאחראים, אך לא פירט מעבר לכך. הרפובליקנים אמרו כי ההתקפה נובעת מחולשתו של הנשיא הדמוקרטי והם הפצירו בו להחזיר את ההרתעה האמריקנית. מועמדם הצפוי בבחירות, הנשיא לשעבר דונלד טראמפ, שצפוי להיפגש לדו-קרב חוזר עם ביידן בנובמבר, אמר כי ההתקפות הן "ההשלכות של חולשתו וכניעתו" של הנשיא.

לדברי הרפובליקנים, החיילים האמריקנים באזור הפכו למטרות נייחות, הממתינות ליום שבו כטב"ם או טיל יחדור את מערכות ההגנה - כפי שקרה אתמול.

"הוא הותיר את החיילים שלנו כמטרות נייחות", אמר הסנאטור הרפובליקני טום קוטון. "התשובה היחידה להתקפות הללו חייבת להיות פעולת נקם צבאית הרסנית נגד כוחות הטרור של איראן, בתוך איראן וברחבי המזרח התיכון".

נשיא ארה"ב ג'ו ביידן, 27 בינואר 2024. רויטרס
רוצה להימנע ממלחמה אזורית. ביידן/רויטרס

ממשל ביידן טוען כי הוא עושה כל שביכולתו כדי להגן על כוחות אמריקניים הפרוסים ברחבי העולם, אך גם במפלגתו הדמוקרטית של הנשיא גוברים הקולות המבקרים את מדיניותו באזור. רבים סבורים כי עליו להגביר את הלחץ על ישראל כדי להביא להפסקת אש בעזה, התנאי שהציבו המיליציות הפרו-איראניות לסיום התקפותיהן.

"כפי שאנחנו רואים עכשיו, זה יוצא משליטה, זו מתחילה להפוך למלחמה אזורית, ולרוע המזל ארצות הברית והכוחות שלנו נמצאים בסכנה", אמרה חברת הקונגרס הדמוקרטית ברברה לי, שחזרה על קריאותיה בעד הפסקת אש.

חברה למפלגה, סת' מולטון, ששירת כלוחם מארינס במשך ארבע שנים בעיראק, תקף את הקריאות הרפובליקניות לצאת למלחמה ישירה נגד איראן. לדבריו, "הרתעה היא קשה, מלחמה היא גרועה יותר".
"לניצי התרנגולות שקוראים למלחמה עם איראן, אתם משחקים לידי האויב - והייתי רוצה לראות אתכם שולחים את בניכם ובנותיכם להילחם", אמר מולטון. "חייבת להיות לנו תגובה אסטרטגית אפקטיבית בתנאים שלנו ובזמן שלנו".

תמונת לוויין של מוצב "מגדל 22" בירדן. רויטרס
המיליציות הצליחו לחדור את מערכות ההגנה. מוצב "מגדל 22" בירדן/רויטרס

איראן, המנסה להרחיק את עצמה מקבלת ההחלטות של המיליציות, הכחישה הבוקר מעורבות בהתקפה על המוצב בירדן, המכונה "מגדל 22". דובר משרד החוץ שלה אמר כי אלו ההאשמות "חסרות בסיס" וטען כי "קבוצות ההתנגדות" אינן מקבלות הוראות מהרפובליקה האסלאמית. לדבריו, המשך ההתקפות האמריקניות בסוריה ובעיראק, כמו גם המלחמה בעזה, רק תגביר את מעגל חוסר היציבות באזור.

מומחים מזהירים כי כל תקיפה נגד כוחות איראניים בתוך איראן עלולה לאלץ את טהראן להגיב בעוצמה, ולהסלים את המצב באופן שעלול לגרור את ארצות הברית למלחמה גדולה במזרח התיכון.

גורם ביטחוני אמריקני, שדיבר בעילום שם, אמר לסוכנות הידיעות רויטרס כי לא ברור מה התועלת בתקיפות בתוך איראן. "אם אלא אם ארצות הברית ערוכה למלחמה כוללת, מה תביא לנו תקיפת איראן?", תהה הבכיר.

ארצות הברית כבר תקפה יעדים של המיליציות השיעיות מאז תחילת המלחמה, ואף חיסלה בכיר בשורותיהן. עם זאת, זה לא הניא אותן מהמשך ההתקפות נגד כוחותיה. הרפובליקנים מזכירים את התגובה של טראמפ להתקפות דומות של המיליציות בסוף 2019, שהסתיימו בחיסולו של מפקד כוח קודס קאסם סולימאני בינואר 2020, ושאחריה הגיבה טהראן רק באופן סמלי ומוגבל.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully