וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

37 שרים וח"כים לשעבר חתמו על עצומה נגד הליך ההדחה של ח"כ עופר כסיף

עודכן לאחרונה: 28.1.2024 / 19:57

על המסמך, שנחשף לראשונה בוואלה!, חתמו בין היתר גם שני שרים לשעבר בליכוד ושרה נוספת לשעבר ממפלגת יש עתיד. "הדחת חבר כנסת בגלל שהוא מבטא עמדה המקוממת את הרוב היא תקדים מסוכן וחציית קו אדום", כתבו בעצומה, "משמעותה היא הדחת הכנסת מרשימת הפרלמנטים הדמוקרטיים"

ח"כ עופר כסיף מורחק ממליאת הכנסת. 22 בפברואר 2023/ערוץ הכנסת

37 שרים וח"כים לשעבר, בהם שניים מהליכוד ואחת מיש עתיד, חתמו על עצומה נגד הליך ההדחה של ח"כ עופר כסיף, ממפלגת חד"ש, מהכנסת. מחר בבוקר, תתכנס ועדת הכנסת לדון בבקשת ההדחה שעליה חתמו 87 חברי כנסת.

ההליך אותו יזם ח"כ עודד פורר מישראל ביתנו יצא לדרך לאחר שכסיף חתם על עצומה התומכת בעתירת דרום אפריקה לבית המשפט הבינלאומי לצדק בהאג שבה נטען כי ישראל מבצעת רצח עם בעזה, וכן בשל פרסומים של כסיף ברשתות החברתיות שבהם נטען כי ישראל מבצעת פשעי מלחמה.

"אנחנו, שרים וחברי כנסת לשעבר, פונים לחברי הכנסת להתנגד למהלך הפסול של הדחת ח"כ עופר כסיף", נכתב בקריאה המתפרסמת לראשונה בוואלה. "הדחת חבר כנסת בגלל שהוא פועל ומבטא עמדה המקוממת את הרוב היא תקדים מסוכן וחציית קו אדום. השלכותיה על המרחב הדמוקרטי והזירה הפוליטית הן דרמטיות. משמעותה המיידית היא הדחת הכנסת מרשימת הפרלמנטים הדמוקרטיים".

עופר כסיף בהפגנה חיפה נגד המלחמה. יואב איתיאל, מערכת וואלה!
עופר כסיף בהפגנה חיפה נגד המלחמה/מערכת וואלה!, יואב איתיאל

רוב השרים וחברי הכנסת לשעבר, שחתמו על העצומה, הם חברי מפלגות העבודה והסיעות הערביות בכנסת שחבריהם המכהנים כיום נמנעו מהצטרפות להליך ההדחה, אך ברשימה ישנם שלושה נוספים מעניינים במיוחד: השרים לשעבר דן מרידור ומאיר שטרית מהליכוד והשרה לשעבר יעל גרמן מיש עתיד.

נוסף אליהם חתמו על הקריאה גם שרת החינוך לשעבר, יולי תמיר, והשר לשעבר עוזי ברעם. חתומים נוספים הם חברי הכנסת לשעבר מיכל רוזין, קולט אביטל, עמרם מצנע, מסעוד גנאיים, זהבה גלאון, זוהיר בהלול, אברהם בורג, תמר גוזנסקי, סמי אבו שחאדה, יוסף גאברין, דב חנין ועוד.

כאמור, ועדת הכנסת תתכנס מחר לדיון ראשון בבקשה להדיח את ח"כ כסיף מהכנסת. לפי החוק, מליאת הכנסת תוכל להדיח ח"כ מכהן בגין הסתה לגזענות ותמיכה במאבק מזוין נגד מדינת ישראל, ובלבד שבהדחה יתמכו 90 חברי כנסת.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פריצות הדרך, הטיפולים ומה צופן העתיד? כל מה שצריך לדעת על סוכרת

בשיתוף סאנופי
עודד פורר 5. ראובן קסטרו
עודד פורר 5/ראובן קסטרו

להליך ההדחה ישנם שלושה שלבים: הראשון החל לאחר שעל בקשת ההדחה חתמו יותר מ-70 חברי כנסת, מתוכם 10 חברי כנסת מהאופוזיציה. השלב השני, ועדת הכנסת תאשר ברוב של 75% מחבריה את הבקשה להדיח את הח"כ ולאחריו, השלב השלישי - הוא ההצבעה במליאה שבו נדרשים לתמוך 90 חברי כנסת.

על בקשת ההדחה סרבו לחתום חברי הכנסת של סיעות העבודה, חד"ש-תע"ל ורע"מ. גם ראש הממשלה בנימין נתניהו, ראש-האופוזיציה יאיר לפיד והשרים בני גנץ וגדי איזנקוט טרם חתמו על הבקשה וכך גם 9 חברי כנסת מסיעת יש עתיד.

למרות זאת, מדובר במספר גבוה ביותר של חברי כנסת שחתמו על הליך מסוג זה עד היום. ח"כ עודד פורר מישראל ביתנו שיזם את ההליך, אסף את החתימות של חברי הכנסת ופועל נגד ח"כ כסיף, סבור כי יהיה רוב של 90 ח"כים במליאה להדחה, אף שגם במקרה כזה, ההדחה תוכרע ככל הנראה על ידי שופטי בג"ץ.

מאיר שטרית בהלווית יעקב נמרודי, 23 באוגוסט 2023. ראובן קסטרו
מאיר שטרית בהלווית יעקב נמרודי, 23 באוגוסט 2023/ראובן קסטרו

בתוך כך, האגודה לזכויות האזרח פנתה ליועצת המשפטית לכנסת בבקשה שתנחה את ועדת הכנסת לדחות על הסף את הבקשה להדחתו של כסיף.

בפנייתה, טוענת האגודה, כי חתימתו של ח"כ כסיף על עצומה הפונה לבית הדין הבינלאומי בהאג אינה תמיכה במאבק מזוין נגד מדינת ישראל, שכן העצומה אינה קוראת למאבק מזוין אלא קוראת לבית הדין הבינלאומי בהאג לפעול בכלים משפטיים להפסקת מה שחבר הכנסת רואה כהפרה של הדין הבינלאומי. לטענת האגודה, הצגת הדבר ככזה מטשטשת את הגבול בין אלימות לדיפלומטיה, ובין מאבק בדרכי שלום לבין מאבק מזוין.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully