וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בגלל 7 באוקטובר: במשרד החינוך בוחנים אם לחייב תלמידים להיבחן על השואה בבגרות

עודכן לאחרונה: 28.1.2024 / 13:39

מתוך חשש שלימוד הנושא יעורר חרדה בקרב התלמידים על רקע אירועי הטבח ב-7 באוקטובר, הוחלט לבחון אם להשאיר אותו כפרק בחירה בלבד. ההנחיה, אותה הוציאה המפקחת על המקצוע, עוררה ביקורת מצד ארגונים העוסקים בלימוד השואה, שטענו: אסור ש-7 באוקטובר יעמעם את עוצמות השואה

בווידאו: תלמידים מקריית שמונה בבית ספר שנפתח עבורם באוניברסיטת תל אביב, 8 בנובמבר 2023/ראובן קסטרו

במשרד החינוך בוחנים אם לחייב את התלמידים להיבחן על הפרק שעוסק בשואה בבגרות בהיסטוריה, ולאפשר למורים להחליט אם ללמד אותו לפי שיקול דעתם - כך עדכנו היום (ראשון) במשרד. בתחילה יצאה הנחיה בעניין מטעם המפקחת על המקצוע, אולם בעקבות ביקורת רבה עדכן שר החינוך יואב קיש כי הנושא ייבדק והחלטה בעניין תתקבל בהמשך.

במשרד החינוך הסבירו כי החשש הוא שלימוד על השואה עלול ליצור הצפה של קושי וחרדה בקרב התלמידים בעקבות הטבח ב-7 באוקטובר. "בעקבות הטבח האכזרי ב-7 באוקטובר, התקבלו פניות רבות מאנשי מקצוע ומהורים על כך שהעיסוק בשואה מעורר קושי רגשי ונפשי עצום בקרב התלמידים", נמסר. במשרד הבהירו כי ההנחיה תקפה לשנת תשפ"ד בלבד, "לאור הסמיכות לאירועי ה-7 באוקטובר", וכי הפרק של השואה יישאר בבחינה אך לא יהיה חובה.

ההנחיה עוררה ביקורת בקרב ארגונים העוסקים בלימוד והנצחת השואה. "אסור שהטבח הנורא של 7 באוקטובר יעמעם את עוצמות והרצח התעשייתי שהובילו באירופה להרג שליש מהעם היהודי", נמסר ממיזם "ניצחה הרוח", שמעביר לתלמידים תכנים על השואה דרך משקפי מציאות מדומה. חני קופולביץ ומרים כהן, העומדות מאחורי המיזם, אמרו כי הן "ערות לקושי שיש אצל רבים להתמודד עם האירועים וקוראות למשרד החינוך למפות באופן אינדיבידואלי את המתקשים ולתווך להם בצורה מקצועית. לגבי שאר התלמידים לא יהיה נכון לוותר או לעמעם את עוצמות השואה מבלי להמעיט באסון הטבח שחווינו לאחרונה".

תלמידים במהלך בחינת בגרות במתמתיקה. אבשלום ששוני, פלאש 90
לא יחוייבו להיבחן על הפרק שעוסק בשואה? תלמידים בכיתה/פלאש 90, אבשלום ששוני

יגאל כהן, מנכ"ל בית לוחמי הגטאות, יגאל כהן, ביקר גם הוא את ההנחיה: "דווקא עכשיו אחרי אירועי ה-7 באוקטובר, חשיבותם של לימודי השואה רק עולה, ומתחדד הצורך להבהיר עוד יותר את ההבחנה בין אירועי השואה לבין האירועים שעברנו בחודשים האחרונים", אמר. "במפנה הדורות בו שורדי השואה הולכים ומתמעטים, הנושא הזה חשוב עוד יותר, וזו העת לקחת השראה מסיפורים, מגיבורים ומהתקומה שיצרו שורדי השואה לאחר החורבן הגדול. אני קורא למקבלי ההחלטות - יש לשקול מחדש את ההחלטה וליצור הנחיה נכונה שתתרום לידע, לחוסן האישי ולחינוך של התלמידים ולא תפגע בהם. תלמידי ישראל חייבים להצטייד במידע ובעובדות לנוכח גילויי האנטישמיות החדשה שאנו חווים מכל עבר".

משר החינוך יואב קיש נמסר: "לאור טענות שעלו מהורים ומורים מפקחת מרכזת מקצוע הסטוריה ביקשה לאפשר לתלמידים לבחור שלא להבחן בפרק השואה בבגרות בשנת הלימודים הנוכחית. לאור רגישות הדברים שר החינוך הנחה לעצור את ההחלטה ולבחון את הדברים באופן מעמיק ויסודי טרם תתקבל החלטה סופית. נושא השואה הינו רגיש ומורכב, ובתקופה זו, אף עלול לעורר קושי בקרב תלמידים שחוו טלטלה. יחד עם זאת מדובר בנושא שהינו מרכיב עיקרי בבנייתנו כעם וכמדינה, על כן הנושא יבדק וההחלטה תתפרסם בהמשך".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully